vad är det för fel på min ponny ?

LIICHOO

Trådstartare
Jag har ett c-ponny sto som för tre dagar la sig ner i boxen, då vi trodde hon vilade. men igår igen gjorde hon det två gånger till, med sadel t.om.
Hon verkar jättetrött i själva boxen, sen så är hon annars som vanlig. Förutom att hon springer konstigt (orent) med bakbenen i traven.
Hon hade inte feber igår, eller var svullen eller varm i hovar och ben.

Vad kan detta vara ?

Tacksam för svar!

Sv: vad är det för fel på min ponny ?

Jag skulle ringa veterinären omedelbart! Kan vara början på fång eller kolik eller något mycket värre.

Även jag ber att få instämma med tidigare skrivare. Låter inte alls bra.

Jag har ett c-ponny sto som för tre dagar la sig ner i boxen, då vi trodde hon vilade. men igår igen gjorde hon det två gånger till, med sadel t.om.
Hon verkar jättetrött i själva boxen, sen så är hon annars som vanlig. Förutom att hon springer konstigt (orent) med bakbenen i traven.
Hon hade inte feber igår, eller var svullen eller varm i hovar och ben.

Vad kan detta vara ?

Tacksam för svar!

Kan vara början till korsförlamning. Ring veterinär!!!!

håller med - korsförlamning - verkar hon även vinglig i bakkärran... Svettas lätt mm...?? Ring vet omgående... Håll hästen varm!

Är det inte dags att du börjar läsa igenom dina andra trådar ang din ponny ? Och detta säger jag INTE för att vara elak utan att få dig uppmärksam på att: du har ju haft problem en längre tid.

Åk in till klinik eller ta ut vet. Det kan vara var som helst. Min kompis köpte sig en ponny av vänner hon kände , hon var i tiptop form men ponnyn hade känts segare än vanligt trött, Dem tog tester hittade inget. Vet sa att det var ingen fara att tävla. Min kompis var iväg på fälttävlan men störk sig då ponnyn andades tungt efter terrängen. Vet hittade inget fel. vila och träna kondis igen. Så åkte dme ut på en dressyrtävling,vann efter ärevarvet så kände kompisen att ngt var fel och satt av och ledde ut hästen från ridbanan då ponny fall omkull vid ingången. Åkte in igen och fick till slut veta att det var en tumör. Skimmlar får tydligen sådana lätt. detta är bar anågra få saker som jag vet som hände.

Hur har det gått? Såg att det var ett par dagar sedan tråden skrevs.

Som andra skrivit, ring veterinär.
Kanske kan vara fästingbett som lett till borelia eller erilichias *stavn*?

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka