Jag skall göra ett försök... men jag hoppas att du inte blir sur på mig... mycket har nog att göra med att mina ögon är ovana vid den typen och att min smak är etremt diskret...
Det första jag ogillar är blinget... western är ju från USA och där tänker dom INTE "less is more"...
Så allt med bling går bort... och där rök i princip alla westernträns (är det inte silverbeslag så är det fjantiga lädersnoddar fastknutna överallt och är det inte det så kan man ge sig f-n på att dom stansat in ett mönster

) och grimmor (har inte sett en westerngrimma utan stora silverdetaljer på) och sadlar på en gång.
Sadlarna ser dessutom enormt klumpiga och stora ut... ungefär som att man har monterat sin blingade favoritfotölj på en hästrygg. De kanske är ofantligt sköna, men jag tycker de är hemskt fula. Tyglarna är jättelånga och hänger och slänger överallt... det ser slafsigt ut i mina ögon. Hästarna är byggda i nedförsbacke och går med huvudet mellan knäna i ett undertempo som heter duga... det ser ut som om ryttare och fotölj skall kana av och hamna i hästens nacke...
Att hästarna aldrig har nosgrimma ger inga stilpoäng hos mig precis... omöjliga stångbett som man inte kan (och inte ska) ta ledande tygeltag med.. och hur tar man egentligen ett uppresande tygeltag för att undvika myrslokspositionen av huvudet? Det får en motsatt effekt....
Å så har vi fötternas position... stolssits är iof naturligt när man rider i en fotölj.
Benskydd och sadelpaddar brukar ha hysteriska färger så där hamnade dom på fula listan. Westernryttare brukar dessutom ha ovanan att ha långa manar på sina pållar vilket jag avskyr och alldeles för långa svansar... vilket jag också avskyr.
Westernryttarnas kläder är ofta Wranglerjeans (vilket jag faktiskt tycker är snyggt som stallplagg (om man bara skall pyssla och kanske skritta ut lite lungt en söndag och skulle kunna tänka mig att rida i själv) men tyvärr så kombineras ofta de snygga jeansen med fula skor (gillar inte westernboots ens när det var mode som vanliga kläder) och en rutig skjorta eller något annat klatchigt färgglatt (när jag vill ha en vit tight undertröja med en marinblå eller brun tröja över... enfärgat såklart eftersom jag har trist konservativ smak)...
Oj, det blev ett jättelångt inlägg... men som du ser så bottnar mitt ogillande av westernutrustning i väl genomtänkta (om än ej delade med er andra) åsikter och fördomar.