Vad är bruks?

Choo

Trådstartare
Nu kommer jag låta helt ... men jag vill veta hur brukstävling går till.

Jag har förstått att man tävlar i olika klasser. Apell, lägre, högre och elitklass.
Gör man 3 olika moment? lydnad, budföring och ett valfritt i apell och lägre klass. Högre och elit är det lydnad, valfritt och ett annat moment?

Måste man uppfylla viss poäng under de 3 momenten för att gå vidare till nästa klass eller slår man ihop poängen i de tre momenten?

Får man välja att stanna kvar i klassen, även om man uppfyllt kraven för att tävla vidare i nästa?

Får man merit om man blir uppflyttad eller är det bara om man klarar elit? Vad får man isåfall för merit?

Vilket valfritt moment är vanligast att folk väljer? Är det något moment som är svårare? Tävlar man alltid med samma valfria moment eller får man välja olika vid varje tävling? Är det bra att tävla olika? eller ska man hålla sig till en gren?
Om en hund har meriten IPO 1, vad är det?

Mycket frågor, hoppas någon orkar svara:D

Sv: Vad är bruks?

Jag är ingen expert man kan försöka svara lite iallafall :)

Man kan tävla i spår, sök, rapport, skydd och IPO. IPO och skydd kan jag typ ingenting om så lämnar dessa grenar utanför framöver.

Varje tävling består av 3 moment: lydnad, specialgren och budföring (appell och lägre) eller uppletande (högre och elit).

Man får ingen merit vid uppflyttning utan titel blir det först när man tar championat.

Jag tror det är vanligast att tävla i spår. Man kan tävla i olika grenar men förutom appellen så måste man bli uppflyttad inom vardera gren för att få gå vidare.
Det är helt klart meriterande att tävla i höga klasser i flera grenar, och man kan även förutom championat i vardera specialgren (spårchampion, sökchampion osv) även bli brukschampion.

Resten får någon annan svara på.

Senast ändrad:

Så här kan det se ut:
Appell spår.
Möts upp på bestämd plats för att gå ett spår på 300m med 2 apporter + slutapport. Vanligast är att man går på fält i appellklass då domaren ska kunna se hela spåret.

När alla har gått sitt spår åker man till platsen där man ska köra lydnadsdelen. Där kör man också budföring.

Ser ungefär likadant ut för lägre klass med undantag att spåret är längre och domaren enbart kollar början av spåret.

I högre och elitklass tillkommer uppletande istället för budföring. I högre och elit bedöms även spårupptag.

I bruks kan du antingen få ej godkänt resultat, godkänt resultat eller med tillräckligt höga poäng på lydnad + specialdelen bli uppflyttad till nästa klass.
I elit tävlar du även om certpoäng.

Tack för svaren!

Skummade igenom länkarna, ska läsa ordentligt ikväll!:)
Jag läste att man måste uppnå en viss poäng att bli godkänd och sedan en viss poäng för att bli uppflyttad, det visste jag inte.

Så då kan man alltså ta championat i de 4 olika valfria momenten? Blir man brukschampion då?

Ska som sagt läsa länkarna ordentligt ikväll, det mesta står säkert där:)

Senast ändrad:

Om jag inte minns helt fel så blir man brukschampion om man är champion i tre specialgrenar samt har minst very good (eller är det good?) på utställning.

Om jag inte minns helt fel så blir man brukschampion om man är champion i tre specialgrenar samt har minst very good (eller är det good?) på utställning.

Nej, brukschampion blir man om man har plockat tre cert inom sin specialgren och har lägst ett good(?) från minst unghundsklass på utställning.

Nej, brukschampion blir man om man har plockat tre cert inom sin specialgren och har lägst ett good(?) från minst unghundsklass på utställning.

Nu känner jag mig förvirrad. Jag trodde att man skulle ha cert i flera specialgrenar? Vad är annars skillnaden mellan spårchampion och brukschampion?

Edit. Efter att ha googlat lite så inser jag att jag visst hade totalfel. Så championat inom specialgrenarna är alltså till för icke-bruksraser alt bruksraser som inte har utställningsmerit?

Senast ändrad:

Då är cert samma som inom utställning?
Med tre cert blir man väl svensk utställningschampion.

Hur uppnår man ett cert? Vet någon om det finns många rottisar som blivit brukschampion?

Det står i reglerna. Jag tror att man ska få ihop ett visst antal poäng och typ vinna klassen?

Typ samma princip som vid utställning alltså.

Enligt reglerna:
Bruksprovscertifikat (cert) tilldelas vinnande hund inom varje grupp av elitklass vid
officiellt bruksprov under förutsättning att föreskriven certifikatpoäng uppnåtts.
Dessutom tilldelas annan än vinnande hund certifikat (under förutsättning att
föreskriven certifikatpoäng uppnåtts), om:
– dennes poängsumma uppgår till minst 680 poäng (skyddshundsgruppen) resp.
585 poäng (övriga grupper),
eller
– dennes poängsumma ej understiger segrarens med mer än 16 poäng
(skyddshundsgruppen) resp. 10 poäng (övriga grupper).

Vet någon om det finns många rottisar som blivit brukschampion?

Jättemånga finns det väl inte, men ett gäng iallafall. Det var nog mer vanligt tidigare än det är idag..

Jag var in och kikade lite på SKKs hunddata och hittade EN rottweiler som blivit brukschampion under september/oktober.. Längre bak än så, orkade jag inte kolla :p

Det finns väl 200 bruksaktiva ekipage, hur många av dem som blivit champions går nog att hitta på SKKs hemsida, man klickar på tävlingsresultat.

Nu känner jag mig förvirrad. Jag trodde att man skulle ha cert i flera specialgrenar? Vad är annars skillnaden mellan spårchampion och brukschampion?

Edit. Efter att ha googlat lite så inser jag att jag visst hade totalfel. Så championat inom specialgrenarna är alltså till för icke-bruksraser alt bruksraser som inte har utställningsmerit?

Som JAG har förstått det (kan ha missuppfattat något) så är 3 cert = SE BCH. Kan vara t ex 2 spårcert och 1 utställningscert.

3 Cert i samma gren ger specialcert. Alltså 3 sökcert ger SE SöCH.

Med resevarvation för att jag är helt felinformerad :)

Toppen, tack!
Jag har nämligen börjat träna på brukshundsklubben och där pratas det väldigt mycket om brukstävling. Är roligt ifall jag förstår vad de pratar om istället för att sitta som ett frågetecken.

Var på bruks och tränade idag, Det gick katastrof!
Vi får super bra hjälp på klubben, alla är trevliga och hjälpsamma men ibland känns det bara hopplöst..
Idag drog han så mycket i kopplet så jag orkade inte hålla, jag tappade honom två gånger. Jag ville ge upp men tjejerna pepprade på mig.
Jag håller på med klicker som tjejerna på bruks har lärt mig och det fungerar bra, ibland.. Kommer vi för nära en annan hund eller människa så sätter han fart. Idag kom det en ny äldre tjej som jag inte har träffat förut, hon hade tre hundar av rasen malle. Hon tyckte INTE att jag skulle dalta med honom utan säga till ordentligt när han drar iväg med mig eller om han inte lyssnar, nonchalerar mig. Sen, när han är duktig är det klicker och godis eller kamp som gäller.

Frågan är nu, hur "tuff" ska man vara mot sin hund? Vad skulle ni göra om ni hade en rottis på nästan 50 kg som sätter fart mot det han vill? Som ska hälsa på allt och alla?

Senast ändrad:

Jag orkade inte bläddra ner och kolla om någon annan svarat, så jag svarar ändå :)
Du har googlat rätt, flattarna t ex blir inte Brukschampion utan Svensk Spår/sök/rapport Champion när dom plockar tre Cert inom en diciplin. Medan en rottis blir Svensk Brukschampion om den lyckas med samma, tre specialcert och very good på utställning.

(Eller två specialcert och ett utställningscert)

Senast ändrad:

Kommer vi för nära en annan hund eller människa så sätter han fart. Idag kom det en ny äldre tjej som jag inte har träffat förut, hon hade tre hundar av rasen malle. Hon tyckte INTE att jag skulle dalta med honom utan säga till ordentligt när han drar iväg med mig eller om han inte lyssnar, nonchalerar mig. Sen, när han är duktig är det klicker och godis eller kamp som gäller.

Frågan är nu, hur "tuff" ska man vara mot sin hund? Vad skulle ni göra om ni hade en rottis på nästan 50 kg som sätter fart mot det han vill? Som ska hälsa på allt och alla?

Jag har tränat några gånger på brukshundklubben och reagerat på att många använder mycket korrigering på sina hundar och gärna förespråkar det för andra. Tyvärr så är det inte alltid på enkelt att korrigera bort vissa beteenden utan man riskerar istället att de förstärks.

Nu har inte jag en rottis på 50 kg utan en kelpie på knappt 17 kg men jag hade ignorerat "fel" beteende och belönat med en åtråvärd belöning vid rätt beteende dvs. kontakt med dig. I början kan man kanske inte göra mer än att stå still en bit bort och klicka för kontakt. Kan du inte hålla i så kan du kanske knyta fast honom någonstans i början. Hunden bör lära sig efter ett tag att allt det roliga skapar föraren, ingenting annat blir kul och då kan störningarna öka dvs. ni kan gå lite närmare andra människor och hundar och göra samma sak igen osv.

Precis så som du skriver säger tjejerna åt mig att göra!
Det var den "nya" tjejen som tyckte att jag skulle säga åt, och då funderade jag på vad jag egentligen ska göra..

Jag går ute i kanterna av planen och när han tar ögonkontakt med mig så klickar jag och sen godis. Ibland går jag lite närmare och sen går vi tillbaka ut till kanterna. Tjejerna sa att jag ska lägga bort alla kommandon, det viktigaste är att han tar kontakt med mig. När han lär sig att ta kontakt så kommer allt annat att falla på plats.
Det är på parkeringen och vid klubbstugan som det blir för nära, då ska han rusa fram och leka..

Vi får fortsätta ute på kanterna:)

Låter klokt. Min hund kan också bete sig så på parkeringen men det brukar jag inte bry mig så mycket om, jag är glad att jag har en hund som gillar människor (men han får inte gå fram till dem för det) och väldigt gärna vill ner till planen. Men blir hunden för stark så är det klart att det kan bli ett problem. Du kanske kan försöka att ta ut hunden när det inte är så många i närheten i början och sen kanske köra lite störningsträning även på parkeringen när ni fått kläm på det på planen.

Sen finns det alltid dagar som träningen går lite sämre och då får man kanske göra det lite lättare just den dagen annars riskerar man att bli frustrerad och då går det antagligen ännu sämre...

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Marje
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 697
Senast: giovanna
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 363
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka