Vad är det för skillnad på (vanlig) golden och jaktgolden???

Sv: Vad är det för skillnad på (vanlig) golden och jaktgolden???

Den ena är avlad för att vara vacker och och den andra för att arbeta.

Stor.

En jaktgolden har mycket motor, kräver en hel del stimulans, både fysiskt och psykiskt. De är framavlade för att jaga hela dagar veckor i sträck, alltså får man ge dem det motsvarande jobbet.
En nära vän till mig har en jaktgolden och hon kan jämföras med en BC, dock är hon rätt så lugn inomhus. Det är en positiv hund som är med på det mesta, men hennes aktivitetsnivå kan som sagt jämföras med krävande raser.

Har jag inte helt fel så frågade du om Tollare i en annan tråd, och en jaktgolden är lika krävande. Dessutom är det svårt att hitta en bra jaktgolden.

Titta på de golden som är mer DP-avlade, dvs mixen mellan "vanlig" golden och jaktgolden.

//E

Problemet (jag som kör DP själv...) är att man ofta får en hund med mycket fart och vilja och mindre samarbete... Det blir med andra ord en hund som kräver väldigt mycket och är svår att köra.

Min ena hund är född med dubbla turbos, men har inte jaktlabradorens följsamhet, så visst har det varit blod svett och tårar. Den andra är en bättre mix med mindre motor och bättre följsamhet.

Men på t.ex. jaktprov så är det ofta lydnaden och inte arbetslusten som tryter hos våra kära DP-hundar :) De går ur hand eller jobbar allt för självständigt på dirigeringar.

Precis, det är svårt att hitta en bra DP. Bättre att försöka hitta en Utställningsgolden med lite motor...

Fast golden har ju inte riktigt lika många DPs som labbarna har, men jag håller med dig, de är svåra... Jag har ju själv en FT-labbe och det blir aldrig mer labbe för min del (säger jag nu så står jag säkert där om några år...), hon har supermotor och är stenhård i huvudet. Samtidigt är hon supervek och tål inte om man höjer rösten... Svårare hund får man leta efter.

Hon kan ju inte ens apportera utan biter ihjäl och krossar allt, inte särskilt önskvärt hos en labbe *suck* Vi hittade ju ett sätt att använda henne på ändå, men gud vilken pina hon har varit... Hon har inte ens det där klassiska labbetempramentet, hon är väldigt vaktig och älskar INTE alla... Dock har hon nog inte skärpan att skada någon, men ändå, en labbe utan labbefjant... :confused:

//E

Jaha okej då vet jag.. Jag undrade bara om våran golden var en (vanlig) lr en jakt..(omplaceringshund) Men det är ingen skillnad på utsendet på dem lr?

Jag tror nog att våran är en vanlig.. Inomhus ligger hon bara och sover och utomhus springer hon och hämtar pinnar, stenar och gräver..Ute är hon pigg men inne är hon hur lugn som helst..

En "riktig" jaktgolden är betydligt mörkare, riktigt guldfärgad (ursprunget, därav "golden", dagens variant är ju cremefärgad), liten och realtivt högbent. Mindre päls och överlag ser den mindre och nättare ut.
Sen ska den ju ha jaktlinjer också.

Har du någon bild på din?

//E

Ja fast hon är ju lite åt ett undantag :) En bra jaktlabrador från en bra kennel så... Då skulle du ju få en helt annan hund! Jaktlabradorens vekhet är ju både deras styrka och svaghet... Det finns hundar som uppvisar sådan extrem lydnad men har därmed också extremt svårt att ta för sig. Acceptera nytt vilt, gå ifrån föraren etc. Så det gäller ju att veta vad man pysslar med även inom den aveln... Jag blev förvånad när jag kollade på statistik på en jaktlabradorkennel idag. 2000 var deras senaste hund som gått upp i ekl född... Efter det har de bara några få hundar i ukl/nkl trots en hel del hundar födda. Funderar du på retriever så skulle jag helt klart satsa på Labrador, ett mycket säkrare kort från en bra uppdödare!

Visst ska man ha labbe om man ska ha retriver, fast jag går nog från dem... Försöker få mina föräldrar att skaffa goldenvalp till sommaren, en träningskompis tik ska ev. ha valpar, men den hunden är superbra.

Min labbe är ju ett stort undantag, även om hon har varit bra som frisökande eftersökshund så är det knappast de egenskaperna man vill ha i rasen, att springa i fatt och fälla en vuxen (skadad såklart) hjort, det är ytterst få labbar som gör det... Därför har vi aldrig parat henne, såklart. Tänk de som köper en apportör och upptäcker att de har ett monster som helst äter upp viltet levande... :crazy:

Labbar är inte min grej, som du säger, man ska veta vad man pysslar med, fågelhundar är inte så komplicerade, det är bara full fart som gäller ;) Fast det är väldigt mycket lättare att hitta en bra jaktlabbe än någon annan jaktretriver.

//E

Min ex-sambo hade en golden av jakt-typ. Han var väldigt snygg, smidig i kroppen och hade en härlig, mörkt gyllene färg. Inomhus var han lugn, men alert. Utomhus var det full fart jämt! Han var allt annat än vek, tvärtom väldigt dominant och självständig. Tydligen hade hans morfar varit likadan, innan han vid 4 års ålder mognade o blev Champion o vann en massa saker.
Vår granne hade en sällskapsgolden, som var mkt större, grov o nästan vit. Han var extremt snäll, lallade mest bara runt. Verkade mkt mer lätt-uppfostrad än vår golden *puh*, men hade inte alls samma go!

Vad jag kan se från bilderna så är hon en "vanlig" golden, möjligtvis med lite DP-inslag då hon trots allt är rätt så nätt.

//E

Lättast är det att du kollar upp stamtavlan på: http://www.rasdata.nu/golden/

Är hennes föräldrar jaktmeriterade? Är deras föräldrar jaktmeriterade? Är de inte det så är din hund ingen jaktgolden och har heller inget försök från uppfödaren till att skapa en hund som är både och.

Liknande trådar

Hundavel & Ras står i valet mellan Jaktgolden eller jaktlabrador, jag kommer inte behöva en världsmästare och sikta att komma högst i tävlingar, vill...
Svar
16
· Visningar
2 019
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 763
Hundträning Är det någon här som kör jaktträning med en utställningsgolden? Jag har en goldentik från utställningslinjer, men jag skulle säga att...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka