Vad är det för blomma?

Masqueradee

Trådstartare
Nu har jag inte bilder på riktiga blommor utan jag söker snarare svaret på vad dessa stengodsföremål är dekorerade med för slags blommor. Är riktigt usel på blommor och det skulle hjälpa mig otroligt mycket att kunna ta reda på mer om föremålen om jag vet vad det är för blommor :)

DSC03357.JPG

DSC03358.JPG

Nu har jag inte bilder på riktiga blommor utan jag söker snarare svaret på vad dessa stengodsföremål är dekorerade med för slags blommor. Är riktigt usel på blommor och det skulle hjälpa mig otroligt mycket att kunna ta reda på mer om föremålen om jag vet vad det är för blommor :)

DSC03357.JPG

DSC03358.JPG
Verkligen ingen aning!!

Men jag är skapligt säker på att det inte är något svenskt. De långa bladen tyder på något liljeliknande men blommorna stämmer inte med några vanligare typer av liljor?

Några stämplar i botten?

Verkligen ingen aning!!

Men jag är skapligt säker på att det inte är något svenskt. De långa bladen tyder på något liljeliknande men blommorna stämmer inte med några vanligare typer av liljor?

Några stämplar i botten?
Jag tänkte också lilja först, men skulle det inte kunna vara någon lökväxt? Hyacintaktigt? Typ porslinshyacint? Om man väljer att se girlangen som en girlang och inte en enda lång stängel, liksom.

@tanten @Koltrast
Föremålen är från England (Stoke-on-Trent för att vara mer exakt), daterad 1858 och är från fabriken BB Newstone efter mina efterforskningar. Har det mesta av den grundläggande infon klar, men jag skulle behöva namnet på blommorna som kanske kan leda mig närmre svaret på formgivare/designer, men också för att ge en mer korrekt beskrivning av föremålen.
Ser även nu att jag i ursprungsinlägget använder mig av en förskräcklig svenska, haha! Ber om ursäkt för det och är lite smått irriterad över att jag inte kan redigera. Men ni kanske förstår att det är blommorna jag undrar efter :o:D

DSC03357.JPG

DSC03358.JPG

Med undantag av färgen på stjälken så påminner den om skogslilja (Cephalanthera) eller kanske någon annan orkidésort.

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 596
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka