vad är det för skillnad på hösilage/hö och gräsfröhalm?

sarawi

Trådstartare
Hej!
Jag har precis tagit hem hösilage, nu är det en tjej i stallet som tror att det är gräsfröhalm vi har fått och inte hösilage.
Det är väldigt torrt och ganska långa strån.
men hur ser man skillnad? och vad är igentligen skillnaden? (förrutom att gräsfröhalm inte är så kraftigt) för gräsfröhalm kan väl också innehålla timotej tex? eller ? Hon som tror det är gräsfröhalm tror det för att det är så långa strån.
hoppas nån kan hjälpa mig för jag känner mig helt vilsen...:(

Sv: vad är det för skillnad på hösilage/hö och gräsfröhalm?

Halm är ju det som blir kvar av stråna när man tröskat bort axen, och tröskningen brukar även vara ganska hårdhänt, så att även bladen åker av.
Nu vet jag inte om man tröskar just gräsfrö på annat sätt än spannmål, men halm är ju alltså de näringsfattiga resterna som blir kvar efter tröskningen.

Långa strån säger inte automatiskt att det är halm det är fråga om, ni får nog titta hur stråna ser ut. Finns det ax kvar i fodret? Hur ser bladmängden ut?

Finns alla delar av strået med i balarna är det kanske snarare fråga om att fodret är skördat väldigt sent, så att stråna växt sig grova och långa. Ett sådant foder är ofta sämre näringsmässigt än ett tidigare skördat, men borde inte vara lika "dåligt" som halm.

Vad säger analysen? Det är ju det viktigaste ändå! :)

ja det är ax kvar på stråna, vet inte vad det är för sort dock..

Det spelar nog mindre roll, en vall är ju ofta blandad. :)

Eftersom det äx kvar är det nog inte fröhalm!

Till Pinky, odlar man gräs för att tröska frö, har man oftast bara en sorts gräs i vallen. Annars får du en massa blandade fröer och det är nog inte sannolikt att dessa blir tröskklara samtidigt.

Vallfröblandningarna som man sedan köper för att så, är olika blandningar gräsfröer/klöver oftast i en exakt angiven procent! Blandas av rena fröer!

Tack! å ja visst är det så? :)
så gräsfröhalm är från en sorts gräs och inte med axen kvar.
det konstiga är att hon som från början trodde att det va gräsfröhalm trodde det också för att det va så "fröigt". och jag håller med om att det känns "fröigare" än annat hösilage vi haft, har det någon betydelse?

på stenåldern när jag red ponnies hade vi tröskhö ett år.
Hårt pinnigt och såg mer ut som grå halm. inte grönt och väldoftande precis.

Som skrivet innan så är gräsfröhalm det som blir kvar när man skördat gräsfrö. Det innebär bl a den inte är grön i färgen på samma sätt som vanligt hö/ensilage. Är det gräsfrö man tagit så ser det ut som gräs gör i en oklippt gräsmatta d v s ganska korta, smala, hårda och glnasiga strån. Men man tar ju frö även på andra sorters vallväxter.

Axet kan vara kvar även om det handlar om "fröhalm" beror helt på vilken sort och hur den ser ut. Men det ska inte finnas några frön i det om tar och tittar efter. Nu är bristen på frö inte heller hundra procentigt för om ett vanligt "hö" får stå för länge kommer det att släppa fröna innan det huggs.

Lite enkelt kan man säga att ju mindre frö ma hitta i axen ju längre har det vuxit och ju mindre näring innehåller det. Så man kan om en vall får stå för länge få ett hö/ensilage med lika låga värden som gräsfröhalm.

Vi brukade ta reda på tröskhö hos en granne. Dock plastade vi det inte, utan pressade rundbalar när det var torrt.
Trots att det är tröskat med HÖG stubb, (han vill ju inte ha in en massa onödigt gräs i tröskan), så är proteinhalten rätt bra.
Brukar ligga runt 30 gr smrp. Energin kommer jag inte ihåg.

Detta var vall av ren timotej.

Förmodligen är det sent skördat hösilage du har.
I gräsfröhalm (tröskhö) finns det inga frön kvar. Dom har man ju tagit rätt på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 567
Senast: smedsussie
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 426
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka