Vad är det smartaste

Sv: Vad är det smartaste

Men kan du inte bestäma en "extra" utfodringstid själv, då du kan ge din häst mat, tex efter ridning eller vid nått annat tillfälle?

Now we´re talking :)

Det är ju det som jag tänker göra. Jag kommer att skaffa något extrafoder (som måste förvaras hemma) och sen ge hästen detta när jag har ridit.

Men vad?

Shit... jag är inte så bra på olika märken och så eftersom jag inte har tillgång till så många leverantörer, men som sagt, majsbaserat foder (vi har Top Speed) brukar vara fetare än vanligt och det där med olja i maten.
Jag vet faktiskt inte hur mycket man får ge av olja som tillskott, har hört nångång att 3 dl är max om dagen, men vi har gett 2dl/dag till våran "Skrutta".
Ta kontakt med en foder rådgivare på krafft eller nått...

Vad ger stallägaren hästen för sorts mat nu?

vad är det för typ av foder hästen får? pellets?
havre?
lucern (hackat strå) ger jag till min pålla för att hon ska få lite mer hull. De innehåller mycket fibrer och är bra för magen! Annars kan fibregi också vara ett bra alternativ eftesom de också är ganska mycket "fett" fibergi innehåller bla lusern och havre och är ett "helfoder". Du kan också ge majsolja i maten.

Senast ändrad:

Katana skrev:
Jag kommer att skaffa något extrafoder (som måste förvaras hemma) och sen ge hästen detta när jag har ridit.

Förlåt, jag var kanske lite otydlig (eller mycket otydligt), min tanke var att du skulle lägga eget foder i burkarna - men det skrev jag ju inte :crazy: . att ge extra foder efter att du ridit fungerar ju också alldeles utmärkt.

Min medryttarhäst får eget foder i burkar för att ge lite mer än vad som ingår i stallet. Det är havre som ingår och vi ger betfor och kraft extra. Vad är det din häst får?

Hästarna får redan lusernpellets och havre, samt hö förstås.

Katana skrev:
Hästarna får redan lusernpellets och havre, samt hö förstås.
Han kan väl inte neka dig att köpa till lite extra hö eller vad du vill ge om det inte ingår i servicen. Eller?

Klurigt!
Om det absolut inte GÅR att få bestämma hur mkt mat hästen ska få så hade jag nog gett hästen nåt kg lusern till, gärna hack. Då får hästen i sig lite mer grovfoder (om du är osäker på att den får tillräckligt), plus att det är bra för att täcka upp ev proteinbrist. Och om det nu skulle bli för mkt protein är det inte så farligt eftersom det kommer från grovfoder.
Sätt in en extra krubba, där du ger ngt/några kg lusernhack när du är där, som hästen sedan får pilla i sig av över natten.
Mer havre kan du ju alltid ge efter ridning, det äter dom ju upp rätt kvickt.

Senast ändrad:

OK - om jag förstått saken rätt så ingår det i den tjänst du köper av stallägaren att han står för foder och bestämmer foderstat för din häst!?

Så länge man är överens eller inte har någon åsikt om sin hästs utfodring är det en bra tjänst. Problem uppstår dock då man inte har samma åsikter om hull och utfodring, vilket har inträffat nu. Han tycker hästen är i bra hull, du skulle vilja ha upp den lite ytterligare.

En lösning är förstås att du fodrar hästen själv vid sidan om. (Förslagsvis med extra grovfoder om mångden inte redan är riklig.)

Men... Om du på så sätt får upp hästen i hull, blir det inte risk för att stallägaren minskar på den fodergiva han ger, om han anser att hästen ska vara lite tunnare? Då köper du bara in extra mat för egna pengar, och så minskar han på det foder du redan betalt för.

Jag försöker se det från din sida men kan inte få det till annat än att du måste ha herr stallägare med på noterna. Kan du inte förklara för honom att du skulle vilja att hästen får mer mat, och att du gärna betalar för det han anser vara överflöd?

Krafft Groov eller Kraft Rehab brukar ge bra hull.
Lucern?
Korn brukar också hjälpa till att ge hull.

Jag hade satsat på att själv ge hästen en extra kraftfodergiva (om du av olika anledningar anser hästen behöver det). Satsat på ett kraftfoder som i sig själv har en kvot på 6 (inte mer eftersom proteinöverskott från kraftfoder inte är så roligt, men inte under om det är så att höet ligger på gränsen). Försiktig invänjning är ju självklart A & O (ha gärna lite mag/tarmbalans hemma).

Det är ingen idealsitaution, själv har jag flyttat mina hästar från den typen av stall där man inte själv kan påverka något så grundläggande som foderstaten. Men det är upp till var och en att besluta om sin häst - självklart.

Katana skrev:
Jag har en lite tunn häst och stallägaren kastar in hö lite som han tycker att hästarna behöver. Samma sak med kraftfoderet. Alla hästarna i stallet ser iofs fina ut i päls och hull förutom att de är på gränsen till tunna hela högen eftersom stallägaren styr hela foderhanteringen.

Det fungerade bra i början, då tyckte jag att hästen hade lagom hull men nu när han tunnat ur så är det svårt att få upp hullet på egen hand. Jag vill öka på fodermängden men stallägaren tycker att hästen är lagom.

Det är ju omöjligt att räkna foderstat när man inte ens vet hur mycket som hästen får :confused:

Vad skulle ni gjort för att få upp hullet lite mer på hästen? Stallägaren är av den gamla hästgubbetypen som har haft häst i flera generationer så det går inte att få honom att ända sig.

Hoppar utanför ämnet lite..

*skakar på huvudet*
Stallägaren tycker ditt, stallägaren tycker datt.
Det är väl ändå DU som ska bestämma vad DIN häst får i sig? :eek:

Bossar han över allt annat också eller är det bara fodret? :crazy:
Jag hade nog flyttat. Det är ju, som någon annan sa, väldigt viktigt med sådana grundläggande saker som foderstaten.

Men det är ju upp till dig.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte låta stallägaren fortsätta slänga in hö till hästen men be honom att du vill sköta kraftfodergivorna själv?
Just för att du ska kunna ha lite koll på va din häst stoppar i sej.

Álin skrev:
Hoppar utanför ämnet lite..

*skakar på huvudet*
Stallägaren tycker ditt, stallägaren tycker datt.
Det är väl ändå DU som ska bestämma vad DIN häst får i sig? :eek:

Bossar han över allt annat också eller är det bara fodret? :crazy:
Jag hade nog flyttat. Det är ju, som någon annan sa, väldigt viktigt med sådana grundläggande saker som foderstaten.

Men det är ju upp till dig.

Jag förstår din oro men det låter nog värre än vad det är :crazy:

Stallägaren eller dottern är de som ger hästarna foder, mockar och tar ut och in till hagarna, inget annat. Stallägaren är kunnig och jag vet att han har mycket erfarenhet. Dottern tävlar ju själv framgångsrikt på hög nivå.

Eftersom hästarna annars är välmående och fina i pälsarna och ögonen. Välmusklade och orkar med det arbete som begärs så mår hästarna bra.

Flera tävlingshästar.

Jag har trots allt stått i stall där man på pappret angav vilka fodermängder som man tyckte att hästen skulle ha. Tror du att stallägaren sen gav hästarna det som man hade begärt? Nä, tyvärr tyckte stallägaren att det var för mycket mat begärt och gav ändå hästarna det som han tyckte kändes lagom.

Jag ÖKADE och ÖKADE foderstaten och ändå gick min häst ner i vikt! Jag köpte eget specialfoder och gav i stora mängder för att hästen inte gick upp i vikt.

Flyttade därifrån sen när jag insåg hur lite mat som min häst fick, trots att jag betalade för extramat. Så det som står på ett papper behöver inte betyda att hästen verkligen får angiven mängd.

Katana skrev:
Jag förstår din oro men det låter nog värre än vad det är :crazy:

Stallägaren eller dottern är de som ger hästarna foder, mockar och tar ut och in till hagarna, inget annat. Stallägaren är kunnig och jag vet att han har mycket erfarenhet. Dottern tävlar ju själv framgångsrikt på hög nivå.

Eftersom hästarna annars är välmående och fina i pälsarna och ögonen. Välmusklade och orkar med det arbete som begärs så mår hästarna bra.

Flera tävlingshästar.

Jag har trots allt stått i stall där man på pappret angav vilka fodermängder som man tyckte att hästen skulle ha. Tror du att stallägaren sen gav hästarna det som man hade begärt? Nä, tyvärr tyckte stallägaren att det var för mycket mat begärt och gav ändå hästarna det som han tyckte kändes lagom.

Jag ÖKADE och ÖKADE foderstaten och ändå gick min häst ner i vikt! Jag köpte eget specialfoder och gav i stora mängder för att hästen inte gick upp i vikt.

Flyttade därifrån sen när jag insåg hur lite mat som min häst fick, trots att jag betalade för extramat.

Kanske du har rätt i. Svårt att veta utav lite text på internet hur någon har det i sitt stall, men det var en spontan reaktion från mig så som jag uppfattade det när du skrev här.

Men usch så dåligt av dem i förra stallet!

Det är ju trots allt ÄNNU värre när man får bestämma foderstaten själv och den ändå inte följs :mad: DÅ hade jag blivit riktigt arg på den personen.. :crazy:

Som tur är har jag inte varit med om det än så länge, jag har fått bestämma själv och det har följts.

Så det som står på ett papper behöver inte betyda att hästen verkligen får angiven mängd.

Nej, men man tycker ju ändå att det man betalar för och bestämmer över själv, det ska följas.

Hade precis samma problem när jag var yngre. Min första häst hade jag i det enda stallet inom rimligt avstånd då jag var tvungen att kunna ta mig dit på egen hand. Allt funkade bra - förutom att de fodrade hö och kraftfoder efter eget tycke. Detta var också en bestämd gubbe som haft hästar hela livet, så att få honom att ändra sig var lönlöst :smirk:

Jag löste det som så att jag gav hästen extra mycket hö på eftermiddagen innan jag åkte hem från stallet, så att han ej hann äta upp det till kvällsmaten när han fick av gubben. På så sätt hade han alltid hö kvar på morgonen. Kraftfodret - där började jag med musli istället för havre/betfor som ingick, så att jag helt enkelt var tvungen att göra iordning foderhinkar som gubben kunde ge :angel:

Tja, på något sätt kan du säkert lista ut nå´t bra sätt att "lura" gubben så att hästen får mer mat...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar