vad är det för nåt???

Sv: vad är det för nåt???

Jag håller med dig.
Visst är det bra med att kunna ställa frågor på ett internetforum.

Att fråga är aldrig fel. Satt ju själv och frågade när jag inte var hundra på ifall hästen hade kolik eller inte och tack vare Buke samt TantEster så kom vet ut och hjölpte hästen. Den hade symptom jaginte tidigare sett hos en kolikhäst. Så jag lärde mig något nytt.

Står dock hästen på treben och släpar det fjärde utan att stödja på det så hade jag ringt vet direkt.

Förstår inte att det som på morgonen inte hade setts dagen innan nu tydligen beror på en spark för ett par dagar sedan. Hmmm.

KL

Mitt sto som går på lösdrift med föl blev tydligen sparkad på framkäet för ett tag sen. Ingen har märkt något trots att hon hade ett sår. I tisdags haltade hon när hon gick in i lösdriften och i onsdags kunde hon alls inte gå.
De ringde efter mig så jag slängde mig i bilen och åkte och hämtade henne.

Åkte till Strömsholm och röntgade. Det visade sig att hon fått någon infektion som gjort att en bit av själva benet dött! Det fanns 3 alternativ till behandling. 1) Antibiotika - ej så bra prognos, 2) Operation stående 3) Operation på bord = ganska god prognos.
Hon opereras den 30:e som är låååååånng väntan eftersom hon är så halt.

Men tänk vad ett litet sår kan göra om man inte kollar upp det ordentligt. Hoppas att min lilla pålla blir återställd! Fölet (5 månader) är riktigt uttråkad av att stå på box med sin skadade mamma kan jag lova...

Kollat noggrannare på det under dagen, även pratat med vet.
övre delen av benet är svuller och ett sår. Han har antagligen fått en spark av de andra hästarna i hagen för någon dag sen, men det är ordentligt svullet och han kan knappt röra på sig, det fanns inte mer att göra än att tvätta ofta och hoppas på att det inte är nåt allvarligare:cry:

Det finns ingenting i din beskrivning som talar emot en fraktur. Det är mkt oansvarigt att inte se till att hästen får vård, oavsett orsak till besvären.

Vad fan är det med er människor? hoppa på mig utan anledning?? den morgonen när jag såg det ringde jag direkt till han som äger hästen och talade om det för honom(SEN satte jag mig vid bukefalos eftersom jag inte visste än vad det var:S?), han ringde veterinären men eftersom inte denne kunde komma så snackade dom via telefon och dom beslutade att jag skulle tvätta det tills veterinären kom dagen efter. vi hade sett såret och kom fram till att han fått en rejäl spark därav svullnaden. när veterinären sen kom så visade sig att vi hade rätt och nu tvättar jag det 2 ggr om dagen och det har blivit bättre, och vafan ta reda på lite mer fakta innan ni hoppas på sådär, herregud :eek: det är för fan jag som har ansvaret för hästen och bara för att jag skriver vissa saker på bukefalos betyder det inte att det är allt jag gör, sitta här å skriva. jag skrev för att få svar på mina fråga som jag ännu inte visste!! étt fåtal som svarade på denna tråden hade faktasvar och nästan alla sa att jag va dum i huvet (i princip) som inte ringde veterinären direkt. MEN DET GJORDE JAG!!! fler frågor?

Vad fan är det med er människor? hoppa på mig utan anledning?? den morgonen när jag såg det ringde jag direkt till han som äger hästen och talade om det för honom(SEN satte jag mig vid bukefalos eftersom jag inte visste än vad det var:S?), han ringde veterinären men eftersom inte denne kunde komma så snackade dom via telefon och dom beslutade att jag skulle tvätta det tills veterinären kom dagen efter. vi hade sett såret och kom fram till att han fått en rejäl spark därav svullnaden. när veterinären sen kom så visade sig att vi hade rätt och nu tvättar jag det 2 ggr om dagen och det har blivit bättre, och vafan ta reda på lite mer fakta innan ni hoppas på sådär, herregud :eek: det är för fan jag som har ansvaret för hästen och bara för att jag skriver vissa saker på bukefalos betyder det inte att det är allt jag gör, sitta här å skriva. jag skrev för att få svar på mina fråga som jag ännu inte visste!! étt fåtal som svarade på denna tråden hade faktasvar och nästan alla sa att jag va dum i huvet (i princip) som inte ringde veterinären direkt. MEN DET GJORDE JAG!!! fler frågor?

Sluta svära=) Riktigt jobbigt inlägg! Men skönt att det ej var något allvarligare!

Många frågade faktiskt om hur det gått och du hade ej svarat. Så rent teoretiskt hade de ej kunnat ta reda på mer fakta.

Men än en gång, jätte skönt att det inte var värre!

va?

i morse sa du att hästen bara inte kunde stödja på benet och att det måste ha hänt i boxen under natten.. men nu eftermiddagen är hästen helt plötsligt ordentligt svullen och har dessutom ett sår?

hur kom såret dit? såg du det inte i morse?

ta ut vet omedelbart eller sluta leka..

vaddå sluta leka?:s lägg dig inte i förrän du vet fakta

Du ringde hästens ägare som i sin tur ringde veterinären och återgav vad du hade berättat och därefter enades de om att avvakta till morgondagen? Inte ett dugg ok. Du berättade väl samma som du skrev här - att hästen inte kunde stödja på ena bakbenet och att benet släpade? Klockren frakturanamnes och fullständigt oacceptabelt att inte ta ut vet direkt.

Vem har ansvaret? Ovan skriver du att det är du, men enligt händelserna låter det som att det är hästägaren?

Det var tur att det inte var värre. Hoppas hästen har kommit under behandling nu. Stödjer hästen på benet igen?

asså han kan stödja på benet ja? det kunde han innan också men han gick inte alls bra på det, såg hemskt ut var upprörd därför jag kanske överdrivde lite. Men nu kan han stödja på benet och sprang nästan ut imorse när ja skulle släppa ut han, han äter normalt och ingen feber. Men en sak jag vill att ni ska veta´, bara för att jags kriver här, så skriver jag inte ALLT jag vet vad har jag för anledning till det? jag skrev för jag ville få svar på en fråga

asså han kan stödja på benet ja? det kunde han innan också men han gick inte alls bra på det, såg hemskt ut var upprörd därför jag kanske överdrivde lite. Men nu kan han stödja på benet och sprang nästan ut imorse när ja skulle släppa ut han, han äter normalt och ingen feber. Men en sak jag vill att ni ska veta´, bara för att jags kriver här, så skriver jag inte ALLT jag vet vad har jag för anledning till det? jag skrev för jag ville få svar på en fråga

Om man vill ha svar på en fråga verkar det ganska korkat att överdriva symptomen. Hur (fan) ska vi kunna lista ut det?

jadu ingen aning, bryr mig faktiskt inte längre :)

Vi kan väl bara glömma det här? Min häst, mitt ansvar. ber om ursäkt det var ett misstag att ens skriva här.

asså han kan stödja på benet ja? det kunde han innan också men han gick inte alls bra på det, såg hemskt ut var upprörd därför jag kanske överdrivde lite.

bara för att jags kriver här, så skriver jag inte ALLT jag vet vad har jag för anledning till det?

Anledningen torde vara att om man inte ger alla fakta, så kan folk ej heller bilda sig en korrekt uppfattning och man får svar utifrån den fakta man gett ut?
Hur ska man kunna få ett bra svar på något där man inte låter folk veta exakt hur det ligger till? Utelämnar man delar av bilden så får man ju räkna med felaktiga svar också. Inte ens en veterinär kan ställa rätt diagnos om h*n inte har alla symptom klara för sig.

precis, därför när jag tänker efte rnu var det fel av mig inte skriva rätt och då får jag skitsvar från alla och sure det är mitt eget fel men samtidigt orkar jag inte bry mig för ingen av er som skriver kan hjälpa mig eftersom jag inte har en blekaste aning om vem ni är!
Istället för att hoppa på mig direkt efter de två svaren jag gav från början, hade ni kunnat vänta tills jag hade svarat, så ni visste lite mer vad det handlade om.

precis, därför när jag tänker efte rnu var det fel av mig inte skriva rätt och då får jag skitsvar från alla och sure det är mitt eget fel men samtidigt orkar jag inte bry mig för ingen av er som skriver kan hjälpa mig eftersom jag inte har en blekaste aning om vem ni är!

Det är knappast bara skitsvar man får på buke. Man kan lära sig mkt om symptom och skador för många här är kunniga och läser man en del trådar så lär man sig snabbt att se vilka det är.

Det är knappast bara folk som man känner som kan hjälpa en. Det vore isf hemskt för mig med tanke på att jag är nyinflyttad i en stor stad där jag inte känner en käft...

Istället för att hoppa på mig direkt efter de två svaren jag gav från början, hade ni kunnat vänta tills jag hade svarat, så ni visste lite mer vad det handlade om.

Det är väl bara att du ignorerar det du uppfattar som påhopp och tar till dig resten? Det viktiga är att hästen får vård och inte vem av dig och "påhoppare" som vinner en fajt... i de andra svaren står som sagt mkt vettigt och det kan om inte annat vara bra att lära sig tills nästa gång man ställs inför något. Så tänker iaf jag, man kan lära sig saker i förebyggande syfte också.
För min del har jag inte hoppat på dig alls, så var det riktat till mig väljer jag att göra som jag nyss skrev till dig - ignorera.

Men du kan ju faktiskt inte bli arg och irriterad på bukefolket som reagerade på ditt första inlägg där du säger:

märkte nyss att min foderhäst kan inte alls stödja på vänster bak, det är inte som en hälta utan sitter längre upp, han liksom släpar benet efter sig.

Det är väl klart som sjutton att du får de svar som du fått, att det antagligen är något allvarligt och att du behöver få hästen under vård snarast?

Jag håller med de som svarat strax före mig.
Det är klart att du inte får några riktigt bra svar om du inte berättar allt. Det är ju det som är det svåra att göra på ett internetforum och också anledningen till att man alltid ska kontakta veterinären i första hand när hästen är så svårt sjuk/skadad.

Jag har lärt mig massor genom att läsa i trådarna här under den tid som jag har varit med. Det finns många här som kan mkt och som definitivt inte ger några skitsvar på det man undrar över.

Du ringde hästens ägare som i sin tur ringde veterinären och återgav vad du hade berättat och därefter enades de om att avvakta till morgondagen? Inte ett dugg ok. Du berättade väl samma som du skrev här - att hästen inte kunde stödja på ena bakbenet och att benet släpade? Klockren frakturanamnes och fullständigt oacceptabelt att inte ta ut vet direkt.

Vem har ansvaret? Ovan skriver du att det är du, men enligt händelserna låter det som att det är hästägaren?

Det var tur att det inte var värre. Hoppas hästen har kommit under behandling nu. Stödjer hästen på benet igen?

Här måste jag bara skriva en sak.
Min häst kom in en tordagskväll och kunde inte gå med ena frambenet, det släpade han bara. Och efter att vi pratat med Veterinären så tyckte hon att vi skulle avvakta till morgondagen och då åka in till kliniken. Skulle även linda hela benet (benbrottsbandage)

Det var misstanke om fraktur men exakt vad skulle en veterinär som åker ut till stallet kunna göra i ett sånt läge?
Se på benet och konstatera att japp hästen kan inte gå på det.. för nått mera kan dom ju inte göra..

Och det var bara en muskel som gått lite sönder.. Han gick mycket bättre dagen efter när vi åkte in till kliniken.

Så i vissa lägen går det att avvakta tills dagen efter (visst vi kunde åkt till klinik på kvällen oxå men då få åka 30 mil istället för 10..)

Jag kan ju bara snacka för mig själv i detta läget men no way att min häst hade fått stå med en "möjlig" fraktur över en hel natt. Jag hade lastat och kört de 30 milen utan att ens reflektera över det hela. Först hade jag naturligtvis ringt och rådfrågat disktriktet och hört med dom hur jag transporterar hästen med minsta möjliga smärta

Jag kan ju bara snacka för mig själv i detta läget men no way att min häst hade fått stå med en "möjlig" fraktur över en hel natt. Jag hade lastat och kört de 30 milen utan att ens reflektera över det hela. Först hade jag naturligtvis ringt och rådfrågat disktriktet och hört med dom hur jag transporterar hästen med minsta möjliga smärta

Det finns en anledning till varför jag har en stor bomullsrulle i stallet. Denna får inte öppnas och inte användas till något. Den är enbart till för utifall vi skulle stå där med en häst med misstänkt fraktur och ta 20 minuterstrippen till kliniken. Ringa kliniken hade jag gjort när jag satt i bilen påväg dit.

Nu har vi en djurambulans i området men de hinner inte hit innan jag hunnit linda, lasta och åkt.

Skall skaffafler sådana rullar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 051
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden