vad är det för nåt???

Sv: vad är det för nåt???

Bomull är la sisådär om man misstänker en fraktur. Bättre att göra ett riktigt stadigt Robert Jones - rulla samman tidningar riktigt hårt och tejpa ihop rullarna. Lägg vanligt bomullsbandage först och därefter tidningsspjälorna runt hela benet (ståendes alltså). Surra fast.

Bomull är la sisådär om man misstänker en fraktur. Bättre att göra ett riktigt stadigt Robert Jones - rulla samman tidningar riktigt hårt och tejpa ihop rullarna. Lägg vanligt bomullsbandage först och därefter tidningsspjälorna runt hela benet (ståendes alltså). Surra fast.

Ja precis. Bomullen hamnar underst, sedan tidningsspjälor. Vad jag lärt mig så blir det bättre stabilitet med bomull under spjälorna som annars gärna glider.

Här måste jag bara skriva en sak.
Min häst kom in en tordagskväll och kunde inte gå med ena frambenet, det släpade han bara. Och efter att vi pratat med Veterinären så tyckte hon att vi skulle avvakta till morgondagen och då åka in till kliniken. Skulle även linda hela benet (benbrottsbandage)

Det var misstanke om fraktur men exakt vad skulle en veterinär som åker ut till stallet kunna göra i ett sånt läge?
Se på benet och konstatera att japp hästen kan inte gå på det.. för nått mera kan dom ju inte göra..

Och det var bara en muskel som gått lite sönder.. Han gick mycket bättre dagen efter när vi åkte in till kliniken.

Så i vissa lägen går det att avvakta tills dagen efter (visst vi kunde åkt till klinik på kvällen oxå men då få åka 30 mil istället för 10..)

Vad veterinären kan göra? Tror du att alla frakturer på häst går att spika ihop? Tyvärr inte. I ts fall kunde man misstänka en femurfraktur (lårben) där prognosen för läkning är mkt dålig. En veterinär hade kunnat konstatera detta och befria hästen från sitt lidande. Enligt min åsikt är det sannerligen inte ok att avvakta med en frakturmisstanke pga det lidande det innebär för hästen.

I många fall är det dessutom olämpligt att försöka transportera en häst med fraktur. Det finns ingen anledning att lasta och köra en massa mil med en kraftigt smärtpåverkad häst som ändå får avlivas så fort den kommer fram.

Hade ALDRIG avvaktat om det var min häst.

Jag kan ju bara snacka för mig själv i detta läget men no way att min häst hade fått stå med en "möjlig" fraktur över en hel natt. Jag hade lastat och kört de 30 milen utan att ens reflektera över det hela. Först hade jag naturligtvis ringt och rådfrågat disktriktet och hört med dom hur jag transporterar hästen med minsta möjliga smärta

Vet ville inte att han skulle åka långt utan åka så kort väg som möjligt för att minska påfrestningarna för benet.
Sen så stog hästen på benet men kunde inte gå framåt med det. Det lydde han helt enkelt inte men det gick att lyfta det utan problem med hjälp

Vad veterinären kan göra? Tror du att alla frakturer på häst går att spika ihop? Tyvärr inte. I ts fall kunde man misstänka en femurfraktur (lårben) där prognosen för läkning är mkt dålig. En veterinär hade kunnat konstatera detta och befria hästen från sitt lidande. Enligt min åsikt är det sannerligen inte ok att avvakta med en frakturmisstanke pga det lidande det innebär för hästen.

I många fall är det dessutom olämpligt att försöka transportera en häst med fraktur. Det finns ingen anledning att lasta och köra en massa mil med en kraftigt smärtpåverkad häst som ändå får avlivas så fort den kommer fram.

Hade ALDRIG avvaktat om det var min häst.

Nej jag vet att alla frakturer inte går att spika ihop.. vi misstänkte knäfraktur på min och så vitt jag vet så går inte det att laga.
Men eftersom han kunde stå på det så tyckte Vet att vi kunde åka dagen efter istället för på kvällen/natten. Och han var lika glad som vanligt.. Han galopperade mot mig i hagen oxå (för det var enklare än att skritta då benet inte ville lyda) Så det fanns ingen anledning att akut åka in när vi då fått åka MYCKET längre resa med en häst som inte gillar att åka

Och i TS fall så talade hon ju tydligen inte om exakt hur hästen var men gjorde troligen det för Vet eftersom den inte tyckte att det låt farligt.

Om jag hade tänkt efter före så hade jag nog kommit fram till den slutsatsen själv.

Tack för att du så diplomatiskt och konstruktivt rättar oss när vi (jag) inte tänker efter före.

Vill bara meddela till ALLA, att pållen går typ helt normalt på benet nu och är endast lite svullen. Såret tvättas 2 ggr om dagen och det är mkt bättre!:)

och ang. allt tjaffs innan kan jag bara be om ursäkt, för jag blev väldigt irriterad men huvudsaken är att det är bra igen.

Hej, attans vad folk är duktiga på att skälla på varandra!

På nåt vis säger det sig självt att man har kontaktat veterinären och vad gör det om man sedan sätter sig här och ställer en fråga här för att se om någon har varit med om något liknande.
Hmm, ja kommer inte att våga ställa frågor här om många beter sig så här illa mot varandra.

God Jul på er och ge era hästar en jätte kram!

Hej, attans vad folk är duktiga på att skälla på varandra!

På nåt vis säger det sig självt att man har kontaktat veterinären och vad gör det om man sedan sätter sig här och ställer en fråga här för att se om någon har varit med om något liknande.
Hmm, ja kommer inte att våga ställa frågor här om många beter sig så här illa mot varandra.

God Jul på er och ge era hästar en jätte kram!
du är ny ser jag, det som du ser som självklart är tyvärr inte självklart för alla, skulle alla människor som håller på med hästar alltid ringa vet och sköta sin häst till 100% skulle Svea rikes lagbok inte behöva finnas.. den finns för att det finns folk som inte förstår bättre..

djungelns lag råder här på buke, öpnnar man munnen och säger A får man säga B, för det är ett diskussionsforum och inte någons personliga blogg, man skriver för att få råd, och om man ska få råd måste man berätta vad för problem man har och vad man har gjort åt det. skiter man i att säga hälften är det klart att folk funderar..

Bukefalos skulle jag säga är den främsta portalen för hästintresserade att mötas på samma nivå, nybörjare, hobbyryttare, hästkarlar, veterinärer, massörer, agronomer, tränare m.fl, alla inriktningar och yrken finns representerade här på buke. det syns inte minst när en viktig fråga diskuteras, som nu senast ang kalla fakta, veterinären som figurerade i programmet skrev här på bukefalos. stora hästsporttidningar har gjort artiklar, ridsportförbundet harklade sig ang lösdrift för ridskolehästar etc etc. Bukefalos används för att göra folkets röst hörd! HEJA BUKE! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 051
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar