Jag har bytt till mig ett bekymmer

Sv: Jag har bytt till mig ett bekymmer

Jag börjar tappa tron på att han nånsin kommer bli en bra ridhäst:(
Han har tom börjat att väva. Vet inte om han hade det innan men vi märkte det ganska så snart efter att vi fick hem honom. Dom förra ägarna har inte sagt nåt om det iaf.

Även om han inte är helt "körd" så känns det så onödigt att ha en häst som man inte kan använda. Jag vet att jag är rätt hård i orden och att det låter som att det är hans fel men så är det ju inte, det känns bara helt hopplöst:crazy:

Min häst var skadad i ett halv år och vi åkte fram och tillbaka till kliniken. Till slut sa jag att det var sista gången jag skulle försöka sätta igång henne. Och så blev det, hon har hållit. Ingen mer hälta och frisk förklarad, en underbar rid häst.

Man kan hålla på hur länge som helst med att försöka få sin häst frisk. Ibland löser det sig men inte allltid. Man får helt enkelt ta och bestämma sig för att "håller hästen inte den här gången/nu" så får man ta konsekvesen. Utdömd, avlivning, endast promenadhäst?

*KL*

Håller med de som tyckt att kolla upp hästen på klinik direkt, det blir bara dyrare och tar längre tid att ta ut hemmavet först. Argumentet 'vet ju inte vad som ska röntgas' är idiotiskt, det är ju bara ringa kliniken, tala om att du har en halt häst och vill ha en hältutredning? Sen sköter de resten.

Det är mycket, mycket bättre vid hältutredningar att ta de på klinik direkt. Dels har man då oftast bättre faciliteter, dvs löpargång, longervolt, möjlighet att longera på olika underlag. Hakar/grepp, de har möjlighet att lägga ledbedövningar direkt, röntga och/eller ultraljuda direkt.

Så ta kliniken direkt.

I övrigt så tänkte jag först skriva 'men ge häststackaren en chans', han har varit hos dig en månad, han har reagerat på flytten med att väva, blev sparkad direkt - och du tycker 'ingen rolig leksak, ge mig en ny'. Men frågan är om han inte kanske borde ha en annan ägare, faktiskt? En mer fullblodsförstående och något mer tålmodig. Som tycker om HONOM.

Det fanns väl en anledning att du bytte bort stoet du nu vill ha tillbaka? Och att du valde den här herren? Vad var den?

*KL*

Håller med de som tyckt att kolla upp hästen på klinik direkt, det blir bara dyrare och tar längre tid att ta ut hemmavet först. Argumentet 'vet ju inte vad som ska röntgas' är idiotiskt, det är ju bara ringa kliniken, tala om att du har en halt häst och vill ha en hältutredning? Sen sköter de resten.

Det är mycket, mycket bättre vid hältutredningar att ta de på klinik direkt. Dels har man då oftast bättre faciliteter, dvs löpargång, longervolt, möjlighet att longera på olika underlag. Hakar/grepp, de har möjlighet att lägga ledbedövningar direkt, röntga och/eller ultraljuda direkt.

Så ta kliniken direkt.

I övrigt så tänkte jag först skriva 'men ge häststackaren en chans', han har varit hos dig en månad, han har reagerat på flytten med att väva, blev sparkad direkt - och du tycker 'ingen rolig leksak, ge mig en ny'. Men frågan är om han inte kanske borde ha en annan ägare, faktiskt? En mer fullblodsförstående och något mer tålmodig. Som tycker om HONOM.

Det fanns väl en anledning att du bytte bort stoet du nu vill ha tillbaka? Och att du valde den här herren? Vad var den?

Bra skrivet! :bow:

Du ska absoulut kolla upp honom på klinik. Måste säga att det luktar lite skumt här. Hästar som gått löp länge har ofta skador. Dessutom har den gått som promenad-häst, varför det? Det är ju klassiskt att hästar som gått en stund som promenadhästar kan gå igenom en vet.bes utan anmärkning, men när man börjar rida lite mer så går dom sönder. Dessutom är min personliga åsikt att folk som vill byta bort sina hästar många gånger gör det just för att dom kanske inte är så lätta att sälja på vanligt vis.

det är aldrig onödigt att åpka till klinik.
Jag förstår verkligen inte varför du inte har bokat en tid för flera veckor sedan, du hade ju en tråd upp redan då.
Håller med Alkexandra, hästar är inga leksaker.

Du ska absoulut kolla upp honom på klinik. Måste säga att det luktar lite skumt här. Hästar som gått löp länge har ofta skador. Dessutom har den gått som promenad-häst, varför det? Det är ju klassiskt att hästar som gått en stund som promenadhästar kan gå igenom en vet.bes utan anmärkning, men när man börjar rida lite mer så går dom sönder. Dessutom är min personliga åsikt att folk som vill byta bort sina hästar många gånger gör det just för att dom kanske inte är så lätta att sälja på vanligt vis.

Men varför direkt tro att säljaren lurat nån? Innan man vet vad som är felet så tycker jag man ska hålla på och anklaga nån för att lurat på en en halt häst.
Det kan ju lika gärna vara en skada pga sparken hästen fick hos TS, eller en hovböld eller nåt annat.

Jag påstar absolut inte att ngn har lurat ngn. Vi vet ju tex inte heller vad det var för häst som byttes bort och vad dealen var. Men med den knapphändiga information som vi fått så vore man nog lite naiv om man åtminstone inte kollade upp fakta.

Köper man en löp/ promenadhäst så kan man alltid misstänka att den kanske inte håller för vanlig ridning.

Köper du en shettis så kollar man upp fång/exem

Köper jag en oinriden superstammad halvblodshäst för 20 000 så kollar jag om det överhuvudtaget går att komma upp på ryggen på den......:crazy: o.s.v

Du skriver att den för dagen är fem år. Den har tydligen varit i träning och tävlat galopp fram till tidig fyraårsålder,därefter har den gått som "promenadhäst hos sin förra ägare (lite lättare ridning bara).

Den visar hälta på höger fram så snart den börjar ridas lite regelbundet och det blir värre ju mer den rids.

Klassisk hälta på en galoppör är just H.F. och ganska avslöjande att en tidig fyraåring tas ur träning och blir sparsam promenadhäst hos sin ägare under en tid innan den byts bort. Det luktar lång väg att denna häst i träning brutit ned och därför avbrutit sin "karriär" som tävlingsgaloppör, har tidigare ägare rent mjöl i påsen så har dom inget emot och ger skriftligt godkännande att du får ta del av dom eventuella klinikbesök den varit på. Stod den på Täby så är det ATG Täby du ska kontakta efter att du fått deras skriftliga godkännande, är det på Jägersro så är det deras klinik du ska vända dig till. Förmodligen så vill dom inte ge dig sitt tillstånd men det är värt att fråga.

Du kan även gå in på denna länk http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visa och söka på hästens namn eller reg.nr för att kolla av tidigare tävlingsresultat och tidigare tränare så får man lite mer kött på benen.

Behöver du hjälp så kan du PM:a mig så kan jag kolla upp hästens historik lite mer ingående. Jag behöver då hästens fullständiga namn och eller reg. nr.

Vet inget om Galopphästar, men varför är hälta på hf så klassiskt på galopphästar?

Inte säker, men gissar att de ofta går i galopp i ett visst varv, och därför belastar HF mer, bör väl bli i vänster varv?

Jo, är ju ofta samma med travhästar, de blir rätt enkelsidiga eftersom de tävlas och snabbkörs i samma varv hela tiden. Däremot värms de väl i 'bakvarv', men största belastningen blir ändå i 'rättvarv' (vänster).

Ska försöka svara er alla.

Veterinären kunde inte komma förens nästa vecka förmodligen.
Kan hålla med dig alexandra att det är bättre att åka till klinik efter ditt inlägg, tänkte nog lite fel där;)

Han vart ju sparkad, men det var på vänster bakben.
Anldeningen till att jag inte undersökte vad det var som var fel då han vart halt på HF första gången var ju att han vart bra några dagar senare. Det är nu när vi har börjat rida igång honom igen som det har kommit tillbaka. Men vi har bara skrittat honom mestadels, har inte ridit honom hårt på nått sätt.

Jag är nog väldigt bortskämd med friska hästar så jag blir helt förstörd när en häst blir halt lr liknande och tror alltid det värsta.

Ska ringa kliniken direkt imorrn bitti.

Tack för allas svar.

Ajaj, låter inte bra.
Dom förra ägarna är alltså inte dom som hade honom i galoppen. Dom köpte honom från jägersro. Dom på jägersro säger att han inte prestrerade tillräckligt.

Nyfiken, har du kollat m jägersro som cori föreslog? Är ju bra om du vill häva köpet.

Bra gjort!
Förstår att det könns tugnt just nu men, peppar peppar, allt kommer att bli bra bara du ger det en chans.

Hoppas allt löser sej! :bump:

Nyfiken, har du kollat m jägersro som cori föreslog? Är ju bra om du vill häva köpet.

Nä inte än. Har kollat lite efter kontaktinfo o så o har hittat det nu.
Har ju inte öppet så här sent på kvällen då såklart;), får försöka hinna ringa dit imorrn. Det är svårt att hinna kolla upp grejer under dagarna för jag jobbar 7-16.00 *puh*

Men vi får se om dom kan lämna info om honom, hoppas det.

Hoppas det löser sig till det bättre. Ni har ju då många år att utv tillsammans.:)

Dom på jägersro säger att han inte prestrerade tillräckligt.

Som jag förstår det så är detta en "tänkt" tävlingsgaloppör som inte vill tävla (eller inte har visat kapacitet till det) utan ber om att bli en trevlig ridhäst och tas ur träning.

Jag har kollat och det finns inga "avbrott" som tyder på att en långvarig skada skulle ligga till grund för denna individs avbrutna tävlings meriter.

Inte säker, men gissar att de ofta går i galopp i ett visst varv, och därför belastar HF mer, bör väl bli i vänster varv?

Galoppen är tretaktig och farten dödar,,, all träning i högre tempo går i vänstervar!!! Den största belastningen tas därmed upp på just H.F. Man bör dock ha i åtanke att just galoppörer i högre tempo gärna "faller in i" en sk. fyrtaktsgalopp men den största belastningen sker dock fortfarande på just h.f.

Sedan verkar Galopptränare även i träning i låga tempon ha en viss förkärlek till just vänstervar.:angel:

Innom travet är allt helt annorlunda,, all träning i låga tempon sker i "motvarv" (högervarv) och alla snabbjobb i tävlingsvarv (vänstervarv)

Hästars belastning i trav är helt annorlunda än belastningen i galopp så just travhästar får uteslutande sitt första problem i v.b. och detta enbart p.g.a. gångart,belastning och hastighet medans galoppörer uteslutande får sitt första problem i h.f.

Jag tror att Alexandera redan har förklarat detta.;)

Du kan ju kolla vem som tränade honom på jägers och sedan ringa direkt till henne.
jag vet vilken häst det gäller och han såldes just som coari skrev pga att han inte var tillräckligt snabb. Hästar i proffsträning behöver ju springa rätt bra för att det skall gå ihop. Han var såvitt jag vet inte skadad utan kunde lika gärna ha sålts till en amatörtränare som till ridhäst. Hur han sedan haft det efter jägers vet jag inte, jag tror inte han varit särskilt mycket riden...

Vet du vem han är?
Har du träffat honom?
Nej jag tror inte heller att han togs bort från galoppen pga av nån skada, har kollat lite på hans resultat på galoppsport och det var väl kanske inte så bra resultat, men lite hade han sprungit in iaf;)

Vet inte hur mycket riden han var när han såldes men av den korta tiden jag haft honom samt dom få ggr vi ridit honom så kan han inte speciellt mycket, han har mest fått lullat i skogen efter galoppen.

Hoppas att veterinärerna på kliniken kommer med goda besked så han kan fortsätta som ridhäst. Skulle vara tråkigt för hans del om han blev utdömd, inget kul liv för ett fullblod som kräver mycket sysselsättning:(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025