Vad är det bästa att göra? *långt*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 583
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Midi

Vi fick ju en "överrasknings"fölis för ca 2 månader sen. När hon föddes var hon mycket dålig, hon kunde inte stå upp etc. Men med lite hjälp började hon dia, dock tog det lång tid innan hon kunde gå ut då benen inte bar henne. När de väl bar henne såg hon ut som en giraff, bakdelen var så oerhört lågställd. Nu efter två månader kan hon gå normalt, dock hänger hon fortfarande lite i knäna, o möjligen lite hastrång.
Framhovarna är inte riktigt bra men hovslagaren sa att det skulle bli bättre om man gick med henne på hårt underlag 20 min om dagen. Hon verkades första gången igår och det gick mycket bra.

Så vad är det bästa att göra? Fölet var inte välkommet (då mamman är ridskolehäst) och är fortfarande inte välkommen. Vissa tror att hon aldrig går att rida på pga hennes bakben och då ev framhovar (bockhov?). Enl de är det "ingen som vill ha den, man köper inte en fölis som inte är 100 frisk, dessutom okänd stam". "Den tar bara massa tid och vem ska ORKA gå runt med den 20 min om dagen".

Ska man ta bort fölet bara för det? Eller ska man sälja det? Vissa tror att hon kommer bli en vandringpokal hos hästhandlare.

Kan hon hålla för ridning i framtiden med tanke på hennes bakben och framhovar (som förvisso skulle fixa sig enl hovslagaren)? Är det värt att vänta??

Mamman är c-ponny (okänd stam) och pappan vet vi inget alls om. Inte om han var häst eller ponny eller vad för ras. Mamman är ca 140 knappt och fölis är idag ca 110.

Jag har ju blivit erbjuden att köpa henne för tvåsiffrigt belopp. Är det värt det?

Sv: Vad är det bästa att göra? *långt*

nej, jag skulle inte göra det.
hästen kommer kanske att få problem i framtiden, eftersom den inte är korrekt utvecklad.
visst, priset är lågt, men är det värt det?
jag skulle nog ta bort fölungen, tyvärr.

Men herregud, om de funderar på att ta bort fölis bara för att "ingen vill ha henne" så förstår jag inte varför de ska sälja henne till dig så dyrt. Är det inte bättre att de säljer henne för självkostnadspris, alltså det det kostar för dem att ha henne vid liv fram till avvänjningen. Tycker det låter väldigt snålt av dem att ta bort henne om de inte får ut tillräckligt med pengar, för jag antar att de inte har henne försäkrad så att de får något vid en avlivning??

Sen så vågar inte jag svara på hennes hållbarhet, bedömmer en veterinär att hon inte kommer att hålla som ridhäst så är det nog bättre att ta bort henne nu än att bara låta henne gå..

Mvh Mária

TVÅsiffrigt alltså under 100 kronor ?

Om du har möjlighet att ta hand om henne - så skulle iallafall inte jag tveka.

Jag skulle definitivt ha slagit till! Om inte annat så av etiska skäl, är ett föl så ovälkommet att man inte kan satsa 20 min/dag på fölet så förtjänar det en mer ansvarfull ägare.

VEM är det som är osäker på hennes framtida hållbarhet?
HUR ser avvikelserna i benen ut?
Går fölet inte ute i hage nu? En hage med fast underlag är det bästa.

OM prognosen för hållbarhet är korrekt ställd och jättedålig så är det väl inte fel att ta bort fölet - VARFÖR ska man föda upp ett föl som inte kommer gå att använda? Just där är det faktiskt vettigt att vara osentimental.
Men om det "bara" krävs lite hantering och pyssel för att få den okej så är det ju absolut värt att ge den en chans.

(jag som har hovslagarutb i botten och stort intresse just för problemben o problemhovar blir ju nyfiken på hur den ser ut - har du lust så får du gärna skicka mig foton via PM...)

Jag skulle kunna tänka mig köpa

VEM är det som är osäker på hennes framtida hållbarhet?
HUR ser avvikelserna i benen ut?
Går fölet inte ute i hage nu? En hage med fast underlag är det bästa.

OM prognosen för hållbarhet är korrekt ställd och jättedålig så är det väl inte fel att ta bort fölet - VARFÖR ska man föda upp ett föl som inte kommer gå att använda? Just där är det faktiskt vettigt att vara osentimental.
Men om det "bara" krävs lite hantering och pyssel för att få den okej så är det ju absolut värt att ge den en chans.

(jag som har hovslagarutb i botten och stort intresse just för problemben o problemhovar blir ju nyfiken på hur den ser ut - har du lust så får du gärna skicka mig foton via PM...)

Det är chefen som är osäker. Vad jag vet är inte ngn veterinär tillfrågad om hållbarhet. Fölet går ute dygnet runt nu med sin mamma i stor gräshage (vi har ej kuperade hagar).
Har inga nya bilder, bara en gammal när hon var "giraff". Men jag kan försöka fixa kamera tills imorgon (har ingen egen digitalkamera).

Absolut är det dumt att föda upp en häst/ponny som inte kommer funka alls. Måste ta reda på mer.

Det finns ju skenor och sånt som delvis kan korrigera felaktiga benställningar. Jag har en kontakt som har använt sånt på sin fölunge.

Helt krasst så kostar ju vilken häst som helst samma pris (enligt ens egna förutsättningar) i månaden. Även en defekt som inte går att använda. Du kanske kan ge den ett gott hem nu, men kan du sälja den om dina förutsättningar ändras?

Är den redan så stor som 1,10 så borde den väl hamna över ponny måttet?

Senast ändrad:

Bilder kommer imorgon :D Är det närbilder och "hela hästen" bilder som gäller? Både bakifrån o framifrån?

Det kan säkert gå att få till benen på den lilla kraken med mycket jobb. Och den kommer säkert att fungera som promenadhäst.
Fast även om de blir ett billigt inköps pris så kan ju veterinär kostnaderna skutta iväg ordentligt.
men har du tid och ork och själv tror att det kan gå vägen så tycker ja du ska köra på det.

Vet ju inte hur illa hon ser ut i benen, men min såg ut som en korkskruv i sina och han har växt bort det och är fin i sina ben nu. så de kan säkert växa bort med tiden. OM det inte är för illa

Det är ju inte inköpspriset som är jobbigt utan alla andra kostnader efter det. Hon kommer avvänjas i oktober.

Hennes ben är inte skruvade på ngt sätt men hänger lite bak (när hon va som nästsämst gick hon på kotorna bak, nu går hon på hovarna). Ska ta kort imorgon som sagt o lägga in :D

Ett föl som är skev i benen och vinglig och går hit o dit är väl inget ovanligt, när vi fick tvillingföl var benen så mjuka och skeva att själva benen böjdes utåt. Det fixades till med en titthålsoperation på Helsingborg när hon var 7 månader.
Bock på föl är inget att vara rädd för, jag hade ett halvblod som vi fick plasta in hoven på för hon fick ont men det gjorde hovslagaren på ATG för ingen kostnad alls. Jag har haft flera föl som varit bockhovade och då ska man fila lite i trakterna med någon några veckors mellanrum. Alla mina ponnyer som såg ut att ha bockhov som föl/unghästar är helt normala nu.
Jag skulle inte tveka köp fölet och försäkra det med veterinärvård så kanske om du har tur får en riktig liten pärla.

Är det ingen som har sett hur travfölen kan se ut i sina ben??? Dom går åt alla håll men det rättar alltid till sig!

"Den tar bara massa tid och vem ska ORKA gå runt med den 20 min om dagen".

Ska man ta bort fölet bara för det? Eller ska man sälja det? ?
Såna här historier får mitt hjärta att brista. Om man har djur så är det ens förbannade skyldighet att se till att de har det bra. Vem för det stackars fölets talan? Vare sig det är att det bästa är att ta bort fölet för att det är för sjukt för att leva, eller om det har en chans att bli bra, så ska man ge det den bästa tänkbara vård. Inte tänka egoistiskt att man inte orkar gå 20 min. om dagen. Det måste ju vara någons ansvar att stoet från början blivit dräcktigt? Det vore väl ett ypperligt tillfälle för ridskolan att låta eleverna få ta del av att se en unghäst växa upp.

Jag skulle absolut givit fölet en chans om det nu inte är så att en veterinär dömt ut det, då skulle jag låta den få somna.
Vad säger veterinären och hovslagaren om fölets framtidsutsikter?

Ja, under 100 kr.

Jasså så billigt:D Jag som utgick ifrån att det var tre nollor efter tvåsiffrigt:o haha..

Men kan inte du ta ut en hovslagare eller veterinär som kan kolla på fölis? Tror den att det inte kommer påverka hållbarheten så gör du förmodligen ett klipp! Såp som du beskriver benställningen med att han går på kotorna bak o att det redan är bättre är högst normalt på nyfödda föl!!

Du skriver att fölet gick på bakkotorna när det var som sämst. Vet du hur många föl som gör det? Det är väldigt vanligt och flera av mina föl har gått så de två första veckorna, det rättar till sig sedan. Jag tycker det låter fruktansvärt att ta bort det , utan att ge det en chans!! Jag skulle också gärna köpa det lilla livet...

Det verkar som om ni inte haft veterinär till fölet än, utan bara hovslagare? Inget större fel i det, det är hovis som kan fixa mest när det gäller benställningar, men det innebär ju också att fölet inte fått någon riktig diagnos? Din chef kanske inte har haft med så många nyfödda föl att göra? Gör som er hovslagare säger och ge fölet en chans!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 018
Senast: Jamtland
·
E
Ekonomi & Juridik Såhär är det: Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som... 2
Svar
32
· Visningar
5 036
Senast: ebba85
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 823
Senast: zoowie
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka