Vad är det för svamp?

De är ganska stora, det är en vanligt vit skärbräda jag skurit upp den på. Förra året hittade jag en blåmusseron som jag lät stå kvar, annars är det de vanliga vaxskivlingarna, bläcksvamp, röksvamp och ängschampinjon som växer i gräsmattan.

Jag tar tillbaka min gissning. Foten ser för avsmalnande ut och doften borde ha varit tydlig. Noterar även att din svamp växer på gräsmatta.

Vad finns det för träd i närheten?
 
Närmast där de här växer är det en stor björk, annars är det mest lönn, nån ask och hägg.

Det vore roligt att få reda på vad det är. Jag försöker att bli allt bättre på svamp och gissar fortfarande på någon slags spindling. Hugger till med ny gissning: Stor björkspindling. :D
 
Törs man äta spindlingar? Vet att någon sort som förr klassades som utsökt fick ny klassning som olämplig att äta, typ stenmurklor.

Man brukar avråda från samtliga spindlingar på grund av att de är svårartade och att några av de absolut giftigaste svamparna hör till släktet. Ofta behöver man även se yngre exemplar för att vara säker på att arta rätt. Mångkransad spindling (som iofs också skulle kunna vara en gissning på din svamp, även om den är lite snål vad gäller "kransarna") har exempelvis ansetts som en god matsvamp, men den ses inte längre som matsvamp pga förväxlingsrisken.
 
Lite OT på kvällskvisten. Jag kom förresten på att det finns en spindling som inte är ej rekommenderad som matsvamp och det är rimskivling. Men det kanske är för att den är så pass lätt att känna igen?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Mia_R
·
Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
692
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp