Vad är det nu? - stenhård galla!

C

cerrox

Är det någon som har någon fundering om vad det kan bero på?

Kort historia om min killes klinikbesök mm:

22:e mars Åkte in till veterinären på kliniken då hästen kändes ofräsch hade bla problem med höger galopp, fick diagnosen knäledsinflammation båda bak, jag orolig över vänster bak has (gammal skada där) men den röntgades UA & han behandlades in i knälederna med DMSO. Igångsättning efter schema.

13:e april Återbesök då konstaterades det att han vart fri från knäledsinflammartionen, dock hade han en inflammation i glidleden i vänster bakhasen, behandladades med DMSO i 3 leder. Igånsättning efter schema.

19:e maj Återbesök igen, friskförklarad!

28:e maj Kändes ofräsch höger bak? Sträckning? Vila. Ringer kliniken får en tid 15:e juni.

2:e juni Känns fräsch igen, rider lugnt.

15:e juni Jag åkte på majsjuka kunde inte få honom till kliniken. Känns fortfarande fräsch, bokade dock om tiden till 5:e juli, något säger mej att jag borde göra det.

2:e juli Har han en stenhård(!) galla på kotsenskidan höger bak + lite under kotan, vilar det benet hela tiden, men är inte halt.

Så suck nu sitter jag här igen & tankarna snurra om vad som är fel med min kille denna gången?!

Nu är det så att jag har aldrig sett en sådan hård galla innan & undrar om någon har någon fundering på vad det kan vara för fel? Kom mer era funderingar tack.

Sv: Vad är det nu? - stenhård galla!

Vi ska ju till veterinären på onsdag den 5:e, men vill höra era fuderingar.

Jag har bara hört talats om överben, det är ju som en hård "galla". Du tror itne att det kan vara det då? fast det får dom ju iofs oftast efter ett sår eller liknande.:crazy:

Är den röntgad där tidigare?
Blir inte riktigt klok på var exakt du menar- menar du en bit ner på själva kotan eller nedanför:confused:

Det kan vara en sk. kronisk senskideinflammation. Då blir gallan hård. Ledvätskan grumlas och det växer till vävnad inne i vätskan.

Är den röntgad där tidigare?
Nej kotan är inte röntgad på honom, men det ska göras på onsdag.

Blir inte riktigt klok på var exakt du menar- menar du en bit ner på själva kotan eller nedanför
Jag menar att han har en stenhård galla på kotsenskidan + lite 'svampig' nedanför kotan. Om du fattar?

Det kan vara en sk. kronisk senskideinflammation. Då blir gallan hård. Ledvätskan grumlas och det växer till vävnad inne i vätskan.
Ok, men OM det skulle vara det borde man inte ha sett tecken på det tidigare såsom 'vanliga' gallor, detta kom ju helt plöstligt idag som en stenhård galla? Vad gör man åt en sk. kronisk senskideinflammation? Kan hästen blir fri från det? Hur kan det uppkomma?

Jag har bara hört talats om överben, det är ju som en hård "galla". Du tror itne att det kan vara det då? fast det får dom ju iofs oftast efter ett sår eller liknande
Njae ett överben är det nog inte, utan det är en galla, den sitter precis där gallor 'brukar sitta' nere vid kotan höger bak på båda sidorna av kota, men den är som sagt stenhård + lite nedanför kotan men där är det 'svampigt'. Han har inte haft något sår på benet.

Kotsenskidan sträcker sig ända dit ned så det är logiskt att han blir svampig under kotleden. Bra att du undersöker, berätta vad som kommer fram. Att den är stenhård kan antingen bero på överskott av vätska (dvs det är fullt alltså blir det hårt) eller på bildning av fibrös bindväv men om det uppkommer så akut verkar det ju troligast med en akut senskidesinflammation, kan även vara septisk (bakteriell) sådan pga något sticksår eller liknande.

Ok. Tack för svar!

Fibrös bindväv? Kan du förklara? ;) Hur kan en akut senskidesinflammation uppkomma, är det genom överansträning eller då genom ett sticksår eller liknande? Är en senskidesinflammation samma som kotledsinflammation? Eller vad är det för skillnad? Är inte så inne på det här, men vill gärna lära mej mer.

Vad jag har sett så har han inget sår eller liknande på benet, men ett sticksår kan väl vara svårt att upptäcka kanske!?

Klart att jag undersöker det, jag klarar inte av att inte veta.

Förresten hade ni gjort något under tiden? Jag tar på linement, men borde man linda också eller avvakta tills vi har varit hos veterinären? Han står inne nu ca mellan 12 till 18 varje dag & vilar, annars går han på bete.

eftersom ingen mer kunnig svarar, så spånar jag.
Det går ju förgreningar ner där. Tror att det kan uppkomma av vrickning eller lös benbit som börjat irritera.

Spånar du på, det är det jag vill ha, era funderingar. ;)

Fögreningar? Hur menar du?

Det är möjligt att det är efter vrickningen den 28:e maj eller att han har gjort något igen. Men jag är fundersam över denna hårda gallan. Det måste ju har uppståt en inflammation eller nått? Kan det vara en blödning? Pålagringar? Hur snabbt blir det de? Alltså det kommer väl av en obehandlad inflammation? Han hade ju ingen den 19:e maj. Tänkte också på lösa benbitar, men brukar dom inte bli halta av det?

Har iofs inte haft han i rörelse efter att denna hårda gallan upp kom (igår), ska se om det inte är för varmt ikväll så ska jag longera/tömköra honom & se. Men i hagen är det inget, dock tycker jag att han ser lite 'släpig/stel' ut i det benet!

Den delar sig o går ner på var sida om kotan(tror jag)

Min hade ganska stora lite hårdare gallor av lösa benbitar i bakkotorna.
Var ej halt alls på hö. men var 1½ grad vid böjprov på vä.
Hade lokalt grav kotledsinfl. på båda.

Gallan på hö. bak är nu efter 5 år sdn op. likadan, men ingen reaktion vid böjprov.

Aha ok.

Usch ja det är ju inte omöjligt att han kan ha lösa benbitar. Han vart ju som sagt halt vb då innan med en hasledsinfl. där + knäledsinfl. bb. Kändes ju ok ända tills 'vrickningen' (anar att han gjorde det) sedan har det ju kännts något fel hb, sedan ok igen, men nu är det ju den här hårda gallan jag är orolig över. Det är ju möjligt att inflammationerna har uppkommit av ev. lösa benbitar eller!? Han är ju som sagt inte röntgad mer än i vb has där han hade infl. Men på onsdag ska det röntgas & kollas ordentligt överallt! För det är väl då man ser ev lösa benbitar? Men hur fick din lösa benbitar? Medfött? Satt det i kotorna bak eller? Hur behandlar dom det? Enbart op som gäller om dom har ont av dom lösa benbitarna?

Skulle tippa att det är ärftligt då dens syskon hade dito.
Min vet tyckte att det var lika bra att ta bort bitarna i bägge benen, fastän den inte visade ngt obehag av den ena.

Det var t o m värre i det benet.- större/djupare slipfåror i ledbrosket.

Ok.

Longerade/tömkörde igår, men det gick inget vidare, skritten går bra i båda varven, men i traven så tjurar han emot speciellt i höger varv, där får jag honom knappt i galopp & han ställer sej utåt mot vänster & sparkar så fort jag drev på honom. Detta är något som absolut inte är likt min kille, så han har säkert ont. Han går inte riktigt rent i traven heller, utan det är något med höger bak, han får inte riktigt med sej det, det ser jätte jobbigt ut för honom. Gallan är fortfarande kvar & han vilar detta benet så fort han får tillfälle.

Usch vi får se vad veterinären säger/hittar imon, börjar bli riktigt nervös, imon vid denna tiden är vi på väg dit. :crazy:

gammal tråd men..hur gick de?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30