Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Sv: Vad är det fulaste du vet i utrustningsväg?

Alla pastellfärgade saker, de hör knappt hemma på ponnysidan ens en gång.
Blandade färger på lädret, (tex brunt träns, svart sadel).
Alla hjälmar utom de vanliga klassiska sammetshjälmarna och fälttävlanshjälmarna(jockey, med överdrag)
Flerfärgade ridbyxor.

Sen finns det ju en hel uppsjö med fula saker, men orkar inte tänka ut alla nu.

Och alla de som rider i mjukisbyxor, fula billiga ridbyxor, shorts etc, det ser så oseriöst ut. Eller sätter på sig sina mest urtvättade, slitna och malätna gamla tröjor och gymnastikskor bara för att de ska till stallet. :eek:

äh tyst med dig!:mad: :smirk:

*kl*

*Tränset 'The Difference'
*Flughjälmarna
*Bomlösa sadlar som ej är av engelskt typ
*Täcken med supergrilligt tyg (ni vet överdrivet mönstrade)

*För mycket blingbling och glitter
*Utrustning i glitter, rosa, lila osv och "Ponny Prakt" saker på stora hästar och vuxna ryttare :crazy:
*Skrikiga färger, så som illagrönt eller cerise. Inte fint på någon häst.
*Brunt och svart läder blandat
*Silver och mässing blandat
*Hårda, plastiga träns
*Märkeskopior som man uppenbart ser att det är kopior (pinsamt)
*"Cykelhjälmar"
*Felanpassad utrustning
*Ryttare som rider i en stor, slängig skjorta (uppknäppt!), gamla vinterstövlar där fodret är bortslitet och Jofa från 80-talet.. Hrm.
*Fula, gamla, slitna baksuttna sadlar.
*Martingalstoppar på tyglar där man inte använder martingal..
*Londonfärgade sadlar, träns mm. Sådär orange!
*Det där konstiga, nya tränset (The Differene?)
*För mycket utrustning på en gång på hästen
*Shortchaps
*Vojlockar i allmänhet
*Schalock :eek:
*Extremt överdrivet breda nosgrimmor, likadant smala
*Rida i ett travhuvudlag
*Westernsadel kombinerat med engelskt träns, eller tvärsom.

Phu.

om man är sponsrad har man ju inte så mycket till val än att bära loggan eller hur? inte snyggt då heller men man har i allafall en legitim anledning.

*KL*
Fyller på med lite :p

* The difference tränset (stavning?)
* ALLT matchat, ryttaren bär bara blåa kläder medan hästen också bara har blått! Schabrak, blå huva, blåa benlindor osv.
* Huva som hästarna har över öronen (vanligast när man hoppar) FULT!
* Skydd i hagen
* Benskydd som går runt hela benet, typ
* Flughjälmarna
* Transportskydd
* Pullarnosgrimma!!! :eek: Tycker det är så sjukt fult.
* Remont på hästar med "långt" huvud.
* Spö
* Flerfärgade gummityglar
* Vävribb
* AK safety concept (hör det hit? :D)
* Randiga ridbyxor
* Marinblå tävlingsutstyrsel
* Pastellfärger
* Graman och snodd

Senast ändrad av en moderator:

Att tycka nåt är snyggt är väl en legitim anledning så god som någon. Loggor kan se ut på oändligt många sätt, alla kan inte vara fula. Haken verkar vara att folk bär dom utan att få betalt. Jag förstår inte varför. Jag skulle hellre betala för Konsums logga på schabraket än nåt bling bling från whatever.

Jag blev faktiskt sur på riktigt när så många skriver att ALL westernuttrustning är ful :mad: Vill någon säga vad som är så fult med det då?

• Strass. Sett att de börjat komma på sporrar och stigbyglar också. man vill ju bara kräkas.
  • Samma sak med kedjor som pannband. Ser inte riktigt funktionen med ett pannband som hänger och slänger.
  • Pastellfärger på benskydd.
  • Färgade träns, ser bara plastigt ut.
  • Hoppspön. Så korta att man knappt får plats att hålla dem
  • Remontgrimma
  • Hjälmar i alla sorter. Ser ju ut som en badboll med dem på.
  • Bruna ridstövlar
  • Överbetslade hästar som knappt kan stänga munnen pga all metall de fått proppat i käften.
    (ingen utrustning jag vet, men likförbannat fult)

Mitt bidrag till diskussionen ;)

Folk i övermatchad, plastig Hööks-utrustning från topp till tå, så ruskigt fult. :o

Och alla de som rider i mjukisbyxor, fula billiga ridbyxor, shorts etc, det ser så oseriöst ut. Eller sätter på sig sina mest urtvättade, slitna och malätna gamla tröjor och gymnastikskor bara för att de ska till stallet. :eek:

Saint: Läskigt, men jag håller med dig på alla punkter, hoho. :D

Ha ha ha... vari är det läskiga med att vara überkonservativ (eller var det läskigt att det var just jag? :D )? Jag fick en militäriskt sträng men god uppfostran i häst när jag var nybörjare. Ha ha... När jag läser det du skrivit ovan håller jag med om det med... :D

(BTW håller du med om min kilometerlånga "fula listan" eller min "snygga listan" på tre punkter, eller båda?)

Jag blev faktiskt sur på riktigt när så många skriver att ALL westernuttrustning är ful :mad: Vill någon säga vad som är så fult med det då?

Jag skall göra ett försök... men jag hoppas att du inte blir sur på mig... mycket har nog att göra med att mina ögon är ovana vid den typen och att min smak är etremt diskret...

Det första jag ogillar är blinget... western är ju från USA och där tänker dom INTE "less is more"...

Så allt med bling går bort... och där rök i princip alla westernträns (är det inte silverbeslag så är det fjantiga lädersnoddar fastknutna överallt och är det inte det så kan man ge sig f-n på att dom stansat in ett mönster :D ) och grimmor (har inte sett en westerngrimma utan stora silverdetaljer på) och sadlar på en gång.

Sadlarna ser dessutom enormt klumpiga och stora ut... ungefär som att man har monterat sin blingade favoritfotölj på en hästrygg. De kanske är ofantligt sköna, men jag tycker de är hemskt fula. Tyglarna är jättelånga och hänger och slänger överallt... det ser slafsigt ut i mina ögon. Hästarna är byggda i nedförsbacke och går med huvudet mellan knäna i ett undertempo som heter duga... det ser ut som om ryttare och fotölj skall kana av och hamna i hästens nacke...

Att hästarna aldrig har nosgrimma ger inga stilpoäng hos mig precis... omöjliga stångbett som man inte kan (och inte ska) ta ledande tygeltag med.. och hur tar man egentligen ett uppresande tygeltag för att undvika myrslokspositionen av huvudet? Det får en motsatt effekt....

Å så har vi fötternas position... stolssits är iof naturligt när man rider i en fotölj. :D

Benskydd och sadelpaddar brukar ha hysteriska färger så där hamnade dom på fula listan. Westernryttare brukar dessutom ha ovanan att ha långa manar på sina pållar vilket jag avskyr och alldeles för långa svansar... vilket jag också avskyr.

Westernryttarnas kläder är ofta Wranglerjeans (vilket jag faktiskt tycker är snyggt som stallplagg (om man bara skall pyssla och kanske skritta ut lite lungt en söndag och skulle kunna tänka mig att rida i själv) men tyvärr så kombineras ofta de snygga jeansen med fula skor (gillar inte westernboots ens när det var mode som vanliga kläder) och en rutig skjorta eller något annat klatchigt färgglatt (när jag vill ha en vit tight undertröja med en marinblå eller brun tröja över... enfärgat såklart eftersom jag har trist konservativ smak)...

Oj, det blev ett jättelångt inlägg... men som du ser så bottnar mitt ogillande av westernutrustning i väl genomtänkta (om än ej delade med er andra) åsikter och fördomar. :p :p

Skulle man sammanställa en lista av allt alla sagt har jag väl inte så mycket att tillägga :p

men lite saker kvar finns det kvar...

Matchat i "blått" men i nyanser som totalskär sig.
Filtskydd
Filtvojlock
Stooora bettringar
Gammeldags(?) pullar
Kraftigt läder på smäckra hästarhuvuden
Bettlyftare
Kineton
Ponnyputor
Trästigbyglar
Jodhpursridbyxor
Spön med golfhandtag
Dubbla nosgrimmor
Höga sammetshjälmar utan hakband
Rosarutiga tävlingskavajer i typ tweed. (Hoppas ingen tar åt sig)
Schabrak som inte är formsydda efter rygglinjen, upp i manken

Sist men icke desto mindre, felinpassad/ onödig utrustning samt illaridande och okunniga ryttare.

håller med helt o hållet i det du skriver!!! dock ska jag väl lägga till att jag inte gillar hattarna heller...

*Allt från Ponnyprakt (undantag för shettisar och barn under 10 år)
*All utrustning i rött (undantag vinter), gult (undantag påskhelgen), orange , äpplegrönt, rosa, lila eller vilken annan färgglad färg du kan komma på.
*99% av alla nitträns
*Nylonträns
*Bettplattor i färg (transparent är ok)
*Bomlösa sadlar är skitfula med ytterst få undantag
*Lindor som inte är helt korrekt lindade fult och farligt!
*Knoppar som inte är knoppade enligt Flyingemodellen
*Mantape
*Blandat svart och brunt läder
*Bling, bling på schabrak, benskydd, spön och handskar (enda som är okej är ett blingat pannband till ett diskret träns):banana:
*Flerfärgade gummityglar
*Tjocka gummityglar/tyglar
*Shires hela klädkollektion... rosa och ljusblått... :eek: :eek: :eek:
*omatchat
Smutsiga, oputsade och trasiga saker
Tack saint!! nu behövde jag bara ändra lite...:bump: ;)

*kl*

*ponnyprakt (finns undantag)
*Flughjälmar
*tränset "the difference"
*gummiridstövlar
*vojlockar
*breda nosgrimmor
*troxel hjälmar
*bomlöst
*islands saker (i allafall dom där gryymt fula sadlarna med hmm.. "ränder" på sitsen)
*orange!!!!
*skrikiga, starka färger
*trä stigbyglar
*ponnyputor
*många hjälptyglar
*kavajer som är rutiga, eller röda, eller nån annan ful färg.
*haha travträns när man rider :idea:
*remont nosgimmor
*mäkes kopior
*teddy saker (ser oäkta ut if man ska ha nå sånt så ska man ha fårskinn!)

japp, de var allt jag kom på för tillfället, jag kommer nog på mer sen :p

Träns med nitar på eller träns med en vit kant.

jag gillar inte bling bling heller så ;)

Folk får tycka vad dom vill och slänga på sina hästar vad som helt så länge det inte skadar hästen.
Min lista är sådant som JAG inte skulle använda.Sen får andra tycka och göra som dom vill.Jag har dock rätt att tycka att reklam shabrak mm är apfult.Gillar inte när hästar ser ut som pyntade julgranar.
Jag kan inte förstå vad som är så speciellt med nedstående logga?var är den snygg?
Agria_logo200x100.gif

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: cewe
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Tuvstarr
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka