vad är det för nåt???

E

Ecalyptuz_

märkte nyss att min foderhäst kan inte alls stödja på vänster bak, det är inte som en hälta utan sitter längre upp, han liksom släpar benet efter sig. vad är det för nåt??? det måste ha hänt i boxen inatt eftersom det syntes inte något igår. :confused:

Sv: vad är det för nåt???

Ring veterinär och rådgör med denne.

Det låter allvarligt, men jag vågar inte gissa på vad det kan vara.

Han kan ha rullat sig i boxen och fastnat.
Jag hoppas att veterinären redan är hos er eller är på väg så att stackaren inte behöver lida.
Förhoppningsvis är det "bara" en ordentlig sträckning men benet kan ju lika gärna vara av:cry:

Undrar också. Det första jag tänker på är att den är urled i knät eller knäckt bäckenet. Kan ju hända om den rullat fast.

Nervskada, fraktur... Oavsett vad det är så låter det som ett fullgott skäl att ringa veterinären. Hoppas det inte är nåt allvarligt ändå.

patellaupphakning gissar jag på, för att lösa upphakningen backar man hästen något steg..
klättring för att stärka bakbensmuskulaturen samt vitaminer avhjälper en del av problemen..

men det kan ju vara något helt annat..

Vad sa vetten?

det kan vara en massa saker..
fraktur, muskel, nerv, osv

bara att ringa Vet och fråga..

patellaupphakning gissar jag på, för att lösa upphakningen backar man hästen något steg..
klättring för att stärka bakbensmuskulaturen samt vitaminer avhjälper en del av problemen..

men det kan ju vara något helt annat..

Vad sa vetten?

Jag tror som du, en patellaupphakning.
Mitt shettis-sto drabbades av det härom dagen. Livrädd blev jag då bakbenet på henne inte hängde med alls. Trodde det var av, men ringde vet. som trodde att det var upphakning. Det var det också och det rättade till sig när jag backade henne och när jag lyfte bakbenet mot magen samtidigt som jag tryckte med andra handen mot knäskålen.

Undrar också hur det gick med hästen, TS?

Kollat noggrannare på det under dagen, även pratat med vet.
övre delen av benet är svuller och ett sår. Han har antagligen fått en spark av de andra hästarna i hagen för någon dag sen, men det är ordentligt svullet och han kan knappt röra på sig, det fanns inte mer att göra än att tvätta ofta och hoppas på att det inte är nåt allvarligare:cry:

övre delen av benet är svuller och ett sår. Han har antagligen fått en spark av de andra hästarna i hagen för någon dag sen, men det är ordentligt svullet och han kan knappt röra på sig, det fanns inte mer att göra än att tvätta ofta och hoppas på att det inte är nåt allvarligare:cry:

ursäkta, men d har en häst på foder som alltså inte är din egen. Den kan inte stödja på ena bakbenet. Du har bara konsulterat med en veterinär på telefon och inte haft vet ute som kollat hästen.

Rätta mig om jag har fel i något av ovanstående.

Kan bara säga att hade det varit jag hade jag ringt vet och bett dom komma innan jag ens skrivit här på buke. Att skriva på buke hade legat långt ner på prio listan.

va?

i morse sa du att hästen bara inte kunde stödja på benet och att det måste ha hänt i boxen under natten.. men nu eftermiddagen är hästen helt plötsligt ordentligt svullen och har dessutom ett sår?

hur kom såret dit? såg du det inte i morse?

ta ut vet omedelbart eller sluta leka..

men gud, är det inte din häst?!! ring veterinären be dom komma omedelbart och kolla!!
ring ägaren och berätta, jag har en häst och skulle jag lånat ut hon skulle jag ta hem hon direkt om jag fått höra någon sånt häst, skriva det på bukefalos och fråga :o

Det är ALLTID bättre att ta det säkra före det osäkra, har något hänt ska man alltid ringa en veterinär, särskilt om den inte vill röra sig benet släpas och är uppsvullet med en sår!

en häst på ridskolan jag är aktiv i busade men dom andra hästarna i hagen gick omkul och bröt benet, hästen fick avlivas, hon va jätte fin.. så ring veterinären så fort du ser det här...

Jag tycker såhär, vi har hästar instängda på nätterna, tar på dom massa saker (sadel,träns,martingal,skydd,grimma) binder fast dom, blir arg mot dom, kör runt dom i transporter, ja hur mycket som hälst som inte är normalt för dom, så vrf skulle man inte kunna kosta på en veterinär..
de flesta ringer inte veterinär för att de är rädd att de ska bli dyrt men vadå, försäkra hästen BRA och har man häst som man äger/har på foder/lr lånar, så har man ansvaret om den än vad man kan få betala!

skriv till rätt person eller skriv "knapplån" :idea:

Jag hoppas att du skämtar annars blir jag bra orolig.. Inte ens tagit ut veterinären och det är inte ens din häst.. Dessutom pratar du lite runt dig själv. Bra jobbat... :cool:

För mig låter detta väldigt allvarligt, i och med att hästen knappt kan röra på sig. Ordentligt halt, men annars okej (normal temp, äter som vanligt etc), då kan det få vänta tills efter jourtid, tycker jag. MEN om man står med en häst som knappast kan stödja på sitt ena ben, eller som släpar det efter sig som du sa innan, då MÅSTE man verkligen få ut en veterinär.

Jag håller med dig.
Visst är det bra med att kunna ställa frågor på ett internetforum. Men när mina hästar blir så pass akut sjuka (och även mindre allvarligt) som ts häst så ringer jag alltid till veterinären. man kan alltid ringa och fråga. Jag skulle aldrig ha ro att sitta och vänta på att få svar från ngn på ett forum. Dessutom får man ju ofta alla möjliga svar.
Sedan kan man klart diskutera vad som hände osv.

Till ts
Jag hoppas verkligen att veterinären har varit och sett på hästen.

Dessutom står det högst upp på denna sida att man ska ringa till veterinären om hästen är sjuk, antar att det är ngn sorts forumregel.

Om hästen har så ont att den inte vill/kan röra sig så måste ju en veterinär ut och kolla på hästen snarast! Eller kör den akut till klinik för röntgen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 051
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar