Vad är det bästa att göra? *långt*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 6 583
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är det bästa att göra? *långt*

Om fölet är så billigt så kan du köpa det, det är många föl som har lite konstiga benställningar när de föds men brukar rätta till sig.

Jag tycker att du kan köpa fölet om det var så billigt, då har du ju pengar över till hovslagare och sådant viktigt.

Jag har haft föl som varit "krokiga" i benen, i år fick vi en liten "windswept" fölis. men de har varit starka och rest sig,även lilltösen i år och benen har rätat sig. Däremot hade vi en halvblodskille för några år sen, som var svag och inte reste sig första dygnet. Han var som en prematur fast stoet gått tiden ut.

När han började ridas så gick han orent. Röntgen visade på rejäl spatt i båda bakbenen, vilket är ovanligt på så unga (3år)halvblodshästar. Veterinärens teori var att han var så mjuk i skelettet att det blev brosk som växte ihop, istället för ledytor. Han hade sett det på andra hästar som var prematura eller inte reste sig första dygnen. Det ver tufft att ta väck honom som 3-åring, han var en snygging.

Kolla "din" fölis bakben och se så hon är ren i haskonturerna. Lycka till.

Jag hade köpt fölet utan problem! Det mesta går att rätta till när de är så små.
Köper du det inte kan du säga till mej!!

bilder

11315346.jpg

11315349.jpg

11315352.jpg

11315351.jpg

11315354.jpg

11315360.jpg

där står hon i liten nerförsbacke

Idag haltade hon vänster fram, antagligen för hon blev verkad första gången i onsdags och gick på asfalt igår 20 min.

9867939.jpg

så såg den ut när den började kunna gå typ efter en månad.

Ärligt talat, det där är väl ingen fara?? :confused:
Jag ser liksom inte ens problemet...
Vaddå bockhov?
Den är lite vinklad i haserna bak, värre hästar har skådats...
Och nog sjutton har fler föl haft ett par jobbiga förstaveckor och ändå vuxit upp till sunda individer!

Jag hade inte varit orolig för den

Kanske är mest bortförklaringar då.......hovslagaren sa dock att hon ej trampar genom ordentligt fram utan går på tån.

Slå till innan dom ångrar sig! Skriv ett kontrakt också,och betala NU! I oktober så kanske h*n har rättat till sig,och dom vill ha 4 siffrigt belopp..

men jag vet inte hur jag ska göra...jag vet ju inte ens om jag har råd i oktober att skicka den på lösdrift med massa kompisar?? Det är ju det jag vill isåfall.

De lär inte ångra sig då de är säkra på att ingen vill ha henne o att hon inte håller..... De sa går att "har du bestämt dig så skriver vi kvitto o kontrakt nu"

Jag vet inte :cool:

Tror ni kommer bli större än sin mamma?

Jämför höjden på framknäna i förhållande till mammans. Där kan du få ett hum om blivande storlek...
Framknäna på samma höjd = sannolikt minst lika stor som mamman

Det tror jag, hon är ju så pass stor nu i jämförelse med stoet

klart man är sugen men jag måste fundera på om jag har råd (nej jag menar inte inköpspriset :p)

bör man göra en vet.besiktning då? (det lär jag få stå för)

Det gör man inte på föl, de ändras så mkt hela tiden. Så har det sagts till mig iaf. Köpte mitt sto som föl

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 018
Senast: Jamtland
·
E
Ekonomi & Juridik Såhär är det: Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som... 2
Svar
32
· Visningar
5 036
Senast: ebba85
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 823
Senast: zoowie
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka