Vad är det för hingstar?

Sv: Vad är det för hingstar?

jag skötte en gång i tiden ett sto E. Flamingo som betäcktes med Happy Day!
Flamingo reds av Ulla Håkansson om jag´inte minns helt fel....

Vi har en pålle i stallet e.Flamingo. :)

Calle har Flamingo som farfar :)

Flamingo 481
Född 1969 hos Knut Nilsson, Höör. Inköpt som föl till Flyinge.
Fux med bläs, vit krona hö bak och vit halvstrumpa vä bak, 166-21,5 cm.
Premierad Elit. ASVH's förärvningsplakett 1986. Ur avel 1994.

Flamingo 481 och Ulla Håkansson tog bl.a följande vinster och placeringar:
2:a NM 1983, 12:a individuellt och Brons i lag OS 1984, 1:a Svenskt Derby 1984,
SM-silver 1984, NM-guld 1985, 8:a EM 1985, SM-silver 1985 och SM-guld 1986.
De segrade i internationell svår derssyr i Mandorf les Bains, Luxemburg, i
Fontainebleau, Frankrike och i Kür-klassen under VM-meetinget i Kanada 1986.
Vid fyra starter i World Cup klasser (Luxemburg, Fointainebleau, Stockholm
och Neumünster) placerade de sig 2:a, 2:a, 3:a och 3:a ! Totalt blev det 95
placeringar i svår dressyr (varav 43 stegrar).

Flamingo var bästa dressyrhäst i Sverige 1985-86.

flamingo.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Inne på delerstuteri.com finns det ett fd avelsto som heter Lissy, hon är u. Happy Day.
Hon är en av de absolut finaste, och trevligaste hätsar jag någonsin har träffat på!
Där finns bild på honom om du vill se.

Tror Rosie skrev fel, på hemsidan står det att Lissy är efter Happy Day, vilket nog stämmer bättre.. ;)

Ridläraren har ett sto e. Happy Day
hon är jääätte stor, men urtrevlig att rida och hoppar bra!
inte så bra bild..
Aina.jpg

Jag har en valack efter Happy Day! Urtrevlig på alla sätt! Hoppar bra, fast det egentligen är dressyrstam. Nu är han 18 och still going strong! "Felet" med Happy Day är att han förmodligen nedärver hovbroskförbening. Min häst har det, och en bekants häst (e.Happy Day) har det, och så har jag hört att måånga andra avkommor också har det! F.ö är min bekants häst lika trevlig!

Flamingo är min pålles gammelmorfar!

Det har jag aldrig hört!

Happy Day tävlades i Svår dressyr utomlands i många år och återkom till Sverige på äldre dagar.
Flamingo reds av Ulla H i många år och deltog i åtminstone ett OS.

Jag har både ett sto efter Happy Day och ett efter Flamingo.

Happy Day-stoet är stort, 170 cm, annars lämnade han ganska mycket små avkommor. Hon har ett underbart temperament och nedärver det till sina avkommor. Hon är en dubbeltalang och även det nedärvs. Hon är A-premierad och har poäng för Elit, men fördelningen bland avkommornas poäng är lite fel, så vi saknar en 5-poängare innan hon kan höjas. Hon är i år 20 år och har sitt 12:e föl och är nu seminerad med Qalle. Det är den vänligaste och klokaste hästen i stallet.

Flamingo-stoet är Elit-premierad och har egna placeringar upp till Msv A hoppning. Hon har avkommor med segrar i svår hoppning och fälttävlan samt tre avkommor placerade i Breeders fälttävlan. Hon har flera avkommor med dubbeldiplom och är mor till vårt sto Jarrah som också är Elit-premierad. Nu är Jill 26 år och hade föl så sent som förra året. Hon är så pigg och fräsch att hon i år har fått "träffa" en ponnyhingst, så vi får se om vi får en liten korsningsponny till våren, hon har iallafall inte brunstat om. Jag har träffat många Flamingo-avkommor och det är ofta hästar med mycket energi. Jag gillar dem och de har ofta en mycket vacker fuxfärg (gillar inte fuxar annars) och är vackert tecknade.

Kul att se bilder på Flamingo. En av "halvblodstanterna" :angel: i stallet frågade mig en gång när hon passerade om min vallack var efter honom. Hon tappade bokstavligen hakan när jag nekade och sa att det var ett varmblod. Jag blev tvungen att visa henne frysmärkningen... :D

Fast nu när jag ser bilden på Flamingo kan jag inte förstå hur hon gissade, hon ville nog bara vara lite sällskaplig.

(Inget försök att skapa debatt varmblod vs halvblod!!! Bara en kul grej. :smirk: )

Flamingo är den vackraste hingst jag någonsin sett :love: och skulle jag köpt en häst på stammen skulle det varit en avkomma till honom. Jag har ridit flera stycken och det har alla varit vakna och alerta hästar som jag hört en del kalla svåra...

Det var en person jag jobbade hos som sa att det var så, att Happy Day nedärvde hovbroskförbening. Hon visste jättemånga avkommor som hade det, och många som hade tagit bort pga det! Personen håller på med halvblods- och ponnyavel, och hon verkade kunnig.
Min häst har aldrig haft problem av det, men det syns att han har ganska mycket!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 269
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka