Vad är det här? Svullnad/utgjutning/nåt?

Alexandra_W

Trådstartare
Valacken har fått en skum svullnad/utgjutning/knäl/annat på ena fram. Mitt på framsidan av kotan, i nederkant precis där 'rundade' delen av kotan övergår i 'rakt' igen (fattade nån?). Är som en större ärta i storlek, mjuk och kan 'flyttas' lite under huden, men sitter 'fast' någonstans i botten. Oöm, inte varm, förändrades inte av rörelse. Men vad ÄR det? Vad sitter för strukturer där?
 
Sv: Vad är det här? Svullnad/utgjutning/nåt?

Gammal tråd men men.. :smirk:
Har du fått någon klarhet vad det är för något?
Min pålla har oxå fått en knöl på kotan mitt fram på ena frambenet, men denna är hård. Ömmar ej, är ej varmt och hon haltar ej, men klart är man orolig! Ska tilläggas att hon tappade en sko på den hoven för en vecka sedan och blev svullen kring kota och skenben, detta har dock gått ned men ej denna knölen... :confused:
 
Sv: Vad är det här? Svullnad/utgjutning/nåt?

Det låter som ett överben. Det kan dom få av ett slag/spark bla. Oftast ingen fara mer än ett skönhetsfel. Är knölen inte varm och hästen inte ömmar så är det inte aktivt. Är det aktivt kan man försöka förhindra att det växer sig större, samt ta det lugnt med hästen.

Din häst verkar ju inte ha några besvär av det, så ingen fara alltså.
Ibland kan överbenet "skava" mot något ligament tex, då kan man behöva operera bort det.

Min häst har 4 överben, det får vi liksom leva med;)
 
Sv: Vad är det här? Svullnad/utgjutning/nåt?

Fast det här (som nu har försvunnit sen länge btw.. vet aldrig vad det var, bad en av DV-vikarierna kika när de var ut i annat ärende men hon blev inget klokare heller. Gick bort spontant sen och jag brydde mig aldrig om att luska mer om vad det var) var inget överben. Överben har den där herrn haft så många som ung, så de har jag pejl på.

Men som sagt, fick aldrig någon klarhet i vad det egentligen var.
 
Sv: Vad är det här? Svullnad/utgjutning/nåt?

Fast jag svarade MischaMir och hon skrev inget om att det gick att flytta knölen på hennes häst ;) . På hennes beskrivning låter det som ett överben.
 
Sv: Vad är det här? Svullnad/utgjutning/nåt?

Tack för ditt svar! Tror mer på överben oxå.. och som sagt man får nog leva med det som ett litet skönhetsfel.. ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Blev sparkad i ryggen igår av ett stycke oskodd ponny. Det var inget litet vift eller en spark som träffade av misstag utan det var en...
12 13 14
Svar
279
· Visningar
26 099
Senast: ullo
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 635
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lillkillen kom in för ett tag sen med en ganska skum svullnad på framsidan av kotan. Svullnaden är enbart på framsidan, men känns mer...
2 3
Svar
40
· Visningar
14 301
Senast: Speedway
·
Hästvård Sitter här som ett levande frågetecken och undrar det ? Bogserade för någon timme sedan in en mkt halt dam från hagen linkade med...
2
Svar
20
· Visningar
5 397
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp