Vad är det här för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 386
S

SessCa

Fick ett bett igår av en vännina, som propsade på att det skulle vara sååååååååå braaaa! Fick en aning om att det skulle röra sig om ett "nackknäpparbett".
Som jag förstått används det mest innom western.
Har hört runt lite och alla skriker rakt ut att det är ett skitbett som bara används av dem som vill att hästen ska knäppa av och "gå i form".

Jag kan verkligen inget om bett - jag rider bara på vanligt tredelat alt körbett med läderbelägg.
Däremot har jag en häst nu som är väldigt stark i munnen, har ju inte ridit än men när vi tömkör så sliter han bettet så det känns som att tömmarna ska smälla av.
Känner ändå att jag vill fortsätta med "vanligt bett" på honom, med lite träning ska väl allt funka :)

Men, jag är ändå mer nyfiken på det här bettet.
Efter vad jag hört sen jag fick det igår så är jag nyfiken på om NÅGON mer anser att det är ett bra bett.

Så, föd mig med information är ni snälla :)

S4010008.JPG

Sv: Vad är det här för bett?

Eftersom mundelen inte kan röra sig läns skänklarna, och du har en kinnkedja, så ger det åtminstone inte "nackknäckareffekt" a´la pessoa- och hissbett (gagbett, alltså...). Bara lite, men alla stångbett lägger ju ett visst tryck på nacken, beroende på överskänkelns längd.

Däremot så är inte delad mundel i kombination med hävstång så trevligt, speciellt inte om du rider "engelskt", med den tygelkontakten. Kan bli rent av smärtsamt för hästen... :crazy: Fast det är ju ett ganska vanligt förekommande westernbett, men så är det ju konstruerat för den typen av ridning och fungerar säkert bra till det.

Det ser ut som ett amerikanskt gag, eller "gå på tygelnbett" som det kallas härokring :smirk:
Då brukar mundelen vara i mjukt gummi, men hävstängerna ser likadana ut.
bt.htm16.jpg

Det blir ju väldigt mycket hävstång, så hästen knäpper lätt av i nacken. Jag tycker personligen att det är svårt att få någon bra känsla när man rider på bett med "gag-effekt"
Jag skulle inte rida på det, eftersom mundelen är delat på ditt bett, har fått för migatt det är stor risk att det slår upp i gommen då. (Iofs skulle jag inte rida på det om det vore rakt heller)
Kedjan ser ju inte ut att vara orginal, utan är förmodligen ditsatt efteråt. Då kanske den inte hamnar på rätt plats?

om han är stark, kan du inte satsa på ett rakt jaktkandar eller pelham då? Det är iaf designat för att ha kinnkedja

Senast ändrad av en moderator:

popeye skrev:
Det ser ut som ett amerikanskt gag, eller "gå på tygelnbett" som det kallas härokring :smirk:
Då brukar mundelen vara i mjukt gummi, men hävstängerna ser likadana ut.
bt.htm16.jpg

Det blir ju väldigt mycket hävstång, så hästen knäpper lätt av i nacken. Jag tycker personligen att det är svårt att få någon bra känsla när man rider på bett med "gag-effekt"
Jag skulle inte rida på det, eftersom mundelen är delat på ditt bett, har fått för migatt det är stor risk att det slår upp i gommen då. (Iofs skulle jag inte rida på det om det vore rakt heller)
Kedjan ser ju inte ut att vara orginal, utan är förmodligen ditsatt efteråt. Då kanske den inte hamnar på rätt plats?

om han är stark, kan du inte satsa på ett rakt jaktkandar eller pelham då? Det är iaf designat för att ha kinnkedja

Men då menar du att inte rida på hissbett som är delat?? Eller missuppfattade jag dig nu??

För alla gags är ju delade (orginalgags med läderremmar dvs)

Sedan kan jag inte hålla med dig om att ett hissbett har samma effekt som ett gags.

*lånar*

Jag gillar inte heller bettet på bilden i tråden, jag tycker det ser "elakt" ut och kedjan hade jag slängt meddesamma :eek: Jag skulle aldrig sätta en kedja på ett hissbett utan hade istället satt en vanlig rem dock väldigt löst spänt!

Tror också kedjan är ditsatt efteråt.
Ser iaf. ingen kedja på de bilder jag hittar på internet av detta bett.
Har som sagt inte planerat att använda det - är bara nyfiken på vad det är för något. :)

Ett helt vanligt westernbett. Knäpper inte av i nacken mer än ett kandar.

Nej jag skulle inte rida på ett delat bett med sådana hävstänger.

grejjen med hävstångseffekt (och detta bett har ju hävstänger) är ju att det blir ett tryck på nacken, och samma sak är det med gagbett- så ja, jag tycker de strävar mot samma mål, och det är lika svårt att få ett ärligt stöd på båda betten.

Gags har ju inte hävstänger i denhär betydelsen, och jag vet mycket väl att de för det mesta är ledade.

Låter som om du skulle rida på ett pelham, med 2 tyglar givetvis.
Det är ett starkt bett, så att du inte behöver flyga över halsen på häseten när den tar bettet =/ men har inte "nack knäppningseffekten" när man rider på 2 tyglar.
Köp ett pelhm i gummi då, dom e mkt snällare än de i metall.

Köp ett pelhm i gummi då, dom e mkt snällare än de i metall

Gummipelham är oftast väldigt tjocka, och är därför inte ett dugg snälla om de inte ryms i hästens mun ordentligt. Det som är nästan mest avgörande när det gäller "snällhet" är om det är ledat eller inte, ett oledat stångbett är snällare än ett ledat..

Prova att använda ett smalt, rakt tränsbett.
Enligt vissa ordentligt utbildade hästtandläkare så är det det mest behagligaste för hästen att ha i munnen.
I och med att hästen inte har någon plats för bett i munnen alls så ska de vara så smala som möjligt.
Många kan uppleva att bettet känns skarpt för att hästen helt plötsligt lyssnar och blir lättare att rida/köra m.m men det är för att hästen tycker oftast att det är så bekvämt att den inte behöver försöka lägga det till rätta för att slippa obehag.

När det gäller det bett som du visar på bilden så kan jag inte säga något om det mer än att om man har en kedja så "mildrar" det hävstångseffekten lite grann.

Jag själv använder ett pessoa ibland men deltatyglar när jag rider ut.
För att rida på ett bett med hävstångseffekt så tycker jag man behöver känna sin häst ordentligt och vara en duktig ryttare för rider man fel så knäpper hästen lätt av i nacken. Det är svårt att få hästen att sluta. Rider man rätt och är mjuk i hand och noga med eftergifter så tycker jag att det är OK med bett som har hävstångseffekt.

Jag tycker det ser ut som ett helt vanligt delat stångbett. Kedjan har någon satt dit själv, den hör nog inte ursprungligen till bettet tror jag! :)

Okej, aa.. jag e itne så insatt i pelham bett igentligen, har aldrig ägt ett skarpare bett än ett 2-delat bridong.
men varöfr börjar inte någon tillverka smalare då? om det finns efterfrågan lixom..

Mildrar??? Nä jag vill nog ha det till att man med kedjan förstärker hävstångseffekten

Fast nu tänker vi nog lite olika. jag tycker att hävstångseffekt har tex ett pelham, kandarstång och då ett hissbett med kedja.

tryck på nacken tycker jag faktiskt att endast ett enda bett åstadkommer och det är en äkta gags. Pessoa, hissbett etc ger inte mkt tryck i nacken utan flyttar endast sidostycket in i ögat :crazy: på hästen, men trycket i nacken får du endast av gags.

Skillnaden ligger i att du med en gags kan få ett stöd i handen eftersom det i munnen verkar som ett "vanligt" bett. Vill du få lite hävstång så använder man ett gags med fasta ringar.

Hur ska det kunna förstärka?
Kedjan är ju den som hejdar att "skänklarna" dras bakåt om du tar i tygeln.

MercedesBenz skrev:
Ett helt vanligt westernbett. Knäpper inte av i nacken mer än ett kandar.

Men borde det inte få mer inåt- effekt än framåt-effekt?
Iom att skänklarna är så bakåtvinklade..

Hmmm nu är jag inte med riktigt vad du menar. Jag rider på ett sånt fast rostfritt och min som gärna knäpper av annars gör inte det med detta bettet. Jag använder istället för kedja en läderrem.

Ok, jag är inte såå insatt ;) bad ju själv om hjälp på barockforumet av den anledningen men fick inga svar pga att jag skulle "kunna rida" med det först.. :mad:
Blev iaf rekommenderad ett med raka skänklar av tränaren på min häst som har lätt att krulla ihop sej. Som jag förstått det så har det lite med vinkeln mot huvudet att göra hur mycket nedåt det verkar och hur mycket inåt eller framåt..?

Tillägg: Eller så hade hon helt enkelt provat det på honom och han verkade trivas med det, så jag vet inte huruvida det har med skänklarna att göra..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 326
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 491
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025