Vad är bäst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 730
E

Express_Pearl

Har fått analys på höet och har fått dåliga värden, iaf dåligt med protein.:smirk: Hade tänkt att hjälpa upp detta med Krafft protein, men då är frågan, vad är bäst?
Att pållen får överskott på både energi och protein (ska ligga på 90MJ, hamnar på ca 105, och ca 550g smrp, hamnar på 630) men får en kvot som är ca 6,0.
Eller, att han får "lagom" med protein och energi och hamnar på en kvot på 5,5?
Så vilket är bäst om man måste välja, för låg kvot eller för höga värden?:confused:

Sv: Vad är bäst?

Med för höga värden är risken att hästen blir tjock och med för låg kvot att hästen blir muskelfattig.

Men det är ju bara att ge som den höga kvoten, fast skära ner aningen på mängden. Så får du rätt kvot och lagom höga värden.

Hästen ifråga har lite halvsvårt för att hålla hull, frusen av sig och lite äldre så det gör inte så mycket om det blir för mycket mat faktiskt. Men skulle inte heller vilja klassa honom som svårfödd, men pja ngt mellanting. Så för min del kanske det är bättre med för höga värden?

heidi maria: Jo det är sant, men måste ge så mkt kraftfoder (proteinfoder då) för att komma upp i rätt kvot, ska jag minska på energin så får jag dra ner på höet och det vill jag inte gärna göra.
Det är en stor häst som kommer att stå på 10kg, mindre än så vill jag inte ge. Och i princip all energi kommer från höet. Som sagt, höet är helknas och ger en kvot på ca 3 såå japp, mer feedback på detta tack..:crazy:

Har den svårt att hålla hull är det bara att mata på. Annars kan du ju byta ut en del av höet mot lucern=> lika mkt grovfoder men högre kvot.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 811
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka