Vad är det för växt?

Sv: Vad är det för växt?

Tja, det är ju tusan så svårt att komma ihåg vad allt är när det är så smått men vad jag kan se så är inget av det ogräs. Och det verkar som du kommer att ha en fin trädgård.
Jag är lika fundersam varje vår - vatusan den där känner jag ju igen? Men vad var det nu som växte där?
Så jag har tagit kort - inte på varje växt utan översiktsbilder på rabatterna - det ser nämligen tomt ut i maj - och så köper man något och sätter. Och i juli - så hittar man inte sitt nyinköp för grannarna var visst 10 ggr så stora som i maj.
Så mitt tips är - ta översiktskort nu, och i juli och i september - då ser du tydligt.
Och gör inget drastiskt förräns du följt trädgården ett år.

Jag kan inte namnen men nr 2 är ogräs hos mig, jag gräver alltid bort den och den har rötter som gör att den sitter som berget. Nr 6 kallar jag fotvårtblomma, den blommar med gula fula blommor och bryter du av växten blöder den och det som blöder kan man ta på en vårta så ska de försvinna.har du inga vårtor så ta bort den ur trädgården den kommer överallt och roten är som en påle rätt ner, kräver ett kraftfullt redskap för att få bort.

Så mitt tips är - ta översiktskort nu, och i juli och i september - då ser du tydligt.
Och gör inget drastiskt förräns du följt trädgården ett år.

Översiktskort har jag inte tänkt på, ska göra det!
Har försökt att inte göra något drastiskt, men vissa rabatter krävde en hel del hårda tag för att få "rena"...

Tex:
före

halvlek

:angel:

Lånar tråden lite, har också en gammal trädgård som är alldeles ny för mig... Någon som har en idé om vad detta kan vara för växt:
planta.jpg

Innan den blommade såg det lite ut som ett litet snår med vildhallon. Bladen påminner starkt om hallon också, men de här vackert lysande röda blommorna??? Knopparna var också illröda och mycket vackra. Är det ändå någon sorts hallon, eller vad är detta?

(som synes växer blommorna i klasar och är inte det minsta lika hallonblommor varken i färg eller form)

Senast ändrad:

Jag bjuder på några fler lite bättre bilder:

Växtsätt:
planta_buske.jpg

Blomma:
planta_blomma.jpg

Blomma:
planta_blomma2.jpg

Blad:
planta_blad.jpg

Bark:
planta_bark.jpg

Hah! Bara för att jag lade ut det här råkade jag snubbla över svaret själv när jag insåg att barken på busken (och bladen) mer liknade vinbär än hallon egentligen.... :angel:

Det är ju Rosenrips det är det här. :bump:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
351
Senast: Unafraid
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 984
Senast: hoppeloppe
·
Trädgård & Växter Tidigt i våras flyttade jag till mitt första egna hus, och till det hörde en väldigt potentiell trädgård till :D Problemet är bara att...
Svar
8
· Visningar
6 011
Senast: Apache
·
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 659
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka