Vad är bäst

Sv: Vad är bäst

Jag har ridit in många unghästar tidigare och vet vad ja gör. Har inte ridit dom på inspänning. Men vill man va med på årgångschampionaten så hinner man inte vänta på att dom ska söka sig när själva.
Den här hästen kan inte koncentrera sig ordentligt utan "springer runt" och tittar på allt annat istället.

då kanse den hästen inte är mogen att vara med på årgångschampionaten!:idea:

eller så börjar man tidigare och kortare stunder!

själv använder jag inspänning när jag longerar någon gång innan jag sitter upp, mest för att vänja hästen vid "tyglar"

sedan rider man rätt så blir det rätt liksom!

men har man en häst som springer med näsan i vädert, så är nog något litet fel någonstans, den hästen kanske behöver några extra månder på sig!!

Jag har ridit in många unghästar tidigare och vet vad ja gör. Har inte ridit dom på inspänning. Men vill man va med på årgångschampionaten så hinner man inte vänta på att dom ska söka sig när själva.
Den här hästen kan inte koncentrera sig ordentligt utan "springer runt" och tittar på allt annat istället.

Om du hade vetat vad du gjorde så hade du aldrig ens tänkt tanken att rida en unghäst med snodd, den absolut sämsta "hjälptygeln" man kan använda sig av..
Och ska man rida championat så gäller det att planera och börja i god tid, då slipper man ta genvägar som kan visa sig bli ganska långa senvägar...

Hinner man inte bli klar till championaten så kanske man måste välja att inte deltaga. Man kan ha börjat "för sent" eller prioriterat fel under utbildningens gång, eller hästen kankse inte har rätt förutsättningar för att tillgodogöra sig arbetet och därför behöver mer arbete än vad den klarar av för att bli klar.

Att hästen inte kan koncentrera sig är ju då ditt grundproblem vad jag förstått? Träna på det! Kräv totalt koncentration korta stunder med mycket beröm och se till att arbetet är omväxlande hela tiden. Allt från simpla grejer på marken som att stå still lös o flytta lite/mycket i taget åt olika håll, stanna och trava på direkt kommando osv med uppmärksamheten på dig. Behåll det när du sitter upp o fortsätt så. Lär hästen stå still o ta det lugnt med ryttare, vänd gör halt, sätt igång hela tiden så hästen lyssnar på dig. Trava när den lyssnar korta pass, kanske en volt max osv.

Annars är jag mer för att göra det lite monont för unghästar, det är mycket för dem, spec för huvudet. Men jag vill alltid ha bra fart i dem från början (grundförutsättning för mig), då kan man mest bara sitta still i låta dem slappna av med ryttare o då kommer de automatiskt till arbete.

Är de tittiga så leker man runt lite på volter o hela tiden bjuder dem att söka sig fram till bettet o koncentrera sig genom att vända, vända o åter vända när man hela tiden byter varv, stora mjuka bågar där man tydligt visar vägen med kroppen o mjukt håller ihop yttersidan. Och har man redan innan etablerat ett förtroende genom beröm så lystrar de på berömmet o lite tänker "ah, nu gjorde jag något bra" om bara så en sekund så har du lyckats fånga hästens uppmärksamhet o har något att bygga arbetet på.

Skulle nog vilja påstå att sätter man inspänning eller dyl på en tittig okoncentrad unghäst så kommer den ta mycket mer av hästens koncentration från dig. Och så mycket mer kan inte en liten ung knopp tänka på utan att bli trött - protester är lätt hänt o väldigt tråkigt, arbete ska vara kul och otvunget! De ska aldrig aldrig känna sig hindrade i kroppen vid arbete, man vill ju ha fram en lösgjord häst med stora, fria rörelser :)

Dessutom finns det mycket stor risk att börja berömma utefter huvudposition och ännu större risk att hästen skulle bli jobbig i munnen eftersom den kommer få ett annorlunda stöd av en inspänning och av ryttarens hand. Och sist men inte minst - FRAMÅTBJUDNINGEN. Knappt någon unghäst har en äkta framåtbjudning.

Get my point?

Senast ändrad:

men du. hur har du tänkt dig att hästen ska gå väl när det är dags för championatet? OM du ridit den men inspänningstygel för att få hästen söka sig framåt. men sen när du tar av den så tror inte jag att den kommer gå som en klocka bara för du har hoppat över grunden. tycker du ska tänka efter och kanske låta hästen få den tiden som den behöver och inte bli stessad till något den kasnke inte är redo för än

Men vill man va med på årgångschampionaten så hinner man inte vänta på att dom ska söka sig när själva.

Och på årgångschampionaten får du rida med inspänning eller? :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: miumiu
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama