vad är det nu för fel då???

Sv: vad är det nu för fel då???

Nu har jag inte läst alla andras svar. Men när jag köpte mitt fullblod hade jag oxå världens otur i början. Jag fick honom skodd men skorna satt jättedåligt och hovarna var långa. ringde hovis på en gång men hon kunde inte komma förrän om några dagar. han tappade en sko och en i stallet erbjöds sig att slå på den. eftersom fbl är väldigt känsliga är det viktigt att veta "hur" man skor. Min häst blev sömstucken och jättehalt. Hovis kom och slog på skor han tappade dom ett par ggr hon kom tillbaka och tillslut lyckades hon få på dom ordentligt. då kom förra ägaren och sa att såhär kan dom inte sitta så hon drog av dom och sa att det går att rida ändå. hästen blev återigen jättehalt på hö fram eftersom han är plattfot där så det var bara att ringa vet. vet skrev ut metacam och vi ringde en annan hovis eftersom vi ändå "litade" på förra ägaren.
min häst gick med andra hästar de två första åren vi hade honom men eftersom han blev sparkad om och om igen bestämde vi oss i somras för att han får gå själv då jag aldrig kunde rida eftersom vi varje spark så bildades ett nytt överben och han var tvungen att stå några veckor, skrittas några veckor osv.
jag o mor var fundersamma i början på varför han blev halt jämt för vi såg aldrig att dom andra hästarna var dumma mot honom. men vi tror att det är såhär:
han har gått själv i en liten gruspadock från det att han var ca halvåret på jägerso tills att han var 10 år. så vi tror inte att han lärt sig hästspråket och när de andra hästarna sagt "kan du låta mig vara ifred en liten stund" så har min kuse tittat lite konstigt och frågat "jaha du vill leka" och då får han sig ju en smäll.
dessutom är fbl känsliga och hade det varit en häst av annan ras, tex hbl så tror jag inte att denne hade blivit halt av en liten smäll men min kuse blir det.

det här är bara mina erfarenheter och dom andra kanske svarat samma sak men orkade inte läsa:P

Hej!
Låter som det kan vara en hovböld! Hästen har ju gått barfota och är säkert sulöm. En häst kan få hovböldet utav att gå på vanlig grusväg. Eftersom hästen är varm uppe vid kronranden tror jag att hovbölden kan sitta ganska långt upp, då reagerar kanske inte hästen när du känner med en visitertång. :bow:

Hej!
Låter som det kan vara en hovböld! Hästen har ju gått barfota och är säkert sulöm. En häst kan få hovböldet utav att gå på vanlig grusväg. Eftersom hästen är varm uppe vid kronranden tror jag att hovbölden kan sitta ganska långt upp, då reagerar kanske inte hästen när du känner med en visitertång. :bow:

Jag hoppas innerligen att det är en hovböld.
Jag undrar nu vad man kan göra åt det? Hur man vet exakt att det är just en hovböld? Kan endast en veterinär komma o konstatera det eller kan jag på nåt sätt kolla det själv?

Tack för allas svar föresten:bow:

Det man helst ska göra är ju att lokalisera bölden och öppna den. Detta ska man inte fixa med själv om man inte är mycket kunnig i hoven och dess uppbyggnad. För att komma åt bölden kan det ibland krävas att man karvar en del i hoven nämligen. Om bölden sitter knepigt till är det inte säkert att den ens går att öpnna, man kan ju inte karva hur högt upp som helst precis. Det man får göra då är ju att vänta ut den. Efter någon vecka brukar den spricka upp vid kronranden och det kommer bli som ett "ärr" på hoven som sedan växer nedår. Genom att se ärret kan du konstatera att det var en hovböld hästen hade.
Eftersom det ofta är väldigt smärtsamt med hovbölder brukar man ju rekommendera att ta ut en vet. för att öppna bölden eftersom smärtan då omedelbart brukar försvinna. Smärtan beror ju på trycket i hoven som bölden skapar.
Man kan också låta vet skriva ut smärtstillande om nu inte bölden går att öppna, men då bör man verkligen utesluta vrickning, annars kan ju smärtstilandet förvärra vrickningen.

Du kan inte göra så mycket åt själva bölden när den väl är där. Hur ser hoven ut på undersidan? Har den mycket hål, är den sprucken? Var väldigt noga med att hålla rent ev spruta in jodopax i håligheterna för att sklja undan smuts och bakterier.

Om hovbölden sitter långt upp (tex i trakten) så kan hästen reagera när man klämmer ihop hoven i trakten med visitertången. Min förra hovlagare var övertygad om att det var en hovbensfraktur eftersom hon reagerade när man klämmer ihop hoven.

Har haft detta problem flera gånger på min häst. Hon har blivit varm i kronranden och blivit ordentligt halt. Den senaste sprack upp i ballen och den gången innan fick jag skära upp inne på klinik.

Lycka till!

Ta det lugnt! Fullblod är lite av "prinsessan på ärten", de reagerar på sånt som ett halvblod inte ens skulle märka! Iaf mina fullblod:) Kan vara en söm som ligger o trycker, eller öm sula. Inte lätt för hovis hur duktig han än är, att veta just den hästens gränser om det är första gången han skor honom. På fullblod får de ofta blunda o spika!:rofl: Hoppas det löser sig, ett fullblod är defenitivt värt besväret!

Okej, det är tråkigt med en ny häst som är skadad. Men ärligt-två veckor? Lite frågor poppar genast upp i huvudet på mig:

1: hur länge har hästen fått chans att acklimatisera sig till sitt nya hem?
2: märkte du inte med en gång att han var ömfotad?
3: varför skoddes inte hästen med en gång när du märkte att den enligt dig var hysteriskt ömfotad vid ridning?
4: hur många hagkamrater har hästen?

Jag säger som de flesta andra att fullblod gärna känner efter lite extra och det behöver inte alls vara något allvarligt. Kan vara vrickning, sömstick el hovböld. Men istället för att du som ny hästägare ska vara sur och bitter finns det väl ingen anledning att vänta med att åka till klinken?

1: hur länge fhar hästen ått chans att acklimatisera sig till sitt nya hem? ehm, snart 3 veckor?
2: märkte du inte med en gång att han var ömfotad? Nej.
3: varför skoddes inte hästen med en gång när du märkte att den enligt dig var hysteriskt ömfotad vid ridning? Det var ju förmodligen inte det att han var ömfotad som vi trodde, utan han var halt. Vi trodde att det berodde på underlaget för på väg ner till ridhuset är det en del större stenar sen i ridhuset har vi paddex som oxå är grusigt. I hagen har vi ej sett något. Trodde att det skulle bli bättre med skorna men det vart det ju inte:( det var då vi fattade att nåt var fel, känner mig som världens uslaste hästägare som inte fattade det innan.
4: hur många hagkamrater har hästen? 1 valack i samma ålder.

En fundering bara.....

Om hästen blev sparkad på hö bak så kan den ju ha gått och avlastat det benet och samtidigt överansträngt det diagonala frambenet dvs. vä fram.

Jo jag har oxå funderat på det faktiskt, men blir dom så halta av det?

Jag tycker att han skulle vara svullen isf eller varmare då i benet. Men jag är så fruktansvärt dålig på sånt där så jag kanske har fel.

Om du inte har kompetensen själv, åk till en bra klinik och kolla. Västa som kan hända är att hästen vilar sig i hyfsad form och den sätts igång för att sedan gå sönder rejält.

Vi har åkt två gånger - i onödan tyckte andra. Plåtarna visade att om vi vilat och fortsatt hade hästen troligen varit helt paj idag.

Jag har fått glada besked(hoppas jag) från min medryttare nyss, hon har haft honom nu då jag har haft ont om tid. Hon sa iaf att han har blivit bättre, kan trava utan att han haltar. Jag hoppas att det är bättre besked iaf.

Ja de kan bli halta av det.

Hade en häst som fick svår mugg på vä bak och svullnade upp men va inte halt, muggen blev bättre man efter nån vecka blev hon halt på hö fram så vi tog ut vet och hon fick finadyne i en vecka tror jag och va helt bra efter två veckor.

Vet sa att det kunde bero på att hon haft muggen på vä bak och avlastat det och därför överansträngt hö fram.

Har aldrig annars haft problem med det frambenet så jag tror att det kan stämma.

jag skulle nästan gissa på att han var öm eftersom han var oskodd och nu när han är skodd att en söm sitter fel eftersom han bara är öm i en hov.
Men kolla upp det bör du göra iallafall.

håller med dig där!!! men fullblodshovar e ju lite spec hehe har min häst tappat en sko och ite får på den på en gång.. ömmar han ganska långt etfet dan har satts på med. Plus han han e super känslig om tex hovis har verkar honom lite för mycket..
Och en gång fick han en hovböld,, Ja då höll han på att dö av smärta:smirk:

Plus att han har så lätt för att få skador av andra hästar osv.. Går han numera själv tyvärr!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pålla hade i somras problem med tappskor och mycket ömfotad(het?). Hon hade stasade blodkärl i frambenen, och var typ max 1...
Svar
8
· Visningar
1 404
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min pålla har haft lite problem ett tag nu, med svullnad i ett ben och puls, men ingen värme i hovarna. Jag kan ta det från...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Lavinia
·
Hästvård Och jag blir så fruktansvärt less. För ganska så exakt 1 månad sedan nu så bytte jag min ponny mot en fullblodsvalack som blir 5 nu i...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 541
Senast: jenny82
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: jenny82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka