vad är det för fel på honom??

solhattar

Trådstartare
Min häst har haft ett väldigt jobbigt ett halvår ungefär med hälta som man misstänker var ett lindrigt fånganfall, han har stått på box och i sjukhage i flera månader men jag har nu börjat släppa ut honom några tummar per dag med en green guard, dessutom har han börjat skrittas lite smått igen.Problemet nu är att han fått så matt och glanslös päls, kliar svansen och under manen.såg i dag att han var full av stygnflugelarver och de måste ha kommit på nån dag bara, har nu skrapat av dom, men har nu märkt att han har lite torrhosta.Den andra hästen visar inte ett dugg.misstänker själv nån mask och tänkte ringa och rådfråga veterinären i morgon. Nån som vet vad detta kan vara??

Sv: vad är det för fel på honom??

Jag kan inte svara på det rent veterinärt, men tycker ofta att hästar som har box eller rut-vila blir deppiga, och helt förståeligt när de är djur som är gjorda för att röra på sig och umgås med andra hästar.

Det som brukar göra det mer uthärdligt (du har kanske redan provat allt) kan vara just dagliga promenader (om man får för Vet), att man flera gånger under dagen pysslar, leker, borstar, masserar, gömmer godis(släng ut små morotsbitar i boxen/hagen, lägg äpplen i vattenhinken etc), lär in ett trick etc vad som helst som sysslesätter och ger lite umgänge.

Man kan även be övriga i stallet att tänka på ens häst och ställa sig utan för dens box när de är där så den får lite stimulans.

Kan han gå i en vanlig hage med mer gräs (ok fång är ju inte så enkelt, men kanske man kan lägga in grenar eller en boll om han leker), eller så att han iaf rör sig mer och kan strosa runt, gärna med andra hästar intill.

Har ofta varit med o att "rutorna" ligger en bit ifrån övriga hästar och bara att bygga en vanlig fast mindre hage intill de andra kan stimulera rätt mkt.

Obs! Bara en massa tips, allt beror ju såklart på skada och hur hästen är.

Sv: vad är det för fel på honom??

Tack för tipsen men nu är han ute med den andra hästen så stimulans får han ju redan

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 166
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10