Vad är det för fel på vår ponny?!

T

TrulyS

Hej alla! Jag tänkte jag skulle be alla duktiga bukemänniskor hjälpa mig med ett litet detektivarbete! Vi har en ponny som skulle kunna betecknas som ett måndagsexemplar... men eftersom jag inte tycker det är en riktig diagnos så tar jag tacksamt emot förslag från er!

Ponnyn är tretton år och vi har ägt honom i tre. Han har haft fång tidigare men aldrig hos oss, men han är högst sannolikt IR med fullständigt enorma fettdepåer som aldrig försvinner, det är också mycket svårt eller snudd på omöjligt att få ner honom i vikt.

Till temperamentet är han milt sagt seg. Tuggummi korsat med karlssons klister. Detta har bara blivit värre och han vill bokstavligt talat inte röra sig alls.

Vi har tyckt oss se hälta av och till, men mycket diffust och aldrig något kvarstående. Just nu markerar han på vänster fram, men ytterst lite.

Rent allmänt ser han välmående ut, blank och med god (!) aptit, men han har varit dålig i magen periodvis under vintern. Under somrarna har han haft andningsproblem tidigare, troligen allergier, men nu har han fått problem med andningen mitt i vintern. Han har mycket hög andningsfrekvens och även hög puls, vilket enligt veterinären beror på den dåliga syrsättningen. Några steg i trav gör honom andfådd och det håller i sig en lång stund.

Det är andningen som oroar oss mest för stunden men jag tror att alla hans bekymmer, inklusive hans ovilja att röra sig, hänger ihop. Så här seg ska bara ingen häst vara... Vi är på gång att utreda honom men jag tar gärna emot idéer från er om vad det kan handla om. Någon som känner igen detta? Jag kan tillägga att han har mycket päls, och satte tidigt i höstas (nästan i somras) men förra vintern var ju rejält kall också. Han går på lösdrift.

Hoppas någon ser någon komplett bild i det här!

Sv: Vad är det för fel på vår ponny?!

Han har haft fång tidigare men aldrig hos oss, men han är högst sannolikt IR med fullständigt enorma fettdepåer som aldrig försvinner, det är också mycket svårt eller snudd på omöjligt att få ner honom i vikt.

Till temperamentet är han milt sagt seg. Tuggummi korsat med karlssons klister. Detta har bara blivit värre och han vill bokstavligt talat inte röra sig alls....

Vi har tyckt oss se hälta av och till, men mycket diffust och aldrig något kvarstående. Just nu markerar han på vänster fram, men ytterst lite. ...

... hans ovilja att röra sig, hänger ihop. Så här seg ska bara ingen häst vara...
Det enda jag tänker på är FÅNG! :crazy:

spinner vidare..
Smärtpåverkade hästar vid tex hovbensrotation/sänkning kan flåsa och få ökad puls av smärta.
Så mitt tips är att börja utredningen i hovarna.

Absolut in och röntga för att se hur hovarna ser ut! Jag tycker hela beskrivningen skriker FÅNG!! högt och ljudligt.

Att hästen får problem med luftrören när den inte rör sig är kanske inte allt för konstigt. Smärtpåverkade hästar kan ju också få upp puls och andning, så det är nog högst angeläget att komma iväg för utredning.

Jo, vi är ju alltid vaksamma på den möjligheten, och vi vet ju inte om han känner av något i och med att han ibland inte ser ut att röra sig rent. Däremot har han aldrig haft några "klassiska" tecken som puls eller värme eller typisk (eller ens tydlig) hälta så länge han har bott hos oss. Men han har haft fång hos sin förra ägare.

Däremot förklarar det ju inte luftvägsproblemen. De kan ju vara orelaterade, men jag är ändå inne på att allt hänger ihop. Jag får inte riktigt ihop det till cushings eller liknande ändå, men det kanske någon annan kan!

Jag tänker också på om hans troliga IR kan ge tex ledsmärtor eller liknande. Kan det vara något...?

Jag med. + ev Cushing och IR också. Andningen kan bero på att ponnyn är smärtpåverkad. Många tror att fång är något som gör att hästen intar den klassiska fångställningen, men fång börjar ofta med mindre signaler. Typ detta.

Den hästen vi hade som fick fång var inte särskilt halt. Mer försiktig, markerade emellanåt. Klassiska fångsymptom är inte alls nödvändigt för att misstänka fång.

En bekants häst visade sig ha fång, hästen var fullt ridbar men i slutet av passet tvärvägrade den plötsligt att gå. För att någon dag senare göra ett jättefint dressyrpass med svävande gångarter. För att ytterligare en dag senare vägra röra sig. Det var inga vackra bilder när röntgen på hovarna kom...

Min var som din, knappt halt. Däremot haltade han rejält när man skulle vända honom.

Här rasslar det in svar, tack för det!

Jo, självklart ska vi även se på hovarna när vi går vidare. Men varken vi eller vår veterinär hittar alltså några tecken på akut fång, och inte heller har vi kunnat se något sådant under den tid vi haft honom. Men vi bortser inte från möjligheten att han ändå är påverkad från hovarna, och det ska absolut utredas vidare det också.

Däremot är han inte så smärtpåverkad från hovarna att det är det som orsakar hög andningsfrekvens och puls, det är vi rätt eniga om här. Andningsproblemen har han ju även haft sommartid i högre grad och behandlats för det. Nu reagerar han på hostprovokation och låter tät, så det är nog i sig inte fångrelaterat.

Det är inte heller så att han har sådana problem att han inte rör sig normalt i skritt i hagen och liknande, och den hälta han har är minimal. Men den finns där... ibland. Den oroar oss. Om det finns något sätt att koppla de här problemen, så är det av intresse för oss. Annars finns risken att vi behandlar symtomen, och att orsaken ändå går oss förbi. Så jag välkomnar fler förslag!

Hinner ju knappt med här!

Han vänder bra, det vi kunnat se av hälta har varit i trav på böjt spår, när vi lyckats övertyga honom att trava.

Jo, fång kan ta en hel del uttryck och det är ingen tvekan om att det här är em ponny med högrisk för fång. Utveckla gärna mer kring teorier om IR och cushings om du kan koppla ihop det här. Visst behandlar vi fång om han visar sig ha det (är inte alls övertygad om akut fång dock, det stämmer inte så väl med det vi ser idag) men han har ju i så fall fått fång av ett skäl. Det är det som jag far efter. Vad är det för fel på vår ponny? Kan han vara fet, seg, av och till aningen halt, allergisk, ha luftvägsproblem, ha fettdepåer - utan att det hänger ihop? Jag tror han har något allvarligt i botten och det är det jag vill kunna behandla, inte bara symtomen.

Men till dess måste du ju behandla symptomen. Har han fått nåt för att underlätta andningen? Eller blir han överhettad i den tjocka pälsen? Ska hovarna röntgas snart dvs nästa vecka?

Hinner ju knappt med här!

Han vänder bra, det vi kunnat se av hälta har varit i trav på böjt spår, när vi lyckats övertyga honom att trava.

Jo, fång kan ta en hel del uttryck och det är ingen tvekan om att det här är em ponny med högrisk för fång. Utveckla gärna mer kring teorier om IR och cushings om du kan koppla ihop det här. Visst behandlar vi fång om han visar sig ha det (är inte alls övertygad om akut fång dock, det stämmer inte så väl med det vi ser idag) men han har ju i så fall fått fång av ett skäl. Det är det som jag far efter. Vad är det för fel på vår ponny? Kan han vara fet, seg, av och till aningen halt, allergisk, ha luftvägsproblem, ha fettdepåer - utan att det hänger ihop? Jag tror han har något allvarligt i botten och det är det jag vill kunna behandla, inte bara symtomen.

Nu är jag inte veterinär men har läst en hel del om fång speciellt hos IR hästar. Min första tanke är att det är fång. Det är vanligt med "onormala" fånganfall hos IR hästar ex konstiga hältor och anfall som kommer smygande. Luftvägsproblemen kan ju vara som den har ont.

Om det var min häst hade jag behandlat det som ett akut fånganfall - tills ngn har bevisat motsatsen. Det finns inte mkt som är värre än det.

Jag hade ställt in den i boxen osv....

Hoppas att det är ngt annat!

Cushings syndrom är ett hormonstörning som kan dyka upp hos människor, hundar och hästar och är ett syndrom som gärna dyker upp hos äldre individer.

Cushings hos häst
Syndromet märks främst på äldre hästar och påverkar ämnesomsättningen i hästens kropp och är därför en sjukdom att verkligen ta på allvar. Det kan däremot vara svårt att se att hästen har Cushings, inte minst på grund av att syndromet utvecklas långsamt och att det kan vara svårt att avgöra om andra orsaker ligger bakom.

Vanliga symptom:
- fång
- hästen fäller ingen päls efter vintern
- hästens fäll är långhårig men matt och gärna lockig
- viktnedgång trots full aptit och bra foder
- Fettansamlingar på halsen och ovanför ögonen (i groparna)
- hästens vikt förändras. Den kan antingen förlora i vikt (muskler) alternativt bli fet.
- ökad törst och aptit
- ökad urinering och hästen svettas lättare
- hömage
- dålig ryggmuskulatur
- sämre immunsystem – vilket ger upphov till fler infektioner än hos en frisk häst

Orsak
Orsaken till syndromet är att hypofysen av är ur balans. Det påverkar mängden kortisol i blodet. Kortisoltillskottet blir överdrivet. Orsaken till det är i sin tur att produktionen av dopamin är stört och inte längre fungerar som det ska.

Undersökningar visar att det är vanligt att Cushings orsakas av en tumör. Tumören sitter oftast i själva hypofysen men kan även sitta i binjuren. Även yttre slag och genetiska faktorer kan ge upphov till syndromet. Eftersom orsakerna liksom symtomen kan variera i det oändliga, har tillståndet begreppet syndrom, och inte sjukdom.

Cushings’s kan leda till insulinresistens. Det ställer än högre krav på behandling av hästen.

Ställa diagnos
För att ställa diagnos på Cushings krävs ett test av hästen. Då injiceras kortison. Därefter undersöks om kroppens egen produktion av kusinen kortisol automatiskt sänks av tillskotten. Hos en frisk häst gör den det, men hos en häst med Cushings fortsätter hypofysen signalera för produktion av kortisol. Det går även att undersöka hästen via urinprov.
...........

Fodret viktigt
Det är också extremt viktigt att hästen får en god foderstat som hjälper till att hålla sockerbalans och ämnesomsättning i balans. Det minskar symtomen och risken för fång. Fången kan annars bli slutet för hästen. Fodret får gärna vara E- och C-vitaminrikt och vara en GI-låg kost utan socker......

Tycker att cushing verkar stämma in enligt den här texten iaf- men det är inte från någon vetenskaplig källa utan första googleresultatet på "cushing häst"

Prata med en bra klinik, utred. Har för mig att jag har hört att försäkringsbolagen oftast inte vill betala utredning om det visar sig att den inte har cushing, men jag kan ha helt fel där, kliniken borde veta! Hur som helst, in på utredning med er och lycka till!

Vad säger er hovslagare om hovarna? Breddade lamellränder, fångränder, annat? Hur ser hästen (och hovarna) ut? Hade varit intressant med bild(er) :)!

Har haft en cushing-häst, han hade aldrig problem med hovarna, var inte seg alls och hade aldrig haft fång. (Däremot svettades han - innan jag upptäckte sjukdomen - floder, drack o kissade enorma mängder och hade fått njurproblem om sjukdomen inte upptäckts. Behandling: rejäl klippning - och lite extra salt under en tid. Kan tilläggas att han var 25 år när han blev sjuk men blev efter diagnosen pigg o alert.)

Mina erfarenheter från andra hästar leder mig till att hålla med många andra i denna tråd: fång.

kl

Svarar alla!

Han får ventipulmin för luftvägarna. Jag får förtydliga att hästen alltså ska utredas och det är för att vi ska kunna gå till botten med det här. Jag vill gärna höra era synpunkter för att vi inte ska missa något då vi utreder honom. Något akut fånganfall har han inte, men jag skrev slarvigt i mitt första inlägg vilket jag tror är skälet till att så många fastnat på det. När jag skrev att han inte vill röra sig, så är det inte helt sant - vad jag menade med det är att han är, och har alltid varit, ohyggligt seg under ryttare och vid körning. Det är alltså bokstavligen så att man får jaga fram honom. Det känns inte alls bra och självklart är något fel.

Men det är INTE så att han är så halt att han inte kan röra sig. Den hälta vi av och till har tyckt oss se är minimal, men oroande. Han skrittar normalt och rör sig bra i hagen. Han har inga fångränder eller liknande och har aldrig haft fångsymtom hos oss. Hältan ser heller inte egentligen ut som belastningshälta, tycker jag, men det är svårt att säga för den skymtar verkligen bara då och då.

Men han är ingen frisk häst och jag är övertygad om att något pågår på ämnesomsättningsnivå som gör att han inte mår bra. Jag vill gärna höra ideer och förslag från er angående det!

Hej, bara en snabb liten reflektion på det där med att han känns oerhört seg - kan det kanske vara så att han helt enkelt har ont i benen/fötterna? Orsaken därtill kan ju bero på många saker, men har han lika ont på alla 4 blir han ju inte heller tydligt halt på nåt av benen.
En liten tanke bara...

Det är ju ytterligare ett tecken på långvarig smärta, denna ovilja att röra sig. Har man en hovbenssänkning/hovbensrotation kan det mycket väl visa sig på detta sätt, och lite i förhållande till dagsform. Jag hade satsa på plåtar på hovarna ASAP, innan vidare utredning. Just för att ni VET att hästen haft fång tidigare.

Att hästen inte har ett akut fånganfall utesluter ju inte sviter av tidigare fånganfall.

Javisst är det så. Självklart ska hovar och ben utredas. Vi vet att det är fel på honom. Frågan är vad som är fel. Smärta enbart förklarar ju inte fettdepåer, luftvägsproblem, magstörningar och så vidare. Vi ska naturligtvis göra vad vi kan för för att han ska vara smärtfri och må bra och hovarna ska röntgas om veterinärerna anser det befogat, och det är väl inte otroligt. Men jag undrar ändå om ingen kan ha några ideer om vad som ligger bakom. Kan cushings ge de här symtomen? Jag tycker inte det stämmer, men jag kanske har fel.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 115
Senast: Efwa
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: Pudlan
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar