Vad är bra foder till kattmamma?

tgd

Trådstartare
Vad är bra foder att ge till mjölkproducerande kattmamma så att hon inte faller ur alldeles? Vad har ni bra erfarenheter av?

Sv: Vad är bra foder till kattmamma?

Royal Canin Babycat är strålande.

Tack! Är det kattungsmat? Så även lämpligt för de små när de börjar tugga fast mat?

Ja, det är små små bitar. Mina små brukar redan börja slicka och nosa på det vid 3-4 v ålder. Mycket proteiner! En digivande mamma ska ha fri tillgång till ovanstående foder enligt Royal Canins rekomendationer. Våra honor har håller sig fina i hullet och kattungarna har vuxit sig stora och fina. Kan dock hålla med om att det är lite dyrt men väl värt investeringen eftersom man inte behöver något annat foder. Bara vatten på sida! :)

Ja, det är små små bitar. Mina små brukar redan börja slicka och nosa på det vid 3-4 v ålder. Mycket proteiner! En digivande mamma ska ha fri tillgång till ovanstående foder enligt Royal Canins rekomendationer. Våra honor har håller sig fina i hullet och kattungarna har vuxit sig stora och fina. Kan dock hålla med om att det är lite dyrt men väl värt investeringen eftersom man inte behöver något annat foder. Bara vatten på sida! :)

Skönt att höra rekommendationer! Vill inte att lilla Kissen skall falla ur alldeles.

Vill varna lite för att bara ge kattungarna ett slags foder under hela deras uppväxt. Det är under det första levnadsåret, främst de första 6 månaderna som katter lär sig vad som är mat och vad som inte är mat. De behöver äta mat av olika smak, konsistens och lukt för att de inte ska utvecklas till kräsna katter som aldrig kommer äta något annat än "Sigges bästa".

Kräsenhet kanske inte ses som ett stort problem i allmänhet, men det blir ett stort problem om man måste byta foder någon gång (tex. för att den gamla maten utgår ur sortimentet eller för att katten blir sjuk och behöver annan mat).

Vill varna lite för att bara ge kattungarna ett slags foder under hela deras uppväxt. Det är under det första levnadsåret, främst de första 6 månaderna som katter lär sig vad som är mat och vad som inte är mat. De behöver äta mat av olika smak, konsistens och lukt för att de inte ska utvecklas till kräsna katter som aldrig kommer äta något annat än "Sigges bästa".

Kräsenhet kanske inte ses som ett stort problem i allmänhet, men det blir ett stort problem om man måste byta foder någon gång (tex. för att den gamla maten utgår ur sortimentet eller för att katten blir sjuk och behöver annan mat).

Bra point!!! :bow:

Ni som provat RC babycat -hur är det till kräsna damer? Kommer att ta första kullen på lilltjejjen i sommar/höst och behöver ett näringsrikt foder som hon verkligen gillar

Jag har givit mina dräktiga honom "kattunegmat" så fort jag sett att de är dräktiga. Just nu har det varit Iams. Annars brukade jag ge RC till mina katter men nu har vi gått över på Iams ist.

Smart!! Lilla Mamma Katt har fallit ur onödigt mycket. Nu skall det aldrig mera bli en "nästa gång" hos mig kattungar men skulle det mot förmodan bli det är det nog rejält bra kattungemat som gäller direkt dräktighet anas och inte som nu bara under digivningstiden.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 634
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 344
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Min snart 12-åriga siames fick sin första Solensiaspruta igår, för att han ogärna hoppar upp i säng, soffa och på stolar. Han har inte...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama