Vad är det för insekt?

F

faceforradio

gwsroviz8mz3hn4al0meno8lrw2v5k9

Vad är detta för insekt? Kanske inte exakt den på bilden, men en liknande som är ca 3 cm lång (riktigt stor alltså!) och som gillar hästar.. Muterad broms? ;)

Sv: Vad är det för insekt?

Ser ut som en vanlig fäbroms/hästfluga (tabanus bovinus) . Finns någon annan art som kan bli ännu större, de vi har dödat i år har slagit bålgetingarna i storlek. :crazy:

De är läskigt stora.. Vågar ju knappt döda dom :(

Jag tycker inte heller om att ha ihjäl de, spön med snärt i form av en hand är väldigt effektiva dock, annars tycker jag att det är relativt lätt att galoppera ifrån de om man är ute och rider. På ridbanan är det värre.

Min man, som är taxonom, satt här bredvid och tjuvläste. Plötsligt skriker han "men STORT T på släktet, hallååååå!". "Nörd", replikerade jag, varpå han muttrar: "men ska man lägga in det vetenskapliga namnet kan man väl ändå göra det korrekt!". :D

Jag ber ödmjukast om ursäkt både till mannen din och insekten. :D Räknas det som handikapp om man surfar via en mobil som knappt vill låta en stava "bukefalos" korrekt? ;)

Nix, finns inga godtagbara ursäkter! Bot och bättring är det som gäller i framtiden!

Jag ber ödmjukast om ursäkt både till mannen din och insekten. :D Räknas det som handikapp om man surfar via en mobil som knappt vill låta en stava "bukefalos" korrekt? ;)
Jag vidarebefordrade din ursäkt till taxonomen, vilken godtogs med tveksamhet. Däremot meddelar han att det INTE är någon ursäkt att surfa från mobilen. Känsliga grejer det där! Du får skärpa dig så du inte råkar reta upp någon annan taxonom, de har jätteotäcka verktyg de kan tortera en med! :devil:

Du kan hälsa "kära" make att han inte är ensam. :D
Själv blir jag alltid lätt illamående när någon skriver ut typ, Bolbitis heudelotii, med stort H. (tror det är vanligare)
Men jag anser att jag är lite skadad så lite självinsikt skadar ju inte heller. :p

När man smäller till dessa med tex ridspö som någon sa (eller sin egen hand eller what ever) så se till att trampa och krossa dom sen. För dom tuppar bara av och sedan efter ett par minuter vaknar dom och flyger iväg igen...

Vad är detta för insekt? Kanske inte exakt den på bilden, men en liknande som är ca 3 cm lång (riktigt stor alltså!) och som gillar hästar.. Muterad broms? ;)

USCH! Jag HATAR de där! Förra året när jag red på ridbanan så susade en omkring mig och det ända jag tänkte på var "Bit inte Peggy, för då jävlar!".
Han lyssnade i alla fall och jag travade vidare, sen stack det till i benet och jag skriker till och tittar ner på knävecket. Då sitter han där och käkar på mig!
Dagen efter åkte vi till Gröna Lund och på vägen dit så gick det strålar av smärta från knät och uppåt och samma neråt. Efter en timme så hade jag tappat känseln i benet.

Nu springer jag för livet så fort jag ser en sån! :cry:

Broms á la bombplan :grin: Hatar dom!
Men några 3 cm är dom inte ute hos oss. Snarare 4-5 cm... Totalt fullständigt äckelvidriga!

Och så himla tjocka om rumpan är de :crazy:
Fick en riktig chock när jag lallade runt på hyrhästen, vänder mig om för att klappa hästen på rumpan för att han var så fin, och där sitter en sån jäkel!!! Har inga problem med insekter annars, men jag fick flipp! Kunde ju inte smälla till den för att den var för stor och bet den skulle jag ju flyga åt helvete förstod jag. Så jag viftade frenetiskt i närheten av den så den flög iväg, sen var det hopp och galopp bort från den fort som ögat x).

Edit: Heh, läste precis att fäbromsen kan flyga i 60km/h...

Senast ändrad:

Kan meddela att Sverige är nu ett bombplan färre efter en perfekt träff med dressyrpisken :banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 782
Senast: Tualma
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: NOC14
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 288
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar