Vad är det för kryp på våra hästar??

antiloop8

Trådstartare
Detta förbryllar oss....MYCKET! :confused:

Våra hästar, främst min ena stallkompis häst, har som små små små fästingar på mulen. Jag har plockat 2 st resp. 3 st på mina hästars mular. De sitter fast.

Det verkar inte klia. Vi har letat efter lus i man och svans utan resultat.
En veterinär säger att det ÄR löss och en säger att det INTE ÄR löss :confused:

Jag vill gärna inte "bespruta" mina hästar i onödan heller.
Men är det någon som har varit med om något liknande?

Sv: Vad är det för kryp på våra hästar??

Är du säker på att det inte ÄR fästingar? ;)

Har du bara hittat fem stycken eller är det så att du bara har plockat bort fem stycken?

Att det är löss tycker Jag låter ganska osannorligt iom att de trivs bäst i man/svans/hovskägg, men vad vet jag :p

det är fästingar, nymfor. dom är svarta och pyttesmå och switch hjälper inte...

Tack bägge två, detta stärker mina teorier oxå faktiskt.

Alla dessa är dock inte svarta utan även ljust gråa.
Men det kanske är minifästingar iaf.

Är det inte årsfästingar du tänker på? Dom är små och grå och ganska lätta att "skrapa" bort med nageln. Hittar ofta såna just på nosryggen och benen (de orkar väl inte krypa så långt med sina små ben :D).. Iaf här i Uppland har det ju kommit en del regn nu på sistone så fästingarna har babyboom för tillfället. :angel:

Jag säger som Centaur; Det ÄR fästingar - nymfer!

Saxat från http://www.fasting.nu; Fästingen är ett litet leddjur, släkt med kvalster och spindeldjur. Den trivs bäst på skuggiga och fuktiga platser - gärna lövskog med tät undervegetation. Fästingen lever 2-3 år och utvecklas från någon tiondels mm som larv till 3-4 mm som vuxen. Fästingen genomgår tre olika stadier i sin utveckling. Från larv till nymf och därefter till vuxen fästing. I varje stadium behöver den suga blod för att utvecklas vidare. När fästingen är aktiv sitter den i vegetationen, kanske på ett grässtrå 10-20 cm från marken och väntar på att ett lämpligt djur ska passera. Värddjur är framför allt möss och sorkar men även stora däggdjur och ibland också människor. Vår vanligaste fästing (Ixodes ricinus) saknar ögon. När den känner av rörelse i vegetationen, koldioxid eller dofter sveper den med frambenen och griper tag i pälsen på sitt passerande offer.

De e nog fästingar. Min ena häst hade nästan 20 stycken små nymfar som de heter när dom är i de stadiet.

Jo jag har pratat med en till veterinär nu. Hon avskrev helt o hållet löss iaf. :)

Uasch då ;o men hur får man bort de, måste man PLOCKA bort alla , och finns det någe medel att " förebygga" eller vad man ska säga? :confused::p

Liknande trådar

Katthälsa Jag bor på en plats där fästingar tack och lov än så länge är ovanliga. Jag har haft 4-5 st på 10 år (på katterna, inga på...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Brie
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Foder & Strö Jag har nyligen tagit över en foderhäst, dvs en häst jag inte vet jättemycket om ännu mer än att hans problem just nu varit ett tag. Har...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 865
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka