Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Cornelia

Trådstartare
Har funderat länge över detta.

Fång har blivit en sjukdom som varenda hästägare numera har erfarenhet av, verkar det som. Insulinresistens har plötsligt blivit något som man talar om när man möts i stallgången.

Vad är det som sker egentligen? Varför får våra hästar välfärdssjukdomar? Jag, som började med hästar på 70- talet minns att det pratades om att man skulle se upp med för mycket bete till små tjocka ponnyer, men jag hörde aldrig talas om att någon häst fick fång. Det fick de förstås, men inte i den utsträckning som idag!

Jag tror att vi överutfodrar våra hästar, att betena är övergödda och vallarna som hö/hösilage tas ifrån likaså.
Jag tror att vi räknar på foderstater som hästar fick som arbetade tio timmar om dagen förr, och nu går de på sin höjd en timme ....

Jag tror också att pellets, musli och alla de blandningar som finns inte bara är positiva för hästarna. Det finns för mycket ekonomiska intressen hos de foderexperter man kan ringa och få foderstater av.

Hösilage har det ibland höjts varnande röster om- det borde kanske göras fler undersökningar där? Hur påverkas hästens tarmflora av hösilaget? Vi vet ju numera att det ofta är en störd tarmflora som är grunden till fång.

Tankar om detta.

Fler som har tankar?

Sv: Vad är det egentligen som händer med våra hästar?

Wow, kan bara hålla med dig.
Har blivit ported nogra gånger för jag tog upp just detta med fodor experterna.
Grund problem är den allman dålig häst kundskap som finns nu förtiden.
Alla är till läs´d enda utt i finger spitzerna men har igen erffarenhet att stå på.
Vi gammle som har hållit på med häster hela vårt liv kan igenting trötts att vi har friska häster :grin:

Jag har också funderat i de banorna. Visst hade hästar och ponnyer fång förr men inte i den utsträckningen. Inte vad jag minns i alla fall.
Jag tror också att vi överfodrar dem.
För lite sedan när jag pratade med en som jobbat med travhästar berättade jag att jag gett lite kraftfoder (ca 1 dl) till mina två shettisar under vintern för att jag inte hade någon analys på fodret och att jag var rädd för att det inte var tillräckligt med näring. Då fick jag till svar, ja men förr var det ingen som gjorde analys och de hästarna klarade sig.
Lika så trodde jag att vårt bete är magert, det är inte gödslat sen 80 talet. Men nu står jag här med en fånghäst.
I fortsättningen kommer jag att vara livrädd för att ge något extra. Vill inte att min lilla dam ska lida så igen.
Övervikt och för lite motion tror jag ju också på, här har det inte blivit så mycket motion i vinter men fodrat har jag gjort som vanligt. Det kan ju inte bli annat än överviktiga hästar.

Ja, onekligen tycker jag man ser fler och fler hästar i små grushagar. Men det kanske beror på att det finns fler och fler hästar. Alla i grushagar har kanske inte fång heller.

Ja, att inte kunna släppa ett betesdjur på bete är tämligen bisarrt och motsägesefullt. Att hästar blir sjuka av gräs!!! Vad annars ska dom leva av?

Men nöden har ingen lag.

Om jag ens ska spekulera i orsaken så är jag mer benägen att tro att fång huvudsakligen är en välfärdssjukdom, som du också skriver. Men det som är så konstigt är att fång drabbar vissa hästar och vissa raser, som har ungefär samma levnadsförhållanden.

När det gäller fång så verkar det vara för många variablar som gör de svårt att fastställa endast EN orsak. Det finns olika typer av fång (dvs. orsaken - fång"inflammationen" är alltid densamma). Hästarna är har olika behov och är individer. Hästhållningen varierar.

Lika så trodde jag att vårt bete är magert, det är inte gödslat sen 80 talet. Men nu står jag här med en fånghäst.
´
Det där är ett litet aber. Ogödslat bete kan förvisso vara rätt bra drag i 'ändå', men det finns en till aspekt. I ett ogödslat bete så överlever det starkaste grässorterna. Tyvärr så de grässorter som 'tål mest' är det som egentligen är ogräs, med kvickrot som dominerande.

Men kvickrot, maskrosor osv ogräs som ofta finns i hårt betade, hårt trampade och ogödslade/osådda beten är tyvärr fenomenala på att överleva bla för att de lagrar in stora mängder fruktan i väntan på bättre tillväxtvillkor. Detta fruktan används sen för att växa när villkoren är de rätta.

Medan ett gödslat bete har bättre tillväxtvillkor, och således en lägre fruktaninlagring - fruktanet går åt under tillväxten.

Så, ett gödslat bete innehåller ofta (inte alltid) mindre fruktan/socker. Vilket minskar fångrisken.

Samtidigt så är det ju det där med hullet, för högt hull och man får en fångrisk därifrån. Men en IRhäst t ex, den är det säkrare att gå på ett gödslat bete där gräset växer i lagom takt hela tiden, än på ett ogödslat 'naturbete' (dvs med mycket ogräs). Dock gäller det att begränsa mängden.

Samma sak med nedbetat kontra mer uppväxt för en IR, mer socker i det nedbetade/söndertrampade än det frodiga välväxta. Men mängden spelar fortfarande stor roll.

Det mesta av det här är 'ny' information i hästvärlden, och mycket av det är sånt man tyvärr inte lär sig (dvs det har inte slagit igenom rent allmänt) först när man står där med en fång/IR-häst och inser att det man trodde att man gjorde rätt var bland det sämsta man kunde göra... :crazy:

Det har länge flaggats för att frostbete kan ge kolik (även om jag själv aldrig drabbats av det), men det är först senaste åren det flaggats för att frostbete innebär en hög fångrisk för de med IR/anlag för IR.

Så, jag tror att IR/en disposition för fång av någon anledning ökat. VARFÖR vet jag inte, kanske avlar vi av misstag på det, att det hänger samman med något vi vill ha avelsmålsmässigt, men får dispositionen på köpet? Men, jag tror det ökat, och det gör att man idag inte bara får fler fånganfall - utan man talar mer om det med.

Men visst ÄR det mer fång idag än förr, och jag kan se många tänkbara anledningar men ingen som helst förklarar. Men man PRATAR mer om fång idag. Dels för frekvensen säkerligen, men också för att kunskapen och forskningen idag är större. Majoriteten av de fånghästar som räddas/rehabiliteras tillbaka till fungerande ridhästar idag t ex skulle för 20 år sedan varit förlorade fall. Vet vad min pappa (modell äldre generationen) sa när jag berättade att L fått fång: "Då är det kört, det är inget att hålla på med, det går aldrig att få dem bra". Helt enkelt för på hans tid var det så - fång var en dödsdom och 'ett skott i pannan' helt enkelt. Idag blir en övervägande majoritet av alla fånghästar friska/symptomfria igen, och idag vet man också att majoriteten av alla fånganfall faktiskt tom spontanläker över tid om de bara får tillräckligt mycket tid. (Dock är djurskyddsaspekten en faktor under denna tid). Och vi har idag helt andra sätt att hjälpa hästens symptom under denna tid jmf med på 'det gamla bondesamhällets tid'.

Korsförlamning finns beskrivet tillbaka till urminnes tider. Fast förr hade man ingen aning vad "söndagssjukan" berodde på - eller vad man skulle göra åt det. Sen började man forska och förstå viss del, men fortfarande inte riktigt hur man skulle hindra det. Då var prevalensen av korsförlamning skenbart högre, och det pratades mer om det. IDAG vet man både vad som händer, varför och hur man både kan förebygga och behandla. Och 'plötsligt' så pratas det inte lika mycket om KF och det verkar minskat.

Förhoppningsvis händer samma sak med tiden med fång. Problemet med fång är dock som någon annan sa, än idag så VET man INTE exakt vad som gör att en individ får fång och en annan inte. Dvs varför vissa individer är känsligare. Det är i försök ytterst lätt att utlösa fång hos en hel försökrsgrupp. Men i verkligheten kan 1 häst av 20 som har exakt samma skötsel/foder/etc få fång. Och varför den och inte de 19 andra får fång är 10 000 kronorsfrågan. Dessutom kan man än idag inte stoppa fång (annat under de 24-48 h mellan anfallsstart och första synliga symptom på hästen), men kan 2011 fortfarande bara behandla symptomen.. Men att kunna behandla symptom och att veta vad som KAN utlösa fång [hos vissa individer] är ändå ett rejält steg framåt jmf med 'förr'. Men leder också till mer prat och diskussion osv - ökad varseblivning helt enkelt.

Du menar väl "måndagssjukan"? :angel:

KL
Med ett välfärdssamhälle så följer välfärdssjukdomar. I takt med att vi konsumerar större mängd föda och utför mindre fysiskt arbete, så gör vi detsamma med våra hästar... Mindre hagar - kortare utevistelsetid - mindre motion - ökade fodergivor - kraftigare foder.
Jag kan inte anklaga kraftfoderindustrin som hakar på konsumenttrenden, alla vill tjäna pengar. Om det inte fanns efterfrågan på deras produkter så skulle de ju inte finnas på marknaden.
Sedan finns det ju vissa fördelar med dagens foder (ex. hösilage vs hö), rent lagrings- och hanteringsmässigt.

Som Alexandra_W säger så handlar det också om att vi blir mer upplysta, får mer kännedom om hästarna och dess sjukdomar. Därav de ökade diskussionerna kring sjukdomar som vi för några år sedan inte visste fanns, men som våra hästar faktiskt kanske trots allt drabbades av redan på 70-talet.

Ja jag tror som du, att det handlar om överutfodring i mångt och mycket. MEN däremot tror jag inte alls på att hösilaget har något med det att göra, och det hänger samman med att det finns länder med raser som torde vara fångbenägna och som enbart har just hösilage och snudd på ingen fång.

Jag tror hösilage kan spela in faktiskt, MEN inte att dte är hösilaget i SIG som är problemet. Utan okunskapen kring hur man ska lagra, hantera och utfodra med det.

Jag har sett mer än ett stall med en öppen storbal silage i solgasset, som det tar en vecka för hästarna att äta upp. Jag har sett mer än ett stall där det är lite som ett lotteri för varje bal man öppnar, ska den vara blöt, ska den vara torr, ska den lukta fräscht eller ska den lukta skunk? Jag har sett hål i silagebalar tejpade med vävtejp/silvertejp och till och med pakettejp.

Jag ser det lite på samma sätt med hösilage kontra fång som med bronkit kontra hö. Det är dåligt foder/dåligt lagrat/dåligt hanterat foder som skapar problemen. Inte fodret i sig. Ingen häst får bronkit av friskt, fräscht torrhö liksom. Men däremot av dåligt/dammigt (mögligt) hö. Som endera är dåligt vid inköp pga okunskap, eller blir dåligt under lagring pga okunskap.

En häst som är benägen för fång som får foder med 50% TS ena veckan och 75% TS andra veckan, och där fodret är si så där rent hygieniskt, och som fodras med hösilage ur balen som stått öppen i solgasset en vårdag med +20 grader - den kommer att få fång av den grovtarmstörning det innebär. På samma vid som en häst med känsliga luftrör kommer börja hosta av det 'dammiga' svartprickiga höet som lagrats under en pressening och de yttre dåliga balarna plockats bort.

Nu utgår jag ju jag ifrån att man fodrar med ett hygiensikt foder, det känns ju lite som utgångspunkten i en bra hantering och omvårdnad. Med en felaktig hantering pga okunskap, så är ju orsaken plötsligt ägaren själv och det kan man ju inte skylla på något foder alls.

I hästen naturliga liv ingår perioder av svält, och innan fodertillskotten och analyserna slog till fick hästar näringsfattig hö ibland utan att någon brydde sig om det.

Det tror jag är den största anledningen till fång, att alla "depåer" alltid är fulla eller överfulla på våra hästar idag

Jag tror att det kan ha att göra med "trenden" med fri tillgång grovfoder... Höet har för bra värden och hästarna är för glupska.

Förut stod inte lika många hästar på lösdrift med obegränsat med bra mat.

Varför får våra hästar välfärdssjukdomar?

Svaret finns väl egentligen där - välfärd. Våra hästar har det lite "för" bra. Vi är lite dumsnälla ibland. Jag är ganska övertygad om att en stor del av alla fång-fall skulle kunna förhindras om folk inte överfodrade sina hästar och motionerade dem mera. Jag vet inte hur många gånger jag har hört att det är synd om hästen när den arbetas svettig :grin:

Jag säger absolut inte att alla som har en fånghäst är dåliga hästägare som vill sina djur illa, men det finns en hel del okunniga hästägare.

Vi har ju tagit bort en ganska stor del av dess natur. En vildhäst rör på sig över stora marker och går absolut inte på ett (mer eller mindre odlat) bete. Nu får många hästar vara glada om de får gå 8h i hage och sedan får de ändå förstklassigt foder - det är inte konstigt att det blir fel ibland.

På ett sätt kan jag tycka att det är lite konstigt, med all teknik vi har idag kan vi ta fram nästan exakt vad en viss häst behöver.

Vet inte vad jag ska tro ang fri tillgång,lösdrift etc. Men att fång ökar är ju helt klart.
Mitt sto (shettis/welsh) fick fång första gången i min ägo för 3år sedan cirkus. Hade då fått uppgifter om att hon inte visat fång och gick på frodigt bete hos förre ägaren. Släppte henne på en gammal,uppvuxen vall.Pang hon fick fång direkt(1vecka betesgång).Däremot fick inte gammel valacken det på samma bete trots att han haft fång 2 år tidigare. Tog hem dom och de får gå hemma i extremt gammal hage.
Allt har sedan varit lugnt fram tills i vintras.Inhandlade hönät med 4*4 hål i och allt funkade kanon.Tills en dag när korsnings stoet visade fång.Vet behandlade henne och hon blev sakta bättre. Under denna tiden fick hon sträng diet enbart med hö som hon är van vid.Fast i små mängder och 3 gg/dag.Analyserat sådant och vatten.Inget mer.Jo, pytte lite hackad lusern strå med foderjäst i.
Har sedan varit bra fram tills 2 veckor sedan.Visar åter igen ömhet.Gjorde om en galler bur (sådan som finns runt de stora fyrkantiga vatten tankarna).Klädde den med trädgårdsnät invändigt.Nu får hon minimalt hö var tugga och får verkligen jobba för att kunna äta sin ranson.Vips så är hon genast bättre.Jag ska nämna att jag inte ger mina något kraftfoder alls.De lever på hö,mineraler,vatten.Året runt.Går även ute året runt.

Tror i det mesta som du. Överfodring.
Kan inte hålla med om tanken på hösilage - rätt hanterat och rätt doserat. Resonemanget om tarmfloran är en TEORI liksom fruktanet. Det är också en TEORI där forskningen inte visat säkra samband (åtminstone inte förra vintern när jag kikade i de stora internationella forskningsdatabaserna som jag hade tillgång till då pga mina universitetsstudier).

IR är ett vanligt fenomen hos obesa människor och tydligen icke ovanligt hos överviktiga hästar.
Ett undantag är Cushings syndrom som är en sjukdom i binjuren men som ger sekundär IR men det kan vi lämna därhän.
De flesta gångerna har vi människor i all välmening ökat risken för IR och fång högst avsevärt genom överfodring och undermotionering av våra hästar.

Jag har själv en fångfjording, som fodras med hösilage och havre men hon arbetas så att hon håller sig smal ändå. Hon hade sitt fång flera år innan jag tog över henne, och har inte haft återfall.

kl

Antalet hästar har ökat väldigt mycket. Och nu är det "vanliga" människor som skaffar häst, utan att ha en kunnig gammal "hästkarl" i familjen. Man har ridit på ridskola och sen köper man sig en häst, för rida - det kan man ju Jag tror att en del problem bottnar i okunskap. Står man i inackorderingsstall blir man mååånga gånger förskräckt över hur lite kunskap det finns bland vissa hästägare.

Ja, det finns dem som behöver hjälp att passa ut en grimma korrekt.. :angel:

Jag tror att det kan ha att göra med "trenden" med fri tillgång grovfoder... Höet har för bra värden och hästarna är för glupska.

Förut stod inte lika många hästar på lösdrift med obegränsat med bra mat.

Fast fri tillgång på sommarbete kan ju åtminstone vissa hästar, de flesta gissar jag, reglera ganska bra.

I hästen naturliga liv ingår perioder av svält, och innan fodertillskotten och analyserna slog till fick hästar näringsfattig hö ibland utan att någon brydde sig om det.

Det tror jag är den största anledningen till fång, att alla "depåer" alltid är fulla eller överfulla på våra hästar idag

Det tror jag med + att vi håller dom i ett för högt hull, utan att veta om det, vi har vant oss.

Men fri tillgång på riktigt bra hö/silage verkar det som att många inte kan reglera...

Det tror jag med + att vi håller dom i ett för högt hull, utan att veta om det, vi har vant oss.

Detta tycker jag är väldigt intressant! Jag är uppfödd i en trav-familj och det är ofta (häst)folk kommer hem till oss och påpekar hur smala travarna är (min ponny, not so much :p) men de ska ju vara smala (de är ju inte underviktiga bara slimmade muskelpaket). Kanske är det så att vi har vant oss vid lite småfeta hästar och att gränsen för "lagom hull" har flyttats. Jag tror ärligt talat aldrig jag har hört om en travare med fång.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 777
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 629
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka