Vad är det för fel på min häst?

Z

zemra

Var precis till stallet för att rida, men när jag tog in pållan så hade hon lite uppspärrade näsborrar och andades fort så man tydligt såg hela magen lyftas.
När jag kollade så tog hon 48 andetag i minuten, ska det inte bara vara 8-16? Eller kollade jag på fel sätt?
Vad kan det vara för fel på henne? :(:(
Jag har varit utomlands i 5 veckor och min syster har ridit henne 3-4 dagar i veckan, och hon har gått upp ganska så mkt i vikt och tappat kondition, men hon andades så här även efter en kvart- 20 min! Och vägen från hagen till stallet är knappast ansträngande. Eller kan hon blivit överansträngd och fått ot någonstans nu när hon blivit riden 4 dagar i rad?
För drygt en vecka sen så tog familjen bort våran gammelhäst för att hon hade andningssvårigheter och enl. vet "andades som genom ett sugrör" hon hade iofs kronisk bronkit, men jag r verkligen orolig nu..
Bör jag ringa veterinären?
Vad kan det vara?
Tacksam för snabba svar.

Sv: Vad är det för fel på min häst?

det är gratis att ringa veterinären, ring och fråga!!

Kolla med en vet, det tar ju minst 2 månader för en häst som enbart går i hagen att tappa konditionen så det borde det inte vara.

Instämmer, ring veterinären och tala med dem.

Om din häst andas så pass sanbbt och "bukandas" har den troligen ont någonstans. Den kan ev. ha fått värmeslag. Ta tempen också innan du ringer. Kolla över hela hästens allmäntillstånd och ring sedan så får veterinären en bättre helhetsbild över vad det kan vara.

(det vill säga; kolla temp, puls, avföring, har den aptit, varm i hovarna, ömmar den någonstans, synlig skada, när sågs den senast frisk... etc brukar jag tala om för veterinären när jag ringer)

Lycka till med pållen!

tack så väldigt mkt för svar! jag kilar tillbaka till stallet illa kvickt och tempar, sen ringer jag vet.
mvh Malinja

vi vill gärna vet vad du och vetten kom fram till oxå!! alltid trevligt att lära sig nåt nytt...

(och sen så är jag obotligt nyfiken!!!)

Ja gick ner och tempa henne då, 39,2 hade hon, och hennes normal temp är 37,7, så ganska mkt feber :(
Sen kolla jag andningen igen och den låg på ungefär 20 andetag/min nu, så det var ju bra! Men däremot så lät hon betydligt u när hon andades och hon fick också en ordentlig host attack. Under våra 3 år så kan jag inte minnas att hon hostat någon gång. Jag kolla om hon var uttorkad också, men det verkade hon inte vara, men vi har tyckt att dom dricker väldigt lite, kan det vara uttorkning ändå? Jag drog ut huden ett par centimeter och den släta ut sig igen på en gång.
Veterinären vetkade lite stressad och jag kände nästan att jag fick tvinga på symtomen på honom, men han trodde att hon blivt varm och uppvärmd av solen och att vi bara skulle avvakta.
Jag antar att jag får lita på det, och jag hoppas att det är så, men orolig är jag fortfarande.
Har varit mkt ormar här också, så det kanske kan vara det? dock hittar jag inga märken..
Nu tog jag in henne och min andra i stallet där det är lite kyligare ifall att det var som vet. sa.
Kan hästarna bli så uppvärmda av solen att tempraturen stiger så mkt?

frid, Malinja

Dumt svar av Veterinären! Klart de inte får feber av att stå i solen!!
Feber är feber -inget annat
Det verkar som din häst har ont precis som någon skrev tidigare. Då bukandas de på det viset. Ta ut veterinären med en gång.

jaa, han mande då att hon inte hade nån feber, utan var uppvärmd av att stått i solen bara.. Men visst, jag tycker att det låter lite konstigt.. fast det är ju han som är veterinär.
När jag var nere sist så såg man inte alls lika tydligt att magen lyfte sig, men hon lät ju mera då istället.

Jag funderar på att ringa nån annan veterinär bara för att kolla.
Kan man ringa strömsholm eller nån annanstans, bara för att ställa frågor?

frid

Ja, om du har möjlighet att ringa någon annan veterinär eller klinik så gör det.

Var hovarna varma? Tänkte mest på fångrisk i och med att du skrev att hästen blivit överviktig, men jag antar att den gick normalt in från hagen.

Låter magen? Kanske ätit något tokigt och fått kolik?

Bra att andningen lugnat sig i alla fall, men det låter ju inte bra med febern. :(

Lycka till med pållen, jag vet hur hemskt det känns när de är sjuka.

Hovarna var normala och hon gick och står som vanligt, så fång borde det inte vara.

Jag kom på nu att kanske min lite virriga farfar som har hästarna gående utanför hans hus, kan ha matat henne med äpplen (dom har nämligen massa äpplen) men kan det ge magont?

tack för stödet vill jag säga också :)

Ja, garvsyran kan ge upphov till gaskolik. Max tre äpplen/dag rekommenderas.

Ja, är din häst bättre idag så är det troligt att den fått något knasigt att äta. Du kan inte fråga din farfar, eller är han för virrig?

För mycket äpple är aldrig bra, speciellt inte om de legat på marken och blivit jästa.

Bulwark: Max tre per dag? :eek: Vart har du hört den informationen? Nu när det börjar rasa ner äpplen i hagarna får min pålla garanterat i sig mer än tre. Det går ju att plocka bort dem men inte alla...

Veterinären var här igår för att vacc henne, men han passade på att lyssna på lungorna och så också.
Febern hade ju gått ner till normaltemp igår, 37.7 , idag så hade den gått upp till 38.6 , hostar gör hon fortfarande då och då.
Vet sa att det nog är influensa och borde vara över om senast 10 dagar. Under dom första dagarna så kan febern gå upp och ner, och om hon får sånna svåra andningsbesvär som hon hade så skulle jag höra av mig igen.
Men han trodde att det skulle gå över av sig själv, när det är så här torr i luften så är det jätte bra, och hon skulle vara ute så mkt som möjligt, så både dag och natt alltså.

Känns lite bättre nu då, får bara hoppas att hon snabbt blir bättre!

frid, Malinja

Skönt att höra då får jag bara säga krya på er ;)

Ja, står med feber.
Mamma trodde inte att han skulle göra det, men han nämde det inte ens.
Vad kan hända?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 792
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 448
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 969
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka