Vad är det för fel?!

sannaaah

Trådstartare
Min kompis har en ponny på 4 år som gått på bete i sommar utan problem. Den är igångsatt och har på slutet gått på lite magrare bete. Häromdagen löshoppade hon det och allt gick bra. På kvällen hade hästen varit pigg och busig när de skulle byta hage men sedan när de skulle in bara en kort stund senare vill inte röra sig ur fläcken!

De fick tillslut, efter många om och men, in hästen i stallet.
D,vet trodde att hästen fått fång och ordinerade butta och boxvila i två veckor. Min kompis vet inte riktigt om hon tror på fång, och inte jag heller. Det låter lite konstigt att hästen ska ha fått så ONT på så kort tid.

Kan det vara korsförlamning? Nån sträckning? Upphakning?

Klinik tid är fixad men det fanns ingen förens nästa fredag.

Någon?

Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?!

Jag tror också att det kan vara fång. Dom kan få väldigt ont på mycket kort tid.......

Lycka till!!!!

Det är alltså 20 min det handlar om. Från en busig häst i full fart till en häst som inte vill röra sig alls. På 20 min!

Hon har ju dessutom gått på bra bete hela sommaren utan problem alls.

Klinik tid är fixad men det fanns ingen förens nästa fredag.

Någon?

e inte d lite väl länge för en fånghäst att gå? ja skulle ta ut jourvet omedelbart för en preliminärundersökning och ev behandling. har ingen erfarenhet av fång själv, men får min häst ont nånstans, så väntar ja inte tills en klinik kan ta emot mig, ja ringer på jourvet, kosta va det kosta vill, hon ska inte lida!

Vet hade ju varit där och ordinerat butta och boxvila...
Skulle absolut kollat på klinik oxå.
Låter som att ni gör helt rätt!
Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka