Vad är de här för djur?

diablo_

Trådstartare
Jag visste inte vart jag skulle lägga tråden så moderator får gärna flytta på den om den ligger fel!

Jag har sett sånna här så kryp på mina får förut, men när jag sen klippte fåren så försvann dom och jag tänkte inte mer på de. Sen flyttade vi till småland och då kom krypen tillbaka på fåren, klippte dom igen och krypen försvann. Sen har jag märkt att dom är på hästarna ibland oxå! När jag va hos veterinären med min häst så såg jag att han va irriterad över nått på rumpan, han sparkade en gång. Jag kollade va de va och då satt de ett sånt här kryp på rumpan på honom och bet honom! När vi rider ut så är de många sånna här kryp som har vingar, dom flyger och landar på hästarna och oss och biter. Jag har aldrig blivit biten, men hästarna blir. När man ska ta bort dom från djurens päls så håller dom i sig, så dom är svåra att dra loss om man säger så. Jag har verkligen tröttnat på dom här nu och jag vill veta vad de är och hur man blir av med dom.

När jag va på praktik på ett ställe för 2 år sen så kmr jag ihåg att jag såg en sån och han kallade dom för fårkrabbor. Jag tror de va så han kallade dom iaf :D
Här kmr de bilder:)

http://www.pixbox.se/alb_show_id1135400_page0.html

Sv: Vad är de här för djur?

Älgloppor kallar vi dom.. Vidriga kryp som är stenhårda :crazy:
Brukar alltid ha en hel drös i håret efter en jakt eller en skogstur med hästen :p

Hjortlusfluga har jag också sett som benämning på dem.

Älgloppa, älgfluga, hjortloppa, klövloppa - kärt barn har många namn :D

Äckligaste varelsen på denna jord :crazy:

En liten tjej i stallet döpte de till spindelbromsar för flera år sedan. :D Annars kallar vi de för älgloppor eller älgflugor.

Håller med squarepants om att det är den äckligaste varelsen som finns. Odödliga, snabba och nästintill osynliga tills man/hästen blir biten.

kl

Usch, jag har så otrevliga minnen av sånna! Tvättade händerna efter en skogstur med hästen och ser att något litet svart kryper över kinden in i håret. Jag bara skrek och fick ducha jättelänge innan jag såg den på näsan och kunde få bort den. Uhhhh.

älgsporre/ älgfluga kallar vi dem äckliga varelser..... :D

Ärsh, är ju en sport o jaga dem!:D
Gömmer sig gärna under svansen de små:devil:
Ska man vara seriös när man jagar, ska man använda en färstingplockare i metall och lyckas ta dem:rofl: sen bränna dem:devil:

Vidriga små kräk. :crazy::devil:

Btw, Älgfluga kallas dem så vitt jag vet.

älgfluga har jag hört, dom är sjukt äckliga och fick rysningar bara av att se bilderna på den lilla rackarn ;P x)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar