Vad är bruks?

Sv: Vad är bruks?

Jag orkade inte bläddra ner och kolla om någon annan svarat, så jag svarar ändå :)
Du har googlat rätt, flattarna t ex blir inte Brukschampion utan Svensk Spår/sök/rapport Champion när dom plockar tre Cert inom en diciplin. Medan en rottis blir Svensk Brukschampion om den lyckas med samma, tre specialcert och very good på utställning.

(Eller två specialcert och ett utställningscert)

Fast det kan ju ändå inte stämma helt? Om du kolla hunddata på t ex hund
S13224/2001 så är ju denna både SE BCH och SE SpCH..

Det är en kelpie, en bruksras, så det borde inte stämma, då borde den inte kunna bli SpCH alls?

Så som jag har uppfattat det så kan alla brukshundar bli BÅDE SE BCH (genom antingen tre brukscert eller två bruks - och ett utställningscert) och t.ex SE SpCh (genom tre spårcert) medan icke-brukshundar "bara" kan bli specialgrenschampions?

För de tre brukscerten kan ju tas ex två i spår och ett i sök medans ett specialgrenschampionat kräver tre från samma gren.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Marje
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 697
Senast: giovanna
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 363
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka