Vad är det röda?

SkorpSmulan

Trådstartare
Ibland när hästarna kissar så är det rött i urinet, syns bäst på vintern i snön. Vad är det? Jag har hört att det inte är blod men blir lite orolig.
Mitt sto som jag har ute på foder har nu jättestarkt amoniakstinkande urin, det sticker i ögonen och näsan, luktar i hela stallet, riktigt otäckt, plus det röda i urinen också, ganska mycket. Vad kan det bero på?

Sv: Vad är det röda?

Ibland när hästarna kissar så är det rött i urinet, syns bäst på vintern i snön. Vad är det? Jag har hört att det inte är blod men blir lite orolig.
Mitt sto som jag har ute på foder har nu jättestarkt amoniakstinkande urin, det sticker i ögonen och näsan, luktar i hela stallet, riktigt otäckt, plus det röda i urinen också, ganska mycket. Vad kan det bero på?

För lite vatten! På vintern blir det ju lätt att hästarna dricker för lite under utevistelsen eftersom vattnet fryser.

Jasså det är så.
Ja som jag misstänkte då, med den stinkande urinen.
Fast jag funderade lite på urinvägsinfekton också, det borde väl hästar också kunna få?

Brunst och vissa träslag kan göra kisset rött också. Alm t ex färgar tydligen urinen.

Urinvägsinfektion är inte så vanligt på häst. Jag har varit med om det en gång och då var kisset brunt, inte rött. Samt att hästen kissade försiktigt, stötvis och visade tydligt att det var obehagligt att kissa.

Jag tror inte att vi har alm här uppe. Vailka andra träslag kan färga urinet?
Fast på stoet låter det väl ganska troligt att det är lite vatten? Vi har haft supervarmt i flera dagar och hästen svettas jättemycket av att bara stå i hagen.

Det kan säkert vara värmerelaterat. Vi människor får ju också mer "koncenterad" urin då. Har inte koll på de andra trädslagen om om du söker här på forumet så har det diskuterats förut flera ggr.

Jag ska påtala det till fodervärden får hon försöka få i henne mer vatten och se om det blir bättre.
Ok, ska kolla :)

Mycket protein. Kan märkas nu på sommaren för den som har hästen på bete och uppstallad. När gräset kommer blir kisset mer rött och luktar Starkt av ammoniak. Ska inte vara farligt, utan beror ju på att kvoten nu är hög , protein/energi.

Brunst och vissa träslag kan göra kisset rött också. Alm t ex färgar tydligen urinen.

Urinvägsinfektion är inte så vanligt på häst. Jag har varit med om det en gång och då var kisset brunt, inte rött. Samt att hästen kissade försiktigt, stötvis och visade tydligt att det var obehagligt att kissa.

AL, tror jag du menar.

Den här pållen går tyvärr inte på bete :( Vilket bidrar lite till till min teori om att hon får i sig för lite vätska. Äter torrhö.

Har pratat med fodervärden och hon sa att eftersom hon bara tar bort kisset varannan dag (:confused:) så börjar det brytas ner och det är därför det blir rött.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 408
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 080
Senast: Lime
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hästvård En kompis ringde just från stallet och berättade att hon tror att hästarna i lösdriften kissat blod. Hon kunde se minst fem ställen runt...
Svar
7
· Visningar
2 505
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!