Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Ingen specifik pryl. Det finns massor av saker jag aldrig skulle sätta på min egen häst, men det kan passa andra.
Men
Riktigt fult är när ryttare kommer ridande på en häst proppfull med utrustning. Ser ut som julgranar ibland när hästen har benskydd, magplatta, martingal, förbygel, såna hemska öronluvor, bling-bling överallt osv. Det är snyggt när ekipaget är så rent som möjligt. Ingen onödig utrustning alltså.

Jag håller med dig om en sak. Du har GALET mycket fördommar.

Kan hålla med dig om att bling-bling är mkt vanligt, och fult i mina ögon med. tajta glittriga tröjor och skrikrosa benskydd faller inte heller mig i smaken.

Men jag vill upplysa dig om en del saker. Jag till exempel har ett träns UTAN bling, utan mösnter. Helt slätt läder. har ganska diskret uttrustning överlag. dessutom är det inte meningen att man ska rida i stolsits. vi ska rida i lodrät sist lika mycket som er. det kanske bara är så att du sett fel bilder/ekipage?

Allt inom western handlar inte om bling och skrikiga färger. Och det finns jätte många hästar som har korttrimmade manar. sådetså.

Du verkar ha blivit sur och tagit detta personligt fast jag skrev att jag gav uttryck för mina fördomar. Hela denna tråd är faktiskt på skämt och handlar till stor del om vår trångsynthet och om våra fördomar.

Om hela världseliten satte på sig JOFA-hjälmar nästa WC omgång så kan jag SVÄRA på att vi snart skulle se dessa hjälmar på jättemånga av Bukeryttarna och resten av Sveriges ryttare inom loppen av månader. Och alla skulle tycka de var SÅÅÅÅÅ snygga. :p :p

• coolertäcken!

iaf. sånt som inte sitter åt vid hals/bringan.
Det fulaste täcke man kan sätta på en häst.:eek:

kl

Jofahjalm
Oljerockar
Ridbyxor med hog midja, ser ut som en korv
De riktigt hemska nya modellerna pa hjalmar, flugorna ar grasliga och patetiskt dyra :smirk:
Ljusbla i sig ar en hemsk farg, vem vill ha en hast i babyklader
LONDONFARGAT, uaaaak
Finns diverse hemska bett ocksa, sen blir jag nagot irriterad av en massa hjalptyglar
Bomlost
Westernhatt
Magiska noppvantar
Spon i faniga farger
Luvor ser ratt dumt ut
Plastiga damasker, fanns hemska fran Eskadron forr i tiden
Inspanningstyglar
De flesta ridskor
Laderstovlar
Givetvis The Difference
Monstrat

• Rutiga ridbyxor
  • Ridbyxor i pastelliga färger
  • Fårskinn :angel:
  • Damasker
  • Pullargrimmor

Förra helgen på en tävling var det en stackars häst som var pyntad i ett brandgult Scapa-schabrak och brandgul Scapa-mössa! :eek: (*spysmiley*) Stackars, stackars häst!!! Och om folk nu betalar så mycket pengar för dessa schabrak så varför väljer man dem i en sådan färg??? :eek: :crazy: :eek:

oooh - kom på en till grej jag tycker är vansinnigt fult:

PESSOA-schabraken *vart är spysmileyn när man behöver den?*
t_507421.jpg

Senast ändrad av en moderator:

o Att rida utan nosgrimma tycker jag är svinfult!!
o Fula knoppar (för många/för kantiga. Runda ska det vara a´la flyinge)
o rosa, limegrön, lila utrustning
o för smala nosgrimmor
o "cykelhjälmar"
o För mycket ludd. Fast en del ser bra ut. typ på benskydd. fast det är opraktiskt.. hmm..
o sponsorschabrak om man inte är sponsrad.

och en del till

Jag blev faktiskt sur på riktigt när så många skriver att ALL westernuttrustning är ful :mad: Vill någon säga vad som är så fult med det då?

Snälla, om du vill tjafsa så kan du väl skapa en egen tråd?
Jag tyckte jag uttryckte mig rätt tydligt i första inlägget att folk INTE skulle ta illa upp, det här är ingen superseriös tråd.

Folk har inte samma smak, det är väl inget att bli upprörd över?
Om du gillar westernstilen så spelar det väl ingen roll vad andra tycker?

Som sagt, håll tråkiga tjafs härifrån:bow:

Jag tycker inte heller de schabraken är speciellt vackra:D

*kl*

Jofahjälmar, "cykelhjälmar", flughjälmar, jockeyhjälm utan överdrag
Träns i andra färger än svart och brunt (olika nyanser)
Svart läder fodrat med annan färg (tex london)
Nylonträns, kombiträns, plastträns
Nos och nackludd (okej om det verkligen behövs) (eller ludd överallt :crazy: )
Rundsydda träns
Megabreda nosgrimmor
Aachennosgrimmor
Stigbyglarna utan utsida
Säkerhetsstigbyglar (gummisnodd, australiensiska, med "bur")
Jodphursskor och ridstrumpor
Säkerhetsväst (fast det är ju bra att ha... har en fuling själv)
Bomlösa sadlar (som inte ser engelska ut)

Instämmer verkligen... de flesta täckena är också skitfula... det finns några som är snyggare... i diskreta färger såklart.

Flughjälmarna
Ludd-ludd-ludd
Remontnosgrimmor (utom på vissa extremt sällsynta hästar)
Benskydd Och boots
Omatchat läder/metall. Eller båda:eek:
Martingalstoppar på tyglarna
Breda nosgrimmor/breda remmar
Aachenremmar
Hjälptyglar
Syntetbett
Fast värst av allt är ändå top reiters islandshäststigbyglar med en stegrande häst på utsidan:eek:

Jag vill nog utveckla min lista lite:angel:

Traditionella tävlingskläder, både häst och ryttare (fulast i den kategorin: frack och hatt)
Vita handskar
Såna där förbyglar som bara är en rem över bringan
Sadlar som parkerar en i stolssits
Pessoaschabraken
Stillöst bling i mängder
"barfota" boots
tränset "the difference"
kedjepannband
Luvor
Amerikanskt-överdrivna-western-yihaa-stylade saker. Dvs mkt inom western går bort
Pessoaschabraken
"tävlingsryttare" som tävlar nån gång vart femte år men ändå rider runt hemma i full tävlingsstass
Hoppspön
Större delen av all hoppstylad utrustning, för mkt plotter

Jag vill nog utveckla min lista lite:angel:

Traditionella tävlingskläder, både häst och ryttare (fulast i den kategorin: frack och hatt)
Vita handskar
Såna där förbyglar som bara är en rem över bringan
Sadlar som parkerar en i stolssits
Pessoaschabraken
Stillöst bling i mängder
"barfota" boots
tränset "the difference"
kedjepannband
Luvor
Amerikanskt-överdrivna-western-yihaa-stylade saker. Dvs mkt inom western går bort
Pessoaschabraken
"tävlingsryttare" som tävlar nån gång vart femte år men ändå rider runt hemma i full tävlingsstass
Hoppspön
Större delen av all hoppstylad utrustning, för mkt plotter

Misstänker att Pessoaschabraken toppar din hatlista eftersom du till och med har med dom två gånger!!! ;)

Kan du utveckla detta lite; ""tävlingsryttare" som tävlar nån gång vart femte år men ändå rider runt hemma i full tävlingsstass"

Vad är tävlingsstass?

Haha, det missade jag. Fast det kan vara så för de är hemskt fula:P

"tävlingsryttarna" är till exempel damen som köpt en dyr häst hon egentligen inte klarar av, lassar på med hjälptyglar, benskydd, boots, förbyglar osv. Har en samling bett i skåpet som skulle få WChoppryttarna att blekna, rider alltid ut i sällskap, sällan fortare än skritt..... listan kan göras lång. (detta är inte fördomar, jag har sett massor inom kategorin, och en som beskrivs ovan) Utseende på ekipaget på hemmaplan är fläckfria märkeskläder /utrustning. Eller en minkpäls att mocka i (oh yes, jag vet en sån :eek: ) Samlade antalet tävlingar per decennium är väl två eller tre på klubbnivå eller lokal :angel: Såna ekipage är Fula!

ALLA ÄCKLIGA SKARPA BETT SOM OKUNNIGA ÄCKELPÄCKELMÄNNISKOR ANVÄNDER UTAN ANLEDNING!
de e de värsta som finns.... när en massa ungar som inte har lärt sig rida ordentligt plötsligt ska ha sporrar, spön, hjälpptyglar och skarpa bett. DET ÄR INTE ATT RIDA PÅ RIKTIGT!! Okej, ett spö är helt okej enligt mig, många måste ha ett spö för att få vissa hästar att röra på sig, men ändå! Hjälptyglar och onödigt skarpa bett ska man inte bara sätta på en häst bara sådär, det ska finnas en BRA anledning till att man ska använda sånt...
Annars gillar jag inte über-mycket utrustning som många här där jag bor har på sina stackars halvblod.. ser mest sjukt ut. NÄPP! Islands eller western ska de va, NoffePoffe har rätt!!!:idea:

förbygel är ju just en rem över bringan...
har du däremot en rem som du fäster i sadelgjorden också är det en brösta..

Hahaaa!! Hittade en!!!

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt men jag måste bara kommentera din lista lite, för jag tycker nästan precis tvärt emot dig :p
Allt fetstilt håller jag inte med om, haha
* The difference tränset (stavning?)
* ALLT matchat, ryttaren bär bara blåa kläder medan hästen också bara har blått! Schabrak, blå huva, blåa benlindor osv.
* Huva som hästarna har över öronen (vanligast när man hoppar) FULT!
* Skydd i hagen
* Benskydd som går runt hela benet, typ
* Flughjälmarna
* Transportskydd
* Pullarnosgrimma!!! Tycker det är så sjukt fult.
* Remont på hästar med "långt" huvud.
* Spö
* Flerfärgade gummityglar
* Vävribb
* AK safety concept (hör det hit? )
* Randiga ridbyxor
* Marinblå tävlingsutstyrsel
* Pastellfärger
* Graman och snodd

ehm, ja :D

hahahah :D

Haha, det missade jag. Fast det kan vara så för de är hemskt fula:P

"tävlingsryttarna" är till exempel damen som köpt en dyr häst hon egentligen inte klarar av, lassar på med hjälptyglar, benskydd, boots, förbyglar osv. Har en samling bett i skåpet som skulle få WChoppryttarna att blekna, rider alltid ut i sällskap, sällan fortare än skritt..... listan kan göras lång. (detta är inte fördomar, jag har sett massor inom kategorin, och en som beskrivs ovan) Utseende på ekipaget på hemmaplan är fläckfria märkeskläder /utrustning. Eller en minkpäls att mocka i (oh yes, jag vet en sån :eek: ) Samlade antalet tävlingar per decennium är väl två eller tre på klubbnivå eller lokal :angel: Såna ekipage är Fula!

Ha ha ha... kan du inte smygfota tanten i Minkpäls?

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: cewe
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Tuvstarr
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka