Vad är det här för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 386
Sv: Vad är det här för bett?

Hmm ja det bästa är nog att prova sig fram. Har bara testat pelham och kandarstång på andra pållar än henne jag har detta på.

Det har en mer uppresande effekt om skänklarna är bakåtböjda.

Om man drar en rät linje från överskänkelns överdel till mundelen och sedan drar vidare den rakt ner så är det där underskänkeln är på en med raka skänklar. Är skänklarna bakåtböjda gör tyngdkraften att de faller neråt/fram då hästen går tex bakom lod. Om hästen då följer bettets tryck och reser upp nosryggen lite så vinklas skänklarna så att tyngdpunkten i bettet balanseras och då släpper även kedjan lite.
Jag är sämst på att förklara förståeligt. Hoppas ni fattar på ett ungefär. ;)

det är ett westernbett. Generellt brukar man säga att ju mer böjd skänkeln är dessto mildare blir bettet eftersom det fördröjer effekten av tygeltaget.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 326
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 491
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025