Vad är det för fågel?

aprilmaj

Trådstartare
I skogsbrynet har jag flera gånger den senaste tiden hört en fågel (inte sett). Den låter ungefär som en nattskärra, fast som om den säger "m" samtidigt. (Bra förklaring, va? :D) Påminner också om vissa grodors spelläte, ihållande. Men med "m" i! Vad kan det vara?

Tack för svar! Tyvärr är det inte orrar. Det hade varit häftigt dock!

Det här lätet är inte kuttrande utan mer aktivt och hårt, eller hur jag nu ska beskriva det. Det är irriterande, för jag känner igen ljudet men kommer inte på vilken fågel det är.

Kanske @Chili vet? Fiskar kan hon och siktar på att lära sig flera hundra fågelläten, så det finns kanske hopp för identifikation av denna Mystery Bird? :D

Kul att du tänkte på mig, synd att jag inte är bättre på fågelsång än! Är duktigare på att känna igen dem jag ser. När du skriver nattskärra så antar jag att det är ett ihållande surrande ljud, inte sjungande? Trastsångare har ett säreget läte men det är helt fel miljö för den i ett skogsbryn såvida det inte är nära vatten och vass?

Säker på att det är en fågel? :D

Tack för svar! Tyvärr är det inte orrar. Det hade varit häftigt dock!

Det här lätet är inte kuttrande utan mer aktivt och hårt, eller hur jag nu ska beskriva det. Det är irriterande, för jag känner igen ljudet men kommer inte på vilken fågel det är.

Kanske @Chili vet? Fiskar kan hon och siktar på att lära sig flera hundra fågelläten, så det finns kanske hopp för identifikation av denna Mystery Bird? :D

Tjäder är ju hårdare!

Kul att du tänkte på mig, synd att jag inte är bättre på fågelsång än! Är duktigare på att känna igen dem jag ser. När du skriver nattskärra så antar jag att det är ett ihållande surrande ljud, inte sjungande? Trastsångare har ett säreget läte men det är helt fel miljö för den i ett skogsbryn såvida det inte är nära vatten och vass?

Säker på att det är en fågel? :D
Tack för försök! Ingen trastsångare och ingen padda :D Det är inte en småfågel utan något större. Ljudet är entonigt, dvs ingen melodi, utan bara samma läte hela tiden. Sedan tystnar den och efter en stund börjar den med samma upprepade läte.

Vad det retar mig att jag inte kommer på vad det är!

Tack för försök! Ingen trastsångare och ingen padda :D Det är inte en småfågel utan något större. Ljudet är entonigt, dvs ingen melodi, utan bara samma läte hela tiden. Sedan tystnar den och efter en stund börjar den med samma upprepade läte.

Vad det retar mig att jag inte kommer på vad det är!

Stare? Trast, typ björktrast? De kan ha udda ljud för sig. Flockar med stare kan få hela skogen att sjuda av ett mycket säreget, surrande ljud.

Testa att gå igenom olika grupper och uteslut vissa, börja med dem sin inte hör hemma i den miljön. Det finns flera sidor på nätet med ljud! :)

Testa att gå igenom olika grupper och uteslut vissa, börja med dem sin inte hör hemma i den miljön. Det finns flera sidor på nätet med ljud! :)
Gjorde det innan jag skrev här - utan resultat. Började t o m lyssna på vattenfåglar :o mot slutet i ren desperation.

I så fall är han Jan Lindblads efterträdare, för lätet är naturtroget.

*asgarv*

det kan ju vara en fågelunge också. De kan ju låta annorlunda från föräldrarna. Jag gick och spanade rätt länge efter den hesa fasanen, som helt plötsligt satt i ett träd?! (råkunge)

*asgarv*

det kan ju vara en fågelunge också. De kan ju låta annorlunda från föräldrarna. Jag gick och spanade rätt länge efter den hesa fasanen, som helt plötsligt satt i ett träd?! (råkunge)
Är det inte lite för tidigt för fågelungar? De vuxna kurtiserar fortfarande för fullt.

Det är nog en helt ny fågelart :idea: Den som kommer på bästa namnet får ett ännu okänt Fint Pris. Det ska vara ett namn som börjar på alternativt innehåller ett M så att det anspelar på lätet. Eller så kör vi på M&Ms så får fågeln sponsorpengar för att säkra artens överlevnad :up:

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
825
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?