Jag avskyr bakgrundsmusik. Har aldrig musik i bakgrunden hemma. Jag lyssnar på musik av och till, ibland när jag lagar mat t ex, när jag vill komma i stämning eller när jag behöver inspiration inför någon kreativ uppgift. Men när jag jobbar eller har folk på besök ska det vanligen vara tyst om vi inte bestämmer oss för att gemensamt kolla saker på Youtube och diskutera artister, framträdande osv. Jag tycker det är jättekul att dansa till 70- 80-talspop/disco, men jag behöver inte ha den musiken som bakgrundsmusik. Jag vill lyssna på den aktivt.
På restaurang kan jag på rak arm komma på tre ställen där jag tyckt att musiken bidragit till stämningen: en pianist på en restaurang i Paris som skickade mig stämningsmässigt till 1920-talet, min och exets italienska favoritrestaurang här i Uppsala där de spelade mycket bra italiensk opera på precis lagom volym. Och så till slut en av mina favoritställen i Dahab, Egypten. Där hade någon mixat arabisk musik med soft, västerländsk pop så att det blev en otroligt stämningssättande ljudbild. Som alltid spelades precis lagom högt!
Att gå på en pub för att lyssna på ett band kan jag tänka mig att göra och självklart gå på konserter ibland. Men det värsta jag vet är när det dyker upp oannonserade liveartister på restaurang/pub. Sådana tenderar till att kräva publikens uppmärksamhet trots att ingen gått dit för att lyssna på dem. Underhållning på fester ska vara kort! Sedan får de gärna ha någon form av dans, men det måste gå att dra sig undan om jag vill vila öronen och hjärnan.