Vad är det bästa att ta på småsår...

F

Fortfarande Grevinnan

....för att hålla flugorna bort????
Och nu menar jag SMÅ sår men flugorna är ju på dom oxå....

Sv: Vad är det bästa att ta på småsår...

Zinkpasta eller Tarplaster brukar jag använda på småsår för att hålla flugorna borta...

Någon salva med tjära i brukar funka typ nylanders eller skillingaryd.

jag har en svart häst salva men jag kommer tyvärr inte på vad den heter..

Jag brukar rengöra med Grumme grönsåpa sedan klistrar jag fast en tygbit beroende på vad det är för sår. Är det ett mindre sår rengör jag bara med grönsåpa och sedan aloe vera kräm på.

Vid fulare sår använder jag textil lim och vanligt tyg. Vanilgt tyg låter huden andas och flugorna hålls borta. Textil lim är bra för att det kletar och är ganska lätt att ta bort utan att det skadar hästen ännu mer.

Nibla skrev:
Jag brukar rengöra med Grumme grönsåpa sedan klistrar jag fast en tygbit beroende på vad det är för sår. Är det ett mindre sår rengör jag bara med grönsåpa och sedan aloe vera kräm på.

Vid fulare sår använder jag textil lim och vanligt tyg. Vanilgt tyg låter huden andas och flugorna hålls borta. Textil lim är bra för att det kletar och är ganska lätt att ta bort utan att det skadar hästen ännu mer.

Det var kreativt! :) Funkar det bra?

Norrland

Har blåspray hängandes på en krok på stallgången när jag borstar, då går det dessutom fort, bara att gå ett varv runt hästen och spraya på alla småsår.

Nackdelen är ju att hästen blir blåfläckig

Säger bara Aloe Vera!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 427
Senast: Troll
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama