Vad är det med pållen? (rätt långt)

Lorelie

Trådstartare
Min sköthäst har betett sig konstig rätt länge nu. Det är när vi rider ut. Först vill han inte gå hemmifrån, och på hemvägen taktar han och småspringar, hetstuggar på bettet och böjer av nacken totalt (typ biter sig i bringan), spelar ingen roll om det är långa eller korta tyglar.
Han är rädd för allt och skyggar och stannar ofta alt springer fortare i trav eller galopp. Han kan sprätta iväg och slänga med huuvdet rätt långt ner "bara sådär" helt plötsligt utan anledning.
Detta började i höstas. Det har alltid gått jättebra att vara med på cykel (får inte rida själv i skogen) men nu är han helt plötsligt rädd när cykeln är bakom, han går och drar åt sig rumpan och sneglar bakåt och vill bara springa ifrån det, sån har han aldrig förut.
Förut har den här hästen gått fram överallt och inte varit rätt för något!
Vad är det med honom? :(

Sv: Vad är det med pållen? (rätt långt)

Du tror inte att han kanske har börjat se dåligt? Det låter lite så tycker jag.

Nej, det tror jag inte. Det är bara när man rider ut som han är såhär, aldrig på annars.

min blir så påför mycket kraftfoder.

rosita skrev:
min blir så påför mycket kraftfoder.

Han har fått mindre kraftfoder mot vad han fått innan, men han rids å andra sidan mycket mindre... Han är så tjock så han behöver inte så mycket (Finns en bildtråd på gnägg)

Min häst blev lite sådan när vi började rida mera men det beror väl lite på att hon blev piggare av all träning.

Det är inte så att han förlorat lite förtroende för dig när ni rider ut?
Det låter kanske hemskt men det jag menar är att när ni ridit ut tidigare har han kanske blivit rädd för något, ryckt till eller hoppat åt sidan och du själv inte har varit med på det och detta har han känt.
Som de flesta vet så känner hästen mer än vad man tror genom ryttaren och det kan smitta av sig väldigt mycket.

Har han någon kompis som väntar på honom när han kommer hem?
Har det kommit någon ny häst till erat stall?

Självklart påverkas jag av att han är såhär! (och han av mig).
Han har varit jobbig när andra ridit tidigare, men inte med mig. Det har inte hänt något som borde påverka mellan oss vad jag kommer på. Han bara var så en gång, och nästa, och nästa. Jag tror att förut när andra red så har de varit lite smårädda för HONOM, en stor hingst som de inte känner och kanske inte riktigt litar på... Jag litade på honom helt förut, han gjorde aldrig något, hoppade möjligtvis till om han överaskades. Men nu vill han knappt gå fram alls, är rädd för allt och han är spänd i hela kroppen. Vi har kanske kommit in i en ond cirkel?
Han har hagkompis till och från, beroende på underlaget, är det halt och isigt får han gå själv, för han kan vara ganska jobbig mot Arne, och får han inget grepp under hovarna kan han ju inte försvara sig. (Arne gör inget mot Kreles i hagen, men håller man i Kreles eller sitter på så ger Arne igen... Samma mot de andra hästarna han går med när han inte går med Kreles, då är det han som bestämmer och jagar iväg de andra)
Det har inte kommit några nya hästar till stallet, men däremot har det åkt några stycken därifrån.

Mycket möjligt som du skriver att ni kommit i en ond cirkel och de är oftast inte lätta att ta sig ur tyvärr.

Min häst reagerar när det kommer nya hästar så det var därför jag undrade. Är de lite dominanta så vill de ju hålla reda på alla nya hästar och blir lite spännda och kanske förvirrade när de inte har kontroll på saker och ting, ungefär som vi männinskor.

Fortsätt du i samma stil som du gjorde innan han blev sådan här och rid honom framåt så fort han börjar titta lite extra.
Om du visar honom med ditt kroppsspråk vid ridning att här är inget farligt utan det är bara att gå så ska det nog ordna sig.

Lycka Till
Lakrits

PS1. Han har inte ont någonstans eller ont av sadeln tex. kan ju göra att han spänner sig och producerar mer adrenalin i kroppen därav tittighet, nervositet och pigghet?

PS2. Hur många är det som rider honom mer än du? Om ni är flera med olika ridstilar och hantering så kan ju det också ha sina orsaker.

Senast ändrad:

Jag försöker vara som vanligt, men det är ju inte det lättaste... Han är lugnast på långa tyglar, men det känns ju inte säkrast i världen att rida så när han bara sticker rätt som det är :crazy: Försöker driva framåt och titta åt ett annat håll och låssas som det regnar ( :angel: ) (aldrig har väl den smileyn passat så bra :D )

Det du säger om att hästarna försvinner, det kan ju vara en orsak, att han vill gå hem och se att allt står rätt till...

Sadeln har vi haft problem med, och jag har funderat på om det är den som orsakar beteendet... Men nej, det spelar ingen roll vilken sadel jag använder, om jag har tjock pad eller vanligt schabrak. Nu har han en ny sadel som är lite för vid, och har därför en fårskinspadd under (den är för bred för att det är meningen att han ska få lite muskler på ryggen...) annars ligger den jättebra.

Det är i stort sett bara jag som rider honom nu (ägaren rider ibland), men på loven i Tyskland kommer det hit en tysk tjej som rider honom på ett helt annorlunda sätt än jag gör, och hon är dessutom bra mycket längre än vad jag är (7 hål på stiglädrena säger en del...)

Senast ändrad:

Han har varit sådan länge nu, både när det varit kallt och varmt... och han har aldrig varit sånhär förut, har ju ridit honom i 4½ år!

kan det "helt enkelt" var så att han kommit in i en testperiod? om du inte känner att han är uppriktigt nervös och rädd så kan det nog vara så. Han visar inget på bortvägen? låter som han mest är hemmakär och vill hem till det trygga.

så är min häst också när man rider ut själv ibland, det varierar beroende på mitt och hans humör för dagen. Om han känner att jag inte orkar bråka är han oftast snäll konstigt nog :smirk: Men när han tjafsar är det alltid såfort han märker att man är påväg hemåt. Att bara vända och rida rakt hem när man är själv kan vara livsfarligt =) som tur är blir det igna direkta problem med min häst, han lyder mig alltid men man kan inte slappna av en sekund utan att han försöker sticka. Lite jobbigt sådär :angel:

om han testar kan du ju hoppas på att det hela går över, fundera på om du gör ngt annorlunda som får honom att atppa förtroende och respekt för dig, eller helt enkelt skaffa hjälp i ledarskap.

Min första tanke när jag läste tråden var sadeln.. Nåt att fundera på?

I övrigt kan det finns ytterligare tusen anledningar till varför det inte fungerar. För trött nu för att komma på fler. Sorry.
/Asmodeus

Lorelie skrev:
Jag försöker vara som vanligt, men det är ju inte det lättaste... Han är lugnast på långa tyglar, men det känns ju inte säkrast i världen att rida så när han bara sticker rätt som det är :crazy: Försöker driva framåt och titta åt ett annat håll och låssas som det regnar ( :angel: ) (aldrig har väl den smileyn passat så bra :D )

Det du säger om att hästarna försvinner, det kan ju vara en orsak, att han vill gå hem och se att allt står rätt till...

Sadeln har vi haft problem med, och jag har funderat på om det är den som orsakar beteendet... Men nej, det spelar ingen roll vilken sadel jag använder, om jag har tjock pad eller vanligt schabrak. Nu har han en ny sadel som är lite för vid, och har därför en fårskinspadd under (den är för bred för att det är meningen att han ska få lite muskler på ryggen...) annars ligger den jättebra.

Det är i stort sett bara jag som rider honom nu (ägaren rider ibland), men på loven i Tyskland kommer det hit en tysk tjej som rider honom på ett helt annorlunda sätt än jag gör, och hon är dessutom bra mycket längre än vad jag är (7 hål på stiglädrena säger en del...)

Jag gissar på att sadeln har med saken att göra. Om någon sadel han haft på något sätt skadat ryggen spelar det ingen roll vilken sadel du har - det måste behandlas och sen ska en BRA sadel passas ut, inget "han kan växa i", utan man får faktiskt kontinuerligt köpa nya sadlar medans hästen musklar sig, alt. rida barbacka.

Jag har också funderat på testperiod. Han skyggar inte bara på hemvägen, han är nästan värre på väg bort faktiskt... Han vill itne gå hemmifrån alls ibland

Har funderat på om han har ont i ryggen, men han reagerar inte när man trycker på honom, och har inget emot att bli sadlad, inte problem att spänna sadelgjorden osv.
Det var inte längesen det var en kirpraktor ute och titta på honom (jätterak och fin i skelettet iaf), men det kan ju vara något med musklerna.
Han är ju inte konstig när man rider hemma på ridbanan, då är han helt normal, men rider man dressyr på fälten så vill han inte gå nära skogen, och rider man där ändå så kan det hända att han tvärvänder och är rädd.
Jag har funderat på om han är rädd för skuggor! Han tittar mycket på sin egen skugga, och skogen är ju full av dem.

Min första tanke var att ta ut en equiterapeut. Samt kolla över sadeln igen.

hästar protesterar oftast ionte utan anledning.
Hur är han om du rider eller tömkör?

Det är det där med skuggor som får mig att tro att han kanske ser lite dåligt. Det kan väl inte skada att kolla synen?

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 241
Senast: Speedway
·
Ridning Jobbar hos en travtränare som har 2 hästar som skrittas under sadel minst en gång i veckan. En av hästarna är hur snäll som helst att...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: IrishDraft
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama