Vad är det för fel på magen?

C

choklad

Hej!
Jag har en varmblodsvalack på 8 år, jag har nu haft honom i ca 4 månader. Redan från början så var han lite lös i magen, men det är bara precis i början och då kommer det vatten och därefter kommer oftast bajset. Jag har provat det mesta för att få bort detta. Först foderjäst som funkade sådär. Därefter loppfrön som funkade super och då försvann det ett tag men kom sen tillbaka igen.. Bakjäst har också fungerat bra men när jag fortsatte (i över en vecka) så kom det tillbaka igen. :crazy: Han fick då ett halvt paket om dagen.
Jag har ringt och frågat vet. men hon rekommenderade loppfrön och foderjäst som funkat sådär..

Någon som har några tips om vad man kan ge? :(

Han får idag ensilage 10 kg (ts 73%), krafft groov 6 dl, lite betfor och mineraler.

Jättetacksam för hjälp!

Sv: Vad är det för fel på magen?

Har du provat med mer grovfoder? 10 kilo är ju inte så mycket om det inte är en liten häst.

Han har tidigare fått 12 kg, men det var samma då. I och för sig så är det inte jättemycket mer.. Kan ju prova det igen, tack!
Han är 1.63, blank och fin i pälsen och verkar inte ha några problem med det utan är glad och positiv till allt :) Men det ska ju naturligtvis inte va så här ändå..

Ingen mer som har något tips? :)

Byt ut hösilage mot hö istället.. Givetvis under en tillvänjningsperiod.

Min blir sån av hösilage.....:( Äter just nu endast ca 4-5 kg hösilage i hagen (äter 8 kg hö inne) men blir rinnig ändå fast det är så lite. Så fort han får lite mer hö en dag (får äta lunch inne etc) så är oftast magen helt normal nästa dag. På de andra hästarna märks ingenting, så det är inget fel på hösilaget. Finns inga vetenskapliga belägg för att hästar inte tål hösilage men detta är min personliga erfarenhet med just denna häst..

Så byt ut hela eller delar av givan till torrhö, så tror jag faktikt att det blir bättre.

Lycka till!

Min blir lös om han äter ensilerat grovfoder, han gick från att ha varit lös i magen till och från i ett par år hos föregående ägare till att bli helt bra på två dagar när han bara fick hö hos mig. Det kom dock tillbaka nu i höst igen, trots höt. Efter en del pulande med bakjäst och grejer provade vi att ta bort mineralerna då vi bytt märke nu i höst (en idé som jag fick av buke) och nu ca tre veckor senare har magen hållt sig bra.

Tack för alla svar!
Det ni säger ang ensilaget kan stämma, han har tidagare endast fått hö hos förra ägaren.. Trots en väääldigt långsam övergång till ensilaget så kan de ju vara de som spökar :(
Ensilaget har väldigt bra värden och det är bara han som problem. Kan det vara ensilaget trots att ts är hyfsat högt (73%)? Det känns inte vått utan ändå ganska torrt och fint..

Pancakes: Han har varit lös även innan han fick mineralerna så jag tror inte att de är dem det är fel på :)

Har du möjlighet att prova att gå över till hö igen så kan det ju vara värt ett försök och se om det blir bättre.

Mineralerna kan ni ju förmodligen utesluta då, det var bara en tanke som slog mig under tiden jag skrev mitt svar, att det kanske var något liknande :)

Min valack har haft problem med magen varje vinter sen han föddes, 10 år nu. Efter att ha testat i princip allt så tror jag ändå att den bästa vintern varit i år. Och skillnaden mot förut är att han står på halm. Vi har gett honom halm förut utan resultat men nu märktes det efter sådär nån vecka på halm att det faktiskt blev bättre! Det blir inte riktigt bollar som "vanliga" hästar men en rätt bra hög, och det rinner bara lite lite grann ibland. Kan va värt ett försök om du har möjlighet?
Han har reagerat positivt på flera behandlingar, men inget har tyvärr varit långvarigt..

Det låter väldigt likt min häst faktiskt! :) Fast han har inte jättelöst bajs direkt (är dock inte helt fast heller) utan det är ibörjan när han ska bajsa som det i princip bara kommer vatten.. :( Ibland kan de komma när han bara står i stallgången också utan bajs efter. Han står redan på halm och han äter massvis! Därför ser jag till att han alltid har mycket att mumsa på när han är inne över natten. Kanske halmen gör att han blir lite bättre i magen? :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 480
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 250
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar