vad är det för fel på hästen?

M

mellie85

jag är medryttare på ett halvblod som jag har mycket problem med.
Jag ska försöka återberätta allt...

för 5 mån blev min andra medryttarhäst halt efter en galopptävling och då hästägaren har flera hästar började jag rida en av hans andra, dvs halvblodet.
han hade fått henne för en symbolisk summa då förra ägarna hade haft mycket problem med henne och det jag vet är att hon haft kotledsinf.i ett bakben och lite ryggont.
Då ägaren såg en enorm hoppotential i henne så köpte han henne.
då hästägaren har flera hästar så har hon emellanåt bara fått gå och skrotat i hagen så när jag tog mig an henne så visste jag att hon inte var ordentligt riden.
i början skakade hon otroligt mycket med huvudet i alla gångarterna men det har vi lyckligtvis tränat bort så hon går fint och stadigt i skritt och trav.
men det är i galoppen hon har störst problem, under perioder går hon ok, och vi har till och med startat en liten klubbdressyr(mest för att hon ska få komma ut lite) men emellanåt så sparkar hon mycket, speciellt i höger varv.
då hon blivit riden sporadiskt så trodde jag att det var lite hyss hon höll på med och att det skulle försvinna allt eftersom ,men detta har ej skett.
hon har ju som sagt gjort stora framsteg i speciellt traven.

hästen har inte varit halt eller haft ont i ryggen så länge ägaren haft henne, kan även tillägga att ägaren är hästveterinär.

hästen är hur go som helst, jättesnäll att rida ut med och älskar att hoppa, och i och med att hon inte varit igång ordentligt hela tiden har ingen riktigt märkt hennes problem, men nu funderar jag starkt på om det kan vara kissing spines??!!

har surfat runt och läst mycket och inser att många symtom stämmer.
dock har jag varit så dum och trott att dem ska ha ont i ryggen för det också men så verkar det inte vara?

hon har som sagt inget problem med att bli sadlad eller ont i ryggen dock var hon svårtränsad förr men d är också borttränat.

kan även tillägga att jag innan trodde att problemet satt i munnen men ägarn har kollat igenom dem och han hitta inte nått. vi har även trott att hon helt enkelt varit väldigt stoig och funderat på p-piller.
då ägaren är vet så ska vi försöka köra nån sorts utredning på henne och röntga hennes rygg osv.

vad tror ni? låter det som kissing spines?
vill ha all info om KS.

kan tillägga att vi hoppat för tränare och hon har även startat någrs lokala hopptävlingar med ägaren(under hennes bra perioder då galoppen funkat) och även om hon lyfter en hov lite då och då så har hon ALDRIG sparkat inne på någon tävlingsbana, vad kan detta bero på?

Sv: vad är det för fel på hästen?

Sadeln kanske? Eller så är den kanske helt enkelt inte stark nog för att hålla galoppen än och protesterar på det sättet. 5 Månader är ju inte särskillt lång tid egentligen om hästen har stått såpass länge som den verkar ha gjort.

Det krävs ju tid att bygga upp en häst igen så att dom ska orka med det man kräver av dom. Vissa är ju tåliga och kämpar på medan andra protesterar mer när det blir för jobbigt.

Jag tänkte som worthless att den kanske inte är tillräckligt stark än, eller att den är sned. Det kan ju visa sig tydligt just i galoppen. Och är det just bara i ena galoppen så låter det ju ganska troligt :)

Om du provar att rida med tagen bakdel i galoppen samtidigt som du verkligen försöker få henne lika myclet på båda tylarna- blir det nån skillnad då?

Red en häst för många år sen som hade likadant beteende. Hon hade kotledsproblem bak. Kanske har denna häst också känningar av den gamla skadan?

Lycka till :)

detta med att hon inte är tillräckligt stark trodde jag också på väldigt mycket men jag vet inte,tycker hon borde gjort mer framsteg vid nuläget.
hon stog inte helt när jag börja rida henne utan hon gick kanske 2 dar i veckan utomhus mestadels. men när hon går ute visar sig inte problemen så mycket då hon går på rakt spår.
när jag tömkör sparkar hon ingenting i galoppen vilket oxå borde va ett tecken på ryggbesvär eller?
har även ridit med 4 olika sadlar men problemen kvarstår...

Då tycker jag det tyder mer på att det är sadeln. Har du provat en utrprovad sadel? Vissa är ju faktiskt väldigt känsliga. Sen kan det vara du också som kanske pga sadeln sitter snett vilket påverkar känsliga hästar mycket.

Att det inte visar sig ute kan mycket väl vara så att det inte är likadanda krav ute, plus att hästen ofta tycker det är roligt ute vilket gör att dom står ut med mera.

lite uppdatering...

det visade sig att hästen hade KS:(
usch stackars pålle men frågan är vad händer nu?
då jag pratade med ägaren så kom vi fram till att fortsätta rida henne i trav och skritt då hon fungerar fint i dem gångarterna. och jag ska tömköra henne mycket så hon får bygga upp mer och rätt muskler i galoppen.
sen får vi se om detta funkar....
några mer tips på vad man bör tänka på eller hur jag ska bygga upp hennes ryggmuskler?

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama