VAD är det här?!

Energi

Trådstartare
Fixade med gödselstacken idag och plötsligt hör jag ett vidrigt kras. Har då trampat på en vit, geggig larv eller mask eller vad det nu är. Äckligt var det iaf. Jag är EXTREMT kackelmagad, och det var nära att jag inte kunde fortsätta, fy satan så vidrigt.

Gräver iaf lite till och hittar FLER av dessa vidriga saker, är det någon som kan identifiera?

P3190002.jpg

P3190005.jpg

P3190008.jpg

Sv: VAD är det här?!

Dyngbaggar, vanliga i just dynga...
Men inte mindre läskiga för det ;)

euw, men är inte dyngbaggar sånna man hittar i skogen? Dom där svarta skalbaggarna som skiftar i blått? :p
Men vad tusan gör dom i min gödselstack? Vad gör dom för nytta liksom?

Det kanske är bebisdyngbaggar? Antar att dom gillar skit så det de gör är väll att äta sig mätta ;)

En likadan hittade jag förra sommaren och fick besked om att det var en ollonborrelarv. Men frågan är om de finns vid denna årstiden? Men väldigt likt var det.
Riktigt vidrigt tjock och ful! *ryser*

Ghaaa,den såg ju gigantisk ut!!!! :eek:

Eller så har ni små spadar...

Hur stor var den ungefär??

Haha!! Så det var där mina gamla lekkamrater tog vägen..:laugh: När jag flyttade till flyinge (där finns det fullt med ollonborrar, men vet inte om det är sådana larver), som liten hittade jag sådana larver i rabatten. Jag hade inte kommit i kontakt med några barn den första veckan, så jag tog de larverna och la i min barnvagn och lekte med. Jag gav dem löv, och annat gott och körde runt med dem..

Så lättroad var jag som liten...:)

KL

Vet precis vad du menar.. :crazy: Har varit med om att tömma gödselstacken och märkte att det var fullt av dem där.. fy fan :p

Haha!! Så det var där mina gamla lekkamrater tog vägen..:laugh: När jag flyttade till flyinge (där finns det fullt med ollonborrar, men vet inte om det är sådana larver), som liten hittade jag sådana larver i rabatten. Jag hade inte kommit i kontakt med några barn den första veckan, så jag tog de larverna och la i min barnvagn och lekte med. Jag gav dem löv, och annat gott och körde runt med dem..

Så lättroad var jag som liten...:)

Iioouu! *ryser igen* Man leker inte med sådana fulisar!

Åh fyyy fan :eek: jag skulle nog skrika högt och springa därifrån med kalla kårar längs hela ryggen, usch och fy :crazy:

/Säger en i normala flal ganska modig Runan, som inte vågade stå kvar vid containern när en mus upptäcktes där i...

Åh, var rädd om dessa...dom är så fina. Konstigt att nästan ingen sett sånt förut ?? Sånna hittade vi massor av varje år vi tog bort dynghögen. Har nog vart bekant med sånna i 25 års tid.

Den VAR gigantisk, skitläskig och helt... UÄÄ!
Tippar på att det var en decimeter lång och typ.. en tjock tumme bred.

Åh fyyy fan :eek: jag skulle nog skrika högt och springa därifrån med kalla kårar längs hela ryggen, usch och fy :crazy:

/Säger en i normala flal ganska modig Runan, som inte vågade stå kvar vid containern när en mus upptäcktes där i...

Haha, vad tror du inte att jag gjorde då? Jag skrek som en stucken gris och var tvungen att krama hästen ett bra tag innan jag vågade mig tillbaka!
Jag kommer drömma mardrömmar inatt... :cry:

Åh, var rädd om dessa...dom är så fina. Konstigt att nästan ingen sett sånt förut ?? Sånna hittade vi massor av varje år vi tog bort dynghögen. Har nog vart bekant med sånna i 25 års tid.

Säg att du skojar? :eek:
Jag planerar att göra något riktigt mordiskt, jag vill inte ha dom här, kommer ju inte våga mocka! :o:rofl:

Jag håller med dig om att man ska vara rädd om dem. De är helt underbara som vuxna individer och har en häftig cykel. Jag menar... det tar trots allt många år som larver innan de förpuppar sig.
Vi hade också massa larver i vår stora stack när jag var liten men nu har jag inte sett dem på evigheter.

usch, vad äckliga dom såg ut xd aldrig sett såna förr så har ingen aning om vad det är xd

Det är ändå rätt häftigt att dessa larver kan bli så vackra i slutänden :laugh: Men jag hoppar gärna över larvstadiet :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 569
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 452
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka