vad är det nu för fel då???

jenny82

Trådstartare
För ca 2 veckor sedan så köpte jag en 5-årig fullblodsvalack. Det började inte alls bra, efter ett par dagar i hagen så vart han sparkad på vänster bakben o vart rejelt svullen så han fick vila o stå i sjukhage. Sen när vi skulle rida igång honom igen så gick ju inte det såklart för då var han så öm i hovarna(fick honom oskodd) så han knappt ville gå. Nu idag har han fått nya skor och han är fortfarnde öm, men bara i höger framben, han haltar rejält mycket..vi har ju trott att det berodde på att han var oskodd innan men det är tydligen nåt annat fel. Han är något varm strax över hoven, inget märkbart knappt, inte svullen och inget sår.
Vad i hela friden är det som är fel på honom.
Hovis bubblade nåt om fel på leder och att säljarna hade lurat mig. Hovis är utländsk och lite svår att förstå, men han är superduktig.
Han är ju veterinärbesiktad med böjprov UA och vi har knappt ridit honom här hemma för vi har inte fått nån chans knappt.

Kan det ha hänt nåt i hagen? Sträckt sig? Jag blir tokig iaf, snart ger jag upp detta med hästar, orkar inte med hästar som inte ens håller för att bara gå i hagen:( Jag vet att jag kanske överreagerar men jag blir verkligen urledsen på sånt här. Nån som kan han nån aning om vad det är för fel:confused:

Sv: vad är det nu för fel då???

ta ut en vet så du får veta säkert. Låter som du har haft otur. Om hästen skulle ha något ledfel skulle den inte gå igenom ett böjprov utan anmärkning om detta prov gjordes korrekt.
Han skulle kunna ha sträckt sig, han skulle kunna ha fått en hovböld. Har du en visitertång som du kan kolla ömhet i hoven med?

Om han skulle ha en hovböld så skulle väl hovslagaren ha sett/märkt det idag?
Jag föruutsätter att böjproven gjordes korrekt.

jag skulle åkt till klinik direkt, skulle aldrig låta en häst gå o vara halt.

Ja nån anledning måste det ju finnas till att han haltar så pass. Det syns ju inte nåt på utsidan så då kanske det kommer synas på insidan istället. Grrrr, vad arg jag blir:mad:

Alltså, har jag rätt att häva/reklamera köpet om nåt är fel med honom? Jag har ju trots allt bara haft honom i drygt 2 veckor.

jag skulle nästan gissa på att han var öm eftersom han var oskodd och nu när han är skodd att en söm sitter fel eftersom han bara är öm i en hov.
Men kolla upp det bör du göra iallafall.

Beror ju helt på vad det är för fel. Har du köpt hästen av privatperson eller av företag?

Kan du bevisa att felet förelåg innan du köpte hästen har du en hyfsad chans att reklamera hästen. Men först måste du givetvis dokumentera vad som är fel på hästen.

Han är köpt av privatperson.

Egentligen är han inte köpt, det är så här att jag bytte honom med mot min ponny. Kanske är ännu svårare då att häva/reklamera. Usch det känns som att jag har ställt till det ordenligt nu, byta bort min fina ponny till en gammal galopphäst som säkert har en massa dolda fel i benen:cry:

"Libra" om en söm sitter fel, borde inte hovslagaren märka det? självklart håller jag tummarna för att det bara är nåt sånt enkelt, men med min otur så är det säkert nåt värre:(

Det behöver ju inte hovslagaren märka, det märks ju oftast inte förrän ett tag efter skoningen. Annars placerar ju hovis om sömmet direkt.

Är du orolig (vilket du ju är) tycker jag du ska åka till klinik och göra en koll, där finns ju faciliteter att fördjupa undersökningen/utredningen med t ex röngten och släckning av led om man får fram någon hälta.

Har haft många hovisar som missat hovbölder, inte särskilt ovanligt.

åk o röntga så du får besked.

Men hade inte du en unghäst, ett fux sto?

För ca 2 veckor sedan så köpte jag en 5-årig fullblodsvalack. Det började inte alls bra, efter ett par dagar i hagen så vart han sparkad på vänster bakben o vart rejelt svullen så han fick vila o stå i sjukhage. Sen när vi skulle rida igång honom igen så gick ju inte det såklart för då var han så öm i hovarna(fick honom oskodd) så han knappt ville gå. Nu idag har han fått nya skor och han är fortfarnde öm, men bara i höger framben, han haltar rejält mycket..vi har ju trott att det berodde på att han var oskodd innan men det är tydligen nåt annat fel. Han är något varm strax över hoven, inget märkbart knappt, inte svullen och inget sår.
Vad i hela friden är det som är fel på honom.
Hovis bubblade nåt om fel på leder och att säljarna hade lurat mig. Hovis är utländsk och lite svår att förstå, men han är superduktig.
Han är ju veterinärbesiktad med böjprov UA och vi har knappt ridit honom här hemma för vi har inte fått nån chans knappt.

Kan det ha hänt nåt i hagen? Sträckt sig? Jag blir tokig iaf, snart ger jag upp detta med hästar, orkar inte med hästar som inte ens håller för att bara gå i hagen:( Jag vet att jag kanske överreagerar men jag blir verkligen urledsen på sånt här. Nån som kan han nån aning om vad det är för fel:confused:

Tror du inte att han har haft lite otur och vrickat sig bara?

Finns ju massor av saker som det kan vara och man behöver ju inte tänka det värsta direkt(tänker här på att du påståendet att du blivit lurad osv)

En vrickning kan ju ske väldigt snabbt och nu när det är knöggligt och isigt så är det mycket lätt hänt.

En av mina hästar vrickade sig för ett par år sedan, han var mycket halt, inget alls svullen och endast lite varm mellan kota och hov.

Det tog ganska lång tid innan det var helt bra, han fick en kur med finadyne på 5 dagar och sedan var det vila i hagen som gällde.

En annan teori, vad innebär "knappt hunnit rida?"
Du har haft hästen i 2 veckor skriver du, han var oskodd när han kom, mycket ömfotad och fick en spark i hagen så att han fick stå i sjukhage, sedan satte ni igång honom igen.

Ni har hunnit med mycket på 2 veckor måste jag säga.

Du tror inte att det kan vara så att du gått för fort fram, kanske hade han behövt mer tid att bli återställd efter sparkskadan.?

Kanske har han gått och överbelastat ett annat ben pga av sparkskadan?

Kanske har han spänt sig när ni ridit trots att han vart ömfotad?

Jag tror du ska försöka att ta det lite lugnare, fast det är ju bara min teori.

Håller tummarna för er.

Senast ändrad:

Ja det får nog bli så om det ej går över på nån dag.

Jag som sagt har ju lite otur då. Mitt försäkringsbolag krävde veterinärintyg för att försäkra honom och jag har ju såklart skickat en kopia men sen kom den tydligen inte fram så då skulle jag faxa det istället, lr min pojkvän skulle göra det på jobbet och han i sin tur har glömt bort det men idag vart det faxat iaf. Så man kan säga att han går oförsäkrad tills dom godkänner intyget vilket jag hoppas att dom har gjort idag. Hoppas på att få papper ifrån dom snart, annars lär det inte bli billigt för mig antar jag..

Usch usch, ångrar nästan detta byte nu..har bara medfört en massa besvär och extra pengar..

Tror du inte att han har haft lite otur och vrickat sig bara?

Finns ju massor av saker som det kan vara och man behöver ju inte tänka det värsta direkt(tänker här på att du påståendet att du blivit lurad osv)

En vrickning kan ju ske väldigt snabbt och nu när det är knöggligt och isigt så är det mycket lätt hänt.

En av mina hästar vrickade sig för ett par år sedan, han var mycket halt, inget alls svullen och endast lite varm mellan kota och hov.

Det tog ganska lång tid innan det var helt bra, han fick en kur med finadyne på 5 dagar och sedan var det vila i hagen som gällde.

Håller tummarna för er.

Jo så är det nog, att jag faktiskt tänker det värsta, hoppas verkligen att det inte är nåt allvarligt.

Min första gissning är också hovböld. Det är inte alls säkert att hovslagaren ser det så lätt. Hästen kan bli riktigt blockhalt men det går ju att göra något åt det. Är det en böld så med lite tur öppnar den sig snarast och då blir hästen förhoppningsvis snabbt bra.

Jag förstår att du blir rädd för att du köpt något dåligt. Ring försäkringsbolaget och luska om hästen behandlats för ngt allvarligt tidigare.

Lycka till /G

BÖRJA med att konstatera vad som är fel.

Jag tycker personligen att det är slöseri med tid att vila, ta ut veterinären, vänta etc, jag vill veta vad som är fel, hur jag rättar till det och om jag eventuellt ska reklamera.

För ÄR det något fel som går att reklamera ska du ju göra det NU, inte efter att ha vilat, behandlat, satt igång, provat ditt och datt och SEDAN gör en ordentlig utredning och inser att pengar och tid bara kastats bort (i värsta fall).

du har ofta en karens tid på 20 dagar, inte så uppmuntrande kanske...

Har haft många hovisar som missat hovbölder, inte särskilt ovanligt.

Ok, ska be nån kunnig i stallet om hjälp för att visitera med tång för att se om ha reagerar.
Hur uppkommer en hovböld? Hur vet man säkert att en häst har det?

En del sitter så knepigt till att hovslagaren eller vetrinären kan missa dem.. De känns inte med hovtången just vid det tillfället.. Uppkommer p.g.a. att bakterier vandrar in genom ett hål i sulan/sömhål eller liknande och det bildas en varböld utav paketet.. detta ligger och trycker i hoven och ger ganska kraftig smärta oftast.. Säkert vet man om man lyckas lokalisera bölden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pålla hade i somras problem med tappskor och mycket ömfotad(het?). Hon hade stasade blodkärl i frambenen, och var typ max 1...
Svar
8
· Visningar
1 404
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Min pålla har haft lite problem ett tag nu, med svullnad i ett ben och puls, men ingen värme i hovarna. Jag kan ta det från...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: Lavinia
·
Hästvård Och jag blir så fruktansvärt less. För ganska så exakt 1 månad sedan nu så bytte jag min ponny mot en fullblodsvalack som blir 5 nu i...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 541
Senast: jenny82
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 919
Senast: jenny82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka