Vad är det nu då? - Feber mm.

C

cerrox

Precis när min Prins har blivit friskförklarad (i fredags) från en rad massa skador så kommer nästa sak. Möttes idag på eftermiddagen vid 17 tiden av en glad, men slö häst i hagen, han gick lite konstigt mot mej. Han har sedan ett par veckor varit svullen bakom ganascherna upp & ner (han har inte haft det hela tiden) + att ögonen har runnit en del, men veterinären tycker inte att det borde vara något oroväckande så länge han verkar ok i övrigt, fast idag vart det mer svullet + mer runnit från ögonen. Tog in honom, han vart kall & väldigt öm när jag rörde honom på ryggen, hade inte täcke. Det började regna endel vid 12 tiden & ca 14 grader, dock har det inte blåst, men jag vet att han kan bli lite känslig av kallare & blött väder, men har aldrig reagerat såhär. Tog tempen på honom som låg på 38.2 grader, har normalt sett ca 37.3 grader, så nästan en grads feber. Borde han inte ha låg iom att han vart kall? Vad kan det vara? Tror ni att han kan ha reagerat såhär pga regnet? Är så orolig över min Prins, tänker att han kanske borde ha fått täcke på sej idag! Är han inte ok tills imon ringer jag givetvis veterinären imon.

Förresten han blev vaccinerad (influensa & stelkramp) i onsdags det kan han inte reagera på nu väl?

Sv: Vad är det nu då? - Feber mm.

Även om 38,2 är en temperaturhöjning mot Prins eget referensvärde så kan det inte kallas för feber. Det finns många olika faktorer som påverkar kroppstemperaturen och den kan variera någon grad under dygnet utan att det är onormalt. En infektion hade gett "riktig" feber.

Svullnad bakom ganascherna så här års brukar tyda på att hästens spottkörtel blir ansträngd när hästen går med näsan i backen och tuggar av det ofta korta gräset. Om rinnet från ögonen är genomskinligt och hästen har ögonen helt öppna + klar blick så tyder inte heller detta på något värre än irritation pga flugor eller blåst, möjligen igenproppade tårkanaler.

Håll koll på honom och fortsätt att tempa med jämna mellanrum. Det kan ju vara nåt skit som är på väg att bryta ut, men jag tycker inte att du ska oroa dig. Enda symptomet är ju eg lite slö och spänd i ryggen efter en regnig dag.

Lycka till!

Sv: Vad är det nu då? - Feber mm.

Ok, nu i kväll låg han på 38.5 grader, slö & hängig, har ätit lite, dock inte druckit. Jag har tempat honom endel innan för att se just hans kroppstemperatur & jag har tagit tempen vid olika tider, varmare som svalare dagar, men tror faktiskt inte att jag har lyckats tempa honom över 37.7 grader, men har fått fram ett referensvärde som är ca 37.3 grader! Därför jag reagerade på den tempen han har nu! Jag vet att en 'riktig' infektion ger högre temp då han hade över 41 grader när han hade erlichia förra sommaren. Är även rädd att det ska komma tillbaka? Hur stor är den risken egentligen? Men då borde väl som sagt tempen stiga rejält eller om det vore någon annan infektion? Men när tycker du att det är feber & inte temphöjning?

Ok, precis som på våren då med att dom kan bli svullna bakom ganascherna, men jag trodde att det kunde bero på det kraftiga gräset då. Men då kan det alltså vara så som du skriver att hästens spottkörtel blir ansträngd när hästen går med näsan i backen & tuggar av det ofta korta gräset, för långt är det ju inte nu. Men kan det vara 'farligt' på något sätt?

Veterinären vart ju ute & vaccinerade i onsdag då kollade han ju ögonen & sa att dom verkar lite irriterad & är han inte ok om ett par veckor ska dom spolas, han sa att ev kan det ju bero på flugor eller blåst, ska avvakta med det iallafall, för att så mycket som dom rinner nu har dom aldrig runnit, inte ens i somras.

Ska fortsätta att tempa honom, men funderar på om det är ok att släppa ut honom tillsammans med dom andra hästarna imon i hagen om han har denna temp eller om han borde gå själv? Vill inte förvärra det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 055
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst