Jane
Trådstartare
Jag har varit ägare till en 13 årig travare nu två månader. Försöker göra henne till en ridhäst. Det har gått dåligt måste jag säga. Hon är jätte vackert och liknar lite pre hästar med sin breda nacke och höga knälyft. Hon mäter 160 och är kortare på ryggen. I stallet är hon väldigt lugn, tycker om att mysa, lägger sitt huvud på ens knä för att bli kliad i öron. Lyfter benen, njuter för borstningen m.m men så fort det är dax att gå ut, blir det kaos. Hon blir osäker, rädd för allting. Vill gärna springa tillbaka in till stallet. Rider inte henne än, men tränar bara lydnad. Ett tag där blev det riktigt bra, hon följde med och gjorde som jag sa och verkade nöjd, men sen ridskola kickade igång igen och det blev massor av hästar överallt blev hon dubbelt så dåligt hon någonstans har varit. Det känns just nu att varje gång man tar ett steg frammåt med henne då kastas man flera tillbaks. Jag har egentligen inga höga krav på henne och nöjjer med om hon aldrig kan bli ordentligt inriden. Det jag inte trivs med är att hon inte kan hanteras utanför stallet. Hon visar på alla sätt att hon inte vill vara ute med mig bland alla andra hästar. Om jag nu inte gör något då slutar det att en dag kommer hon passera gränsen och göra illa mig, för just nu har det blivit mera och mera. Jag är lugn med henne, blir inte arg eller rädd för henne. Jag är stor och har styrka att hålla i henne än så länge i allafall. Alternativ vad jag själv ser är. Skicka henne till en läger med tuffa tränare, som lär henne snabbt hur det funkar. Alternativ 2. Rida in henne från ryggen först, så hon gör sig av med energi först och sedan prova lydnad. Hon älskar att springa och får mycket mat för hon var för smal när hon kom till mig. Det är svårt att göra det från marken med longering i kort lina. Alt. 3 låta hästen vara bara som en sällskapshäst för andra hästar- det sista gillar jag inte. Tips mottages gärna!