Vad är den ultimata distanshästkroppsbyggnaden?

Weeazel

Trådstartare
Hej tänkte bara fråga vilken kroppsbggnad på hästen som är den ultimata. Och sen undrar jag särskilt vilken mankhöjd som är den optimala. Är det en nackdel om hästen är stor? Har hört att det är få distanshästar som är över 170, iaf när det gäller ii de lite högre klasserna. Men om man har en häst som är mellan 165 och 170, är det någon nackdel då?
Tacksam för svar // Micke :)

Sv: Vad är den ultimata distanshästkroppsbyggnaden?

Distanshästar är oftast mellan 150 till 160 cm även om det finns undantag i bägge riktningarna. En klar fördel är att hästen är lätt byggd och inte har för högt steg utan mera "flyter" fram över marken och täcker mycket mark utan större ansträngning.
Det viktigaste är dock att de har en bra skalle och är glada i att få jobba. Många timmar läggs på träning och att inte ha en häst som tycker det är roligt gör också träningen tråkigare.
Sedan är det viktigt att du och hästen trivs tillsammans av samma orsak som ovan.

Ok, med andra ord dåligt med flashiga dressyrrörelser, eller?

Ja jag tycker att man skall undvika för mycket häng och pumpande i rörelserna.Kostar bara energi och i skogen är det ingen som blir imponerad:rofl:

Hej tänkte bara fråga vilken kroppsbggnad på hästen som är den ultimata. Och sen undrar jag särskilt vilken mankhöjd som är den optimala. Är det en nackdel om hästen är stor? Har hört att det är få distanshästar som är över 170, iaf när det gäller ii de lite högre klasserna. Men om man har en häst som är mellan 165 och 170, är det någon nackdel då?
Tacksam för svar // Micke :)

Jag skulle säga inte över 165 cm. Har förstått att du är ute efter din första häst. Låt en väl utbildad hovslagare titta på hästen du vill köpa innan du köper, likaväl som du låter en veterinär titta. Köp ingen överbyggd häst och rid hästen i form. Det kan man göra utan att behöva rida den med flashiga dressyrrörelser. ;) Skulle jag vara som du, skulle jag köpa en häst som först gått trav några år, men slutat pga av att den inte vann (alltså ej skador) och som sedan gått som ridhäst i några år. Det är bra om hästen ridits i både hopp och dressyr. Då är du närmre att kunna sätta igång direkt.

Hälsning Maja

Ok, men de flesta brukar ju råde en till att leta efter en häst som gått i travet så lite som möjligt för att den ska få så lite problem med galoppen som möjligt... Eller? Hur stor häst behöver jag om jag är ca 185 och inte är supersmal? (Inte tjock precis, men inte någon tändsticka så... :))

Ok, men de flesta brukar ju råde en till att leta efter en häst som gått i travet så lite som möjligt för att den ska få så lite problem med galoppen som möjligt... Eller? Hur stor häst behöver jag om jag är ca 185 och inte är supersmal? (Inte tjock precis, men inte någon tändsticka så... :))

Nu är jag ingalunda expert på travhästar, men jag tror att om hästen har svårt för galoppen har det mer med hur den är född än om den är tränad. Fast jag kan ha fel. Har tittat på travföl och arabföl som sprungit ihop i hagen och det var enorm skillnad. Travfölen sprätte iväg med sin trav och breddade bakben, medan araberna galopperade. Tror inte att en häst som bara har traven nödvändigtvis är bäst på att trava. Skulle vara intressant att höra vad andra som kan mer säger.

Den vinst du har med en vettigt tränad travhäst är att den fått sin grundträning för hållbarhet i tidiga år. En travhäst som mest gått och skrotat och sedan blivit ridhäst har sämre förutsättningar.

Hälsning Maja

Jag skulle tro att det är generna som styr på en häst.

Håller själv på med trav och har märkt hur olika det är med galoppen på travarna. Fyråringen vi har travade mestadels i hagen när hon var liten, medan tvååringen vi har nu helst vill galoppera. Har även haft halvsystern till tvååringen som jag red in.. Och jag kan säga att hennes favoritgångart var galopp. Fyraåringen vill inte ta ett galoppsteg. Så det är väldigt olika bland travare.. Det är mina spekulationer ;)

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 267
Senast: sorbifolia
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 858
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag skulle vilja veta ni har för tanke och erfarenheter gällande några äldre kändare hingstarna och vad som är typiskt hos var och...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: FADressage
·
Utrustning Hej! Har häst som trampar av sig skor och trasar sönder hovarna. Har köpt och testat en massa barfotaskor men hittar inga som sitter...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka