Vad är det för fel på min ponny?

O

odetteZ

Jag har min d-ponny som vi inte vet vad det är för fel på.
När man rider dressyr så kan hon inte fatta höger galopp, och kan heller inte ställa innåt i det varvet, hon lyssnar heller inte på skänkeln vid ridning och kör istället in rumpan innanför spåret. Hon kan oxå bli het.

För ca 1 månad sen började hon med att sparka när jag försöker jobba henne, det är när jag rör henne med höger skänkel som hon sparkar. Vi har kollat tänderna och kollat henne med laser men inget har hjälpt.

När hon verkligen släpper till så kan hon gå riktigt fint (tar lång tid), men innan dess så är hon en DJÄVUL!!! :devil:

Snälla hjälp mig, jag orkar inge mera!!! :( :confused: :cry:

Hon är ju ett rödfux sto, dom säger ju vissa kan vara väldigt bråkiga innan man vinner deras förtroende, men men..

Sv: Vad är det för fel på min ponny?

Låter som om hon har en låsning någonstans!

Få ut en massör eller equiterapheft (osäker på stavningen) så kan dom känna igenom hästen, jag tror dom hittar något!

Säger som Kallebus - Ta ut en equiterapeft (stav?)
En häst som jag rider var väldigt svår att ta högergaloppen på. Han stod på en 4H gård i 6 år och under den tiden gick han i princip bara i vänstergalopp. ET var ute för ett tag sen och nu tar han h-galoppen utan problem.
Så det tycker jag du ska sattsa på främst!

Lycka till :)

Min ponny kan också vara ovillig i höger varv och det beror på en låsning som hon har i höften (som fortplantar sig och ger henne låsning i framknä eller kotor). Mitt tips är, precis som de andra säger, att kontakta en kiropraktor eller kanske en equiterapeut som kan komma ut till dig. Gör upp en lista med frågor du vill ställa innan så får du ut så mycket som möjligt av behandlingen! Brukar kosta ungefär 500 kr, kanske lite mer.

Kolla igenom hästen ordentligt innan du försöker jobba med den.
En häst som gör sådär mår antagligen inte bra.

Kolla även igenom utrustningen (Åk till sadelutprovare).

Har du fortfarande problem efter det - ta hjälp av en tränare.

skulle ta in hästen till vet. Visar ju obehag och kan ha inflammation om den gått och spänt och fel belastat...

nu tror vi att vi har hittat lösningen på dette bekymmer. :D
vi tog hit en som gör röntken bilder och han sa att hon hade en inflammation i hasen ibak och allt som han sa stämde: inte kunna fatta galopp, ställa sig på det sättet hon gör och allt.
så hon ska få laser behandlingar nu, så kan jag ju skriva mera sen om det blir bättre :)

nu tror vi att vi har hittat lösningen på dette bekymmer. :D
vi tog hit en som gör röntken bilder och han sa att hon hade en inflammation i hasen ibak och allt som han sa stämde: inte kunna fatta galopp, ställa sig på det sättet hon gör och allt.
så hon ska få laser behandlingar nu, så kan jag ju skriva mera sen om det blir bättre :)

Om din ponny har en inflammation i hasens leder så hjälper inte bara laser, då måste den också bli sprutad i leden och/eller få medicin. Var detta en veterinär som ställde diagnosen (eller någon som vill sälja laserbehandlingar...)?

Hur kunde veterinären se inflamationen på röntgen?
Syns det? :confused:

Ja det syns på röntgen, kotledsinflammationer och sånt syns ju. Eller syntes iaf på min häst och inflammation i hasen (spatt).

Till TS: Min häst reagerade likadant fast i vänster varv och då var det kotledsinflammationer och spatt, dock så var hon en väldigt "ärlig" häst som inte ville visa att hon hade ont så det gick ett tag innan jag fattade (jag visste ju att något var fel men kunde inte förstå vad) och veckan vi väntade på att få åka in då ville hon inte ens gå i vänster galopp och gick knappt att styra vänster (som att hon fattade att vi bokat tid och hon började visa att hon hade ont)..

spatt syns på röntgen men inte inflammationer.

TS > Ta hästen till klinik!

Jag säger som flera andra. Ta först hästen till klinik för utredning, är den frisk så ta en ET till hjälp. Ingen seriös ET behandlar en häst med "problematik" om den inte är genomgången av veterinär.

Jag säger som flera andra. Ta först hästen till klinik för utredning, är den frisk så ta en ET till hjälp. Ingen seriös ET behandlar en häst med "problematik" om den inte är genomgången av veterinär.

Håller med till fullo..

Om din ponny har en inflammation i hasens leder så hjälper inte bara laser, då måste den också bli sprutad i leden och/eller få medicin. Var detta en veterinär som ställde diagnosen (eller någon som vill sälja laserbehandlingar...)?

man kan välja själv om man ville göra laser behandling eller spruta.?

Jag hade bett en Equiterapeut tittat på hästen. Hade jag inte tagit ut min nu i tid hade jag förmodligen fått samma problem som din har.

Om hästen har inflammation ska den ju till veterinären!! Sen tror jag att det kan vara en jätte bra idé att ta ut en ET sen när hästen är friskförklarad och inte har inflammation...
Har svårt att tro att inflammationen kan försvinna bara genom laser.

1) VETERINÄR (att de ska vara så svårt för vissa att ta sig dit)
2) ET
3) Kolla igenom utrustning = sadelutprovare
4) tränare

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 507
Senast: MayGrace
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 225
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?