Vad är det för fel på folk!?

Är medlem i en grupp på Facebook där någon idag gjorde ett OT-inlägg om sin sjuka dotter och frågade om råd. Ungen (i 3-4-års åldern) hostade massor och hade feber och sov inte pga detta. Mamman ville alltså ha tips på vad man kunde göra för att hjälpa men avslutade med att skriva att de vägrar använda någon form av mediciner!? De tänkte alltså inte ringa BVC eller vc för då skulle de få medicin och sånt var de mot!

Och folk svarar helt seriöst att de ska lägga en halv lök i samma rum som i barnet så skulle det bli SÅ bra på en gång!

Jag blir alldeles mörkrädd och upprörd! Och var tvungen att göra en upprörd tråd här för att få ur mig det här för jag kan inte sluta tänka på det!!

OK.
Vi vet för lite för att bli upprörda.
Om barnet har svårt att sova pga hosta tycker jag att det är en bra idé att inte vilja ha mediciner.

Hur hög feber eller hur länge är ju sådant som avgör resten.

Saftigt av flera skribenter här att larma om soc-anmälan när vi inte vet mer än så.
Det är möjligt att föräldrarna helt enkelt är väldigt kloka.

Den där halva löken var ju ett intressant - och overksamt men oskadligt - råd...

OK.
Om barnet har svårt att sova pga hosta tycker jag att det är en bra idé att inte vilja ha mediciner.

Saftigt av flera skribenter här att larma om soc-anmälan när vi inte vet mer än så.

Den där halva löken var ju ett intressant - och overksamt men oskadligt - råd...
Fast va? Om jag hostar så att jag inte kan sova så brukar jag åtminstone ta Alvedon/Ipren och möjligen någon hostmedicin, det är ju skitjobbigt :crazy:

Fast va? Om jag hostar så att jag inte kan sova så brukar jag åtminstone ta Alvedon/Ipren och möjligen någon hostmedicin, det är ju skitjobbigt :crazy:

På vilket sätt menar du att alvedon eller ipren hjälper mot hosta?

Hostmediciner är inte särskilt effektiva. Honungsvatten har i en liten svensk jämförande studier visat sig ha lika god effekt som mollipect på förkylningshosta hos barn upp till fyra års ålder, säger något antingen om honungsvattnet eller om mollipect.

Själv tar jag inte heller mediciner mot hosta eller förkylning eller lite feber.

Om föräldrar tydligt är emot mediciner och inte vill söka läkarvård för ett uppenbart sjukt barn som är i behov av läkarvård, då tycker jag att det är läge för att anmäla till socialtjänsten. Jag jobbar med att ta emot och förhandsbedöma anmälningar till socialtjänsten. Det är ett bristande föräldraskap att inte ge sitt barn vård som det behöver.

För ett tiotal år sedan dog en liten pojke i Sverige för att hans föräldrar inte trodde på traditionell läkarvård. Det kan vara livsfarligt för barn att ha föräldrar som sätter principer före sitt barns behov.

OK.

Det jag reagerade på var hur mamman, upprepade gånger, skrev att hon inte ville kontakta läkare eller liknande eftersom hon inte tror på medicin och är mot det.

Såklart är inte alltid medicin det bästa. Men det jag reagerade på var hur hon tydligt uttryckte att hon inte tror på medicin.

Om föräldrar tydligt är emot mediciner och inte vill söka läkarvård för ett uppenbart sjukt barn som är i behov av läkarvård, då tycker jag att det är läge för att anmäla till socialtjänsten. Jag jobbar med att ta emot och förhandsbedöma anmälningar till socialtjänsten. Det är ett bristande föräldraskap att inte ge sitt barn vård som det behöver.
QUOTE]

Ja.
Men hur vet vi att barnet är i behov av läkarvård, utifrån informationen i trådstarten?

De flesta barn som har feber och hosta, har inte behov av läkarvård.
Här framkommer inte hur hög feber och hur länge eller hur allmäntillståndet är.

Alltså har vi för lite uppgifter för att bli upprörda över att föräldern vill undvika läkemedel.

Det jag reagerade på var hur mamman, upprepade gånger, skrev att hon inte ville kontakta läkare eller liknande eftersom hon inte tror på medicin och är mot det.

Såklart är inte alltid medicin det bästa. Men det jag reagerade på var hur hon tydligt uttryckte att hon inte tror på medicin.

Ja, det är ju du som läst inlägget.
Utifrån hur du beskrivit siutationen, tycker jag dock inte att det finns uppenbart fog för upprördhet men jag har ju inte läst helheten.

Generellt sett fattar jag inte varför man vill ha mediciner vid hosta.
Även om man har svårt att sova på natten pga att man hostar.

Jo, jag har kronisk hosta sedan 25 år tillbaka. Och använder inga hostmediciner. De är nämligen inte särskilt effektiva. Utom förstås morfin-innehållande cocillana-etyfin och den vill jag personligen inte ha.

@Görel jag har skrivit en reflexion men ser att citeringen gick fel.

Som sagt. Hur vet vi att barnet är i behov av läkarvård, utifrån de knapphändiga uppgifter vi fått?

Som sagt. Hur vet vi att barnet är i behov av läkarvård, utifrån de knapphändiga uppgifter vi fått?

Det jag personligen reagerar på är motviljan till att öht kontakta vården när de känner att deras barn drabbats av sjukdom de inte vet hur de ska hantera. De behöver inte vilja ge barnet medicin (jag är inte heller ett fan av just hostmedicin) men tycker det är lite otäckt att de hellre får råd om att sätta in lök i barnets rum än lyssnar till legitimerad personal som dessutom kan berätta om varningssignaler att uppmärksamma.

Senast ändrad:
Ja, det är ju du som läst inlägget.
Jo, jag har kronisk hosta sedan 25 år tillbaka. Och använder inga hostmediciner. De är nämligen inte särskilt effektiva. Utom förstås morfin-innehållande cocillana-etyfin och den vill jag personligen inte ha.
Den får man nog inte heller till små barn. Har dock provat den ett par gånger i vuxen ålder, och den är ruggigt effektiv mot såndär rethosta man kan få efter att man egentligen slutat vara sjuk. Har givit mig flera lugna, sköna nätter när jag verkligen behövt sova efter nån veckas influensa och liknande...

Är medlem i en grupp på Facebook där någon idag gjorde ett OT-inlägg om sin sjuka dotter och frågade om råd. Ungen (i 3-4-års åldern) hostade massor och hade feber och sov inte pga detta. Mamman ville alltså ha tips på vad man kunde göra för att hjälpa men avslutade med att skriva att de vägrar använda någon form av mediciner!? De tänkte alltså inte ringa BVC eller vc för då skulle de få medicin och sånt var de mot!

Och folk svarar helt seriöst att de ska lägga en halv lök i samma rum som i barnet så skulle det bli SÅ bra på en gång!

Jag blir alldeles mörkrädd och upprörd! Och var tvungen att göra en upprörd tråd här för att få ur mig det här för jag kan inte sluta tänka på det!!

Jag bor nära Järna och har på nära håll tagit del av den antroposofiska filosofin. Tidigare tillhörde jag Järna Vårdcentral där många av läkarna använder sig av traditionell läkekonst OCH antroposofisk. Jag valde att skriva mig på en annan vc då jag uppsökte dem för att få hjälp med min ökande artros och fick rådet att dricka te och äta mörk choklad, det skulle hjälpa. Samma dag var en bekant där med sin son, svårt sjuk I barnreumatism, och de fick samma råd.
Jag har, på mig själv, använt en del antroposofiska läkemedel samt "huskurer", som faktiskt har hjälpt. Våra 3 barn har ex vis aldrig ätit penicillin mot öroninfektioner, där har vi valt att använda oss av antroposofisk medicin (droppar I öronen).
Med detta sagt, jag skulle ALDRIG välja att inte sätta in samtliga tillgängliga resurser vid allvarlig sjukdom och jag har valt att vaccinera alla 3.
Men jag säger heller inte nej till att prova alternativa metoder vid "enklare" åkommor. Men det är inget alternativ för små barn där enklare symptom snabbt kan övergå till livshotande.

Saltå kvarn är ju bl.a sådana, vilket gjort att jag slutat köpa deras produkter.[/QU
Saltå kvarn är ju bl.a sådana, vilket gjort att jag slutat köpa deras produkter.
Jag tycker det dessutom är missvisande när det står på deras ekologiska produkter att de är procucerade i Sverige. Och sedan när man kollar bäst före datumet står det ursprung Kina, Tyskland eller något annat!
Vill man köpa svenskt skall man nog styra undan Saltå kvarn helt. Jag har slutat köpa dem med.

Jag blir rätt upprörd när man undviker att vaccinera mot allvarliga sjukdomar, såsom stelkramp. Skulle aldrig utsätta mina hästar för den risken. De vaccineras däremot inte mot hästinfluensa eftersom en årlig vaccinering skedde mitt i ett fånganfall, samt att mina hästar inte är ute och tävlar.

12932579_10156758148360080_9015153317796326620_n.jpg

På vilket sätt menar du att alvedon eller ipren hjälper mot hosta?

Hostmediciner är inte särskilt effektiva. Honungsvatten har i en liten svensk jämförande studier visat sig ha lika god effekt som mollipect på förkylningshosta hos barn upp till fyra års ålder, säger något antingen om honungsvattnet eller om mollipect.

Själv tar jag inte heller mediciner mot hosta eller förkylning eller lite feber.
Alltså jag är absolut ingen läkare utan berättar snarare hur jag tänker.
Alvedon/Ipren tar jag för att dämpa infektionen i kroppen och möjligen smärtan så kanske jag inte störs lika mycket av den när jag sover, men jovisst har upplevt att det kan dra ut på det istället så jag försöker hitta "rätt" tid att börja det med. Tex när jag får halsont.
Med hostmedicin menade jag de mot slem i bröstet och/eller rethosta i halsen, personligen så tycker jag att de är lite knepiga då jag ofta har båda samtidigt men förra gången jag var sjuk hittade jag någon som var mot både och - har för mig att den funkade helt ok. Annars tar jag gärna också halstabletter (köpt både på apotek och närmsta mataffär) då jag tycker att de kan lindra rethosta.

Honungsvatten har jag hört gott om! :) Tyvärr är jag inte så förtjust i honung men det var någon gång som att gurgla saltvatten hjälpte, fast det var väl mot halsont. Huskurer tror jag allt gott om (iallafall de som verkar funka) men jag känner bara att varför ska man inte ta medicin som kan lindra om man nu har möjlighet till det?

Alltså jag är absolut ingen läkare utan berättar snarare hur jag tänker.
Alvedon/Ipren tar jag för att dämpa infektionen i kroppen och möjligen smärtan så kanske jag inte störs lika mycket av den när jag sover, men jovisst har upplevt att det kan dra ut på det istället så jag försöker hitta "rätt" tid att börja det med. Tex när jag får halsont.
Med hostmedicin menade jag de mot slem i bröstet och/eller rethosta i halsen, personligen så tycker jag att de är lite knepiga då jag ofta har båda samtidigt men förra gången jag var sjuk hittade jag någon som var mot både och - har för mig att den funkade helt ok. Annars tar jag gärna också halstabletter (köpt både på apotek och närmsta mataffär) då jag tycker att de kan lindra rethosta.

Honungsvatten har jag hört gott om! :) Tyvärr är jag inte så förtjust i honung men det var någon gång som att gurgla saltvatten hjälpte, fast det var väl mot halsont. Huskurer tror jag allt gott om (iallafall de som verkar funka) men jag känner bara att varför ska man inte ta medicin som kan lindra om man nu har möjlighet till det?

Varken Alvedon eller ipren påverkar infektionsförloppet. Varken genom att korta av eller genom att förlänga.

Sedan är det ju olika hur man väljer att reagera på symtom.
Jag tycker inte heller att det är kul att vara genomförkyld och ha värk i kroppen eller att hosta halva natten.
Men jag ser det heller inte som ett stort problem utan brukar mest konstatera att "jaha, då var det dags igen, då." och vänta på att det går över av sig självt. För det gör det, under förutsättning att det är en förkylning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II