Vad är de för fel på min kisse ? :(

ElektraDelight

Trådstartare
Min kise är en honkatt på ca 20 månader.
Hon har aldrig varit skadad eller liknande och har alltid varit en pigg & glad kissemisse. Men nu är något fel :/

Så fort man närmar sig de bakre partiet ( utsidan på bakbenen, ryggen & svansen) så morrar hon och jamar.. Fräser om man rör henne där. Smyger undan, undviker kontakt. Håller sig i närheten men man får ej röra henne.. Hon finner sig i de men gillar de absolut inte..

Vad är fel ? :/

30030476.jpg

Sv: Vad är de för fel på min kisse ? :(

Ring veterinär! Hon kan ha ramlat/stukat sig/ fått nerv i kläm eller nått.

Snälla ring en veterinär, din katt har ont.
Passa även på att kastrera katten på en gång så slipper du höra henne skrika så mycket (läst i annan tråd).
Jag blir så ledsen av sådana här inlägg, är en katt inte värd att få vård?
Skulle du skriva på ett forum om din häst betedde sig likadant eller ringa veterinären?

Senast ändrad:

för det första bör du kontakta veterinären för att utesluta smärta från tex fall.

Din honkatt löper varannan vecka, det är ofta. hon är lite drygt 1.5år. Du har mycket som liknar en katt jag kastrerade för någon månad sedan.

Första tecknet var att hon drog sig undan, från både djur och människor, hon som alltid hade varit social och nyfiken. De andra katterna börja mobba henne helt utan anledning. Hon börja klaga mjauande när man lyfte upp henne på ett sätt hon inte brukade. Hon börja löpa tätare från ca varannan vecka till att löpa ca 7 dagar pausa 5 dagar. Mamma bar henne och strök henne på magen (vilket hon gillade förut) men fick ett aggressions utbrott och veva med klona:eek: Min söta snälla katt. trodde att de var en tillfällighet men visade samma aggression igen. Då kastrerade jag henne. Vid kastreringen bad jag dem kolla äggstockarna och livmodern. Diagnosen blev äggstockscystor.

Varför jag inte undersökte henne mer var att hennes mor som jag kastrerade 4 månader tidigare gjorde jag en mängd undersökningar på men hon hade värre beteenden än sin dotter och visste att äggstockscystor kan vara ärfliga.

Katten visar ju att något är väldigt fel, för de flesta katter så tar det lång tid att visa ett sådant betende som din katt uppvisar och du kan därmed vara säker på att hon har lidit i tysthet en tid.
Katten ska givetvis kastreras om det inte är gjort, det är verkligen elakt att låta en katt som inte ska gå i avel att få gå och bara ha att göra ungar i huvudet hela tiden.
Du kommer få en mycket lekfullare och trevligare katt efter att kastreringen är gjord så du har allt att vinna och "förlorar" bara några hundralappar, det blir en utmärkt julklapp till hela familjen att er katt mår bra:love:

Kastrerar du katten så försvinner säkerligen hennes problem men du ska givetvis be veterinären att undersöka henne ordentligt när ni ändå är där för att utesluta att det rör sig om något annat.
Hon kan ju ha ramlat ner från något och skadat sig och har hon det så ska hon givetvis ha vård.

Om du själv hade reagerat som din katt gör, hade du då avvaktat och sett om det gick över eller hade du valt att söka hjälp?
Gör med katten som du hade gjort med dej själv.

Jag är faktist inget Monster!
Självklart har jag bokat tid hos vet & vi ska dit i eftermiddag.
För kastrering & undersökning.

Först måste jag bara säga att du har en väldigt fin misse!

Bor du närma en väg? Ofta tycker jag att katter som blir överkörda får problem med bakkärran, så om du bor närma en väg finns ju risken att hon blivit överkörd.

Såg nu att du ska ta henne till veterinären. Lycka till, jag hoppas att det är ett enkelt problem som går att lösa!

Hur har det gått? Var det "bara" löpningen som orsakade problemet eller var det något annat?

Jag vet inte om det var detta "Om du själv hade reagerat som din katt gör, hade du då avvaktat och sett om det gick över eller hade du valt att söka hjälp?" som du reagerade så starkt på i mitt förra inlägg? Isåfall kan jag berätta att det är så jag resonerar själv, fast jag byter ut djuret mot mina barn eftersom jag alltid väntar för länge med att ta mej till läkaren själv.

När man läser något så är det ju svårt att veta hur allvarligt något är och därför skrev jag så.

Ett litet exempel, om jag skriver att jag hittade en av katterna idag gåendes på tre ben och frågade vad jag skulle göra så hade jag ju fått svaret att jag genast skulle ta den till veterinär.
Men om jag istället skrev att en av våra katter verkar ha blivit trampad/klämd för hans klo hade gått av inne i trampdynan och han gick normalt igen när den var borttagen, behöver jag åka till veterinär?
Då hade jag förmodligen fått svaret, avvakta och håll koll, blir det varmt, svullet eller ömt så åk in om klokapseln verkar vara ok, verkar klokapseln skadad så ring veterinären direkt eftersom den kan behöva tas bort.

Ser du skillnaden?
I ditt fall verkade du inte införstådd med att din katt lider av att löpa igen och igen utan verkade se det mest som att det plågade dej och då är det väl bra att du blev upplyst om att katten far illa av det?!
Utan kunskap kan vi ju inte göra det bästa för våra djur och det är ju därför sådana här forum är så bra, man kan lära sig massor här oavsett om man är nybörjare eller har haft kattuppfödning i 40 år.

Kisse är hemma igen efter besök hos vet.
Kastrerad & fortfarande väldigt trött. Ligger och sover i mattes knä & vill helst stanna där.
Inga allvarliga skador som tur var. Hon har nog busat med vovve lite för hårt så dom får vara avskilda ett tag. Hon hade antagligen en muskelskada som skulle läka av sig själv. Om kise kan hålla sig någorlunda lugn.. Haha :p

Tack DarkInNight, jag tycker oxå att hon är väldigt fin :) Hon är innekatt för jag bor mitt i en kurva där folk kör som idioter så jag vågar inte släppa ut henne :( Men hon verkar må bra iallafall. Särskilt sen hon fick sin lekkompis (hunden).

Så, allt som allt. Lyckat besök hos vet & kisse mår bra :)

Då är vi två som har nykastrerade honor hemma :) Min lilla tös måste även ha tratt på sig för hon fick sin missbildade klo bortopererad så hon är sydd på ena framtassen. Trött är hon åxå, och hon tycker jag är den hemskaste personen i hela världen som satte den hemska grejen runt halsen på henne.

Söt kisse du har annars :) Hoppas att allt kommer att gå bra med henne nu :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 337
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 516
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24